۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبرنگار: 2961
کد خبر: 84810981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶ آبشخور جدید برای عبور از خشکسالی در حوزه حیات وحش بافق ساخته شد

یزد - ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست بافق گفت: ۶ آبشخور جدید برای مقابله با خشکسالی و حفظ حیات وحش و عبور از شرایط بحرانی در مناطق تحت حفاظت این شهرستان ساخته شد.

سید جمال موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: ساخت ۶ باب مخزن ذخیره آب بتونی و مرمت و بهسازی ۱۵ چشمه طبیعی از دیگر اقدامات اداره  متبوع  با همکاری دوستداران محیط زیست برای تامین آب شرب حیات وحش است.

وی  با بیان اینکه نذرطبیعت عنوان پویشی است که در مرداد ماه ۱۳۹۵ آغاز شد بیان کرد: در این طرح دوستداران محیط زیست برای ساخت آبشخور و تامین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی و همچنین تامین دارو و تجهیزات دامپزشکی و نیز درختکاری و بوته کاری در سراسر کشور کمک می‌کنند.

 این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به بحران کم آبی و با هدف حفظ گونه‌های جانوری، آبشخورهای جدیدی در منطقه پیشنهادی قرق کلوت سرخ آبی در مجاورت دیده بانی منطقه که زیستگاه گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش وحشی، جبیر، آهو، هوبره، باقرقره و تیهو و سایر پرندگان و خزندگان است با همت فعالان و حافظان محیط زیست برای تأمین آب حیات وحش ساخته شد.

  وی ساخت آبشخور و در صورت لزوم تغذیه دستی را تنها راه نجات حیات وحش شهرستان بافق دانست و افزود: این آبشخورها از طریق مخزن نصب شده در مجاورت دیده بانی ، با تانکر سیار آبگیری می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بافق با اشاره به اینکه خشکسالی امسال، گلوی طبیعت رنجور را بی رحمانه می‌فشارد خاطرنشان کرد: خشکسالی شدید حیات وحش را از زیستگاه‌هایشان آواره کرده و حیوانات در عطش آب به آغوش مرگ پناه می‌برند.

وی اضافه کرد: خشکسالی در بین عوامل مختلف تهدید کننده جمعیت و گونه‌های حیات وحش  از جمله تخریب زیستگاه، تصادفات جاده‌ای و شکار غیر مجاز، مهم‌ترین عامل تهدید حیات وحش است.

 به گفته وی یکی از خشک‌ترین تابستان‌های پنج دهه اخیر ایران در پیش است و تشنگی از هم اکنون بر مناطق حفاظت شده و زیستگاه‌های حیات وحش شهرستان غلبه کرده است.

این مسئول تنها راه نجات و جلوگیری از انقراض گونه های با ارزش جانوری را ساخت آبشخور، توزیع علوفه در حوزه قلمرو حیات وحش و ادای نذر طبیعت در آبرسانی به آبشخورها اعلام کرد.

موسوی با قدردانی از همکاری و همراهی فعالان محیط زیست و دوستداران حیات وحش در ساخت آبشخور در مناطق تحت مدیریت محیط زیست گفت: امید است بتوان با این اقدامات بحران کم آبی محیط زیست را به صورت مطلوب مدیریت و از آن عبور کرد.

کوه حفاظت شده بافق در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر است و انواع خزندگان، جوندگان ، پرندگان و گیاه خوران در آن زندگی می کنند.

مرکز شهرستان ۵۲ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha