نماینده مجلس: مبارزه با آفت پروانه برگ خوار بلوط در زاگرس عملیاتی می شود

یاسوج - ایرنا - رئیس کمیسیون آب و کشاوزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شیوع آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در جنگل های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد گفت: با همکاری سازمان جنگلها و مراتع مبارزه با این آفت بصورت عملیاتی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد عسکری روز سه شنبه در بازدید از جنگلهای آسیب دیده شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: با توجه به آلوده شدن بیش از ۲۶ هزار هکتار از جنگلهای بلوط کهگیلویه و بویراحمد به آفت برگ خوار باید در کمترین زمان ممکن مبارزه با این آفت چه به صورت بیولوژیک چه شیمیایی آغاز شود.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی نیز ۱۵ میلیارد تومان برای مبارزه با این بیماری در حوزه کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داد.

عسکری بر همکاری همه نهادها دولتی بخصوص سازمانهای مردم نهاد تاکید کرد و افزود: در حوزه منابع مالی هیچ گونه مشکلی برای مبارزه با این آفت نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در کهگیلویه و بویراحمد اپیدمی شده و در صورت سهل انگاری مبارزه با آن بسیار سخت خواهد بود.

عسکری بر تشکیل مرکز تحقیقات بلوط در کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد و گفت: این مرکز تحقیقات نقش مهمی در احیای دوباره ریه های تنفسی زاگرس خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای مبارزه با آتش سوزی ها نیز کمیسیون کشاورزی مجلس از ظرفیت همه نهادها بخصوص وزارت دفاع در تامین بالگرد و نیروهای نظامی و انتظامی استفاده خواهد کرد.

حشره جوانه خوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس  تبدیل شده است.

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کنند؛ این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شوند.

این آفت با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت های زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر درخت را عاری از برگ می‌کند و همین باعث می‌شود بسیاری از مردم با گمان بر خشکیدگی درخت، به قطع آن در عرصه اقدام کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha