۱۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84812256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چارچوب هماهنگی عراق از کردها خواست نامزد خود را برای ریاست جمهوری معرفی کنند

تهران-ایرنا- جریان چارچوب هماهنگی در عراق از کردها خواست برای حل بحران سیاسی در این کشور، نامزد مدنظر خود برای کرسی ریاست جمهوری را معرفی کنند.

تارنمای خبری ارث نیوز عراق امروز (سه شنبه) با انتشار این خبر بر اساس بیانیه چارچوب هماهنگی اعلام کرد: این درخواست در  نشست عصر دیروز (دوشنبه) با حضور رهبران و سران جناح‌های سیاسی وابسته به این جریان مطرح شده است.

این گزارش می افزاید: در این جلسه بسیاری از تحولات عرصه سیاسی، آخرین تحولات و موضوعات مربوط به روند تشکیل بزرگترین ائتلاف پارلمانی و کمیته های فعال در زمینه گفت وگوهای جاری با نیروهای سیاسی و تدوین برنامه دولت عراق برای پاسخگویی به خواست های مردم (عراق) و تعیین معیارها و ساز وکارهای انتخاب نخست وزیر و وزرا متناسب با اهمیت و حساسیت موضوع و تعیین زمانبندی برای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این بیانیه، شرکت کنندگان در این نشست بر اهمیت تحقق ثبات سیاسی در عراق از طریق تشکیل یک دولت هماهنگ و پاسخگو به خواسته های همه مردم این کشور تاکید کردند.

رهبران چارچوب هماهنگی عراق از نیروها و جریان های کرد خواستند تا تلاش‌های خود را برای تعیین نامزد نهایی مدنظرشان برای پست ریاست‌جمهوری این کشور و طی روال قانونی در این راستا متمرکز کنند.

این پایگاه خبری همچنین در خبری دیگر به نقل از یک منبع سیاسی آگاه از حیدر العبادی، محمد توفیق علاوی و مصطفی الکاظمی به عنوان محتمل ترین نامزدهای پست نخست وزیری عراق نام برد.

این منبع افزود: در حالی که نشست های هماهنگی بین نیروهای چارچوب هماهنگی و جنبش صدر برای تشکیل بزرگترین ائتلاف پارلمانی همچنان ادامه دارد، رهبر جنبش صدر برای تشکیل این ائتلاف، با رهبران چارچوب هماهنگی گفت وگو کرده و شرط هایی را پیش پای آنها قرار داده و در مقابل وعده هایی هم از طرف آنها دریافت کرده است.

بر این مبنا نیروهای چارچوب به مقتدی صدر وعده داده اند تا در راستای تشکیل این ائتلاف، بررسی پرونده‌های فساد را ظرف ۴۵ روز آینده به نتیجه برسانند و در مقابل صدر هم از آنها خواسته "فصائل" باید منحل شوند، ولی الحشد باقی بماند، نامزد نخست‌وزیری هم برعهده جریان صدر باشد و حق وتوی هر یک از پنج نامزد پیشنهادی را هم داشته باشد درصورت قبول این شرایط از سوی چارچوب هماهنگی، صدر قول پذیرفتن همه گزینه های مدنظر چارچوب هماهنگی در دولت آینده را می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha