بیابان‌های سمنان و قره قوم ترکمنستان کانون اصلی آلودگی خراسان شمالی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ریزگردهای بیابان های سمنان و صحرای قره قوم ترکمنستان کانون اصلی گرد و غبار ۲ روز اخیر در آسمان استان است و برای مبارزه با این پدیده در سطح ملی تصمیم گیری شود.

مجید بیجندی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گردوغبار در بیابان قره قوم کشور ترکمنستان، آب و هوای خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار داده است و در روز گذشته کیفیت هوا به شدت کاهش یافت.

بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، افزون بر ۷۰ درصد از خاک همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

وی بیابان های استان سمنان را از دیگر کانون های گرد و غبار خراسان شمالی دانست و افزود: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که توده جدید از گردوغبار از سمت استان سمنان امروز هم شهرستان های خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد از این رو آلودگی هوا امروز هم در این مناطق تداوم دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی عنوان کرد: پیش بینی برای کاهش کیفیت هوا و انتشار آلاینده و گرد و خاک در آسمان استان با صدور هشدار در چند روز گذشته به خوبی اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: خشکسالی و کاهش بارندگی ها از دلایل اصلی انتشار ریزگرد در ساسر جهان است و اینک که ۸۰ درصد از پهنه خرسان شمالی درگیر خشکسالی است با وزش کوچکترین باد شاهد انتشار ذرات گرد و غبار هستیم.

افزایش میزان ریزگردها در آسمان بجنورد مرکز  خراسان شمالی، کیفیت هوای این شهر را در روزهای (۱۲ و ۱۳ تیرماه) جاری با شاخص آلودگی ۵۰۰ در وضعیت بحرانی قرار داد و برای تمامی گروه ها ناسالم است.

بر این اساس کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و فعالیت ۶ شهرستان خراسان شمالی امروز سه شنبه تعطیل شد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، بالاتر از ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha