۷۰ درصد اعتبارات سرمازدگی کشور برای فارس،کرمان و یزد است

شیراز-ایرنا-معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ده هزار میلیارد تومان اعتبار ارزان قیمت برای جبران خسارت های سرمازدگی به بخش کشاورزی کشور اختصاص یافت،گفت: ۷۰ درصد این اعتبار برای استان های کرمان، فارس و یزد تخصیص یافت و ۳۰ درصد برای سایر استان های کشور است.

محمد مهدی برومندی روز سه شنبه در سفر به استان فارس و شهرستان داراب در نشست بررسی مسائل بخش کشاورزی این شهرستان،گفت: از اعتبار تخصیص یافته برای جبران سرمازدگی در کشور ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سهم بخش باغبانی کشور و مابقی برای بخش زراعت است.

وی با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای استان فارس از محل مذکور حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است،گفت: ۷۰ درصد از این تسهیلات ۴ درصدی قرار است به باغدارهای خسارت دیده با تعریف پروژه هایی که در باغ کمک کند تا در سال های آینده مشکلات کمتری به وجود آید اعطا شود.

برومندی با بیان اینکه ۳۰ درصد از اعتبارات برای امهال وام های باغداران اختصاص می یابد،افزود: این به آن معناست که باغداری که در بانک کشاورزی بدهکار است لیست آنها تهیه می شود تا سود جرائم از این پولی که مصوبه سرمازدگی است پرداخت شود.

به گفته او؛ برای جبران خسارت های ناشی از خشکسالی نیز ستاد بحران کشور ورود کرده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در باغبانی مهم ترین ابزار نهال است،گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات باغبانی کشور و تولید مرکبات تولید نهال گواهش شده است که در سال های گذشته نهال گواهی شده در ایران نداشتیم،اما اکنون طرح تولید نهال (پیوندک عاری از ویروس) در داراب دنبال می شود که نمونه آن فقط در اسپانیا است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران برای نخستین بار این طرح اجرا می شود و این یک پروژه ملی برای کشور است، اضافه کرد: فاز دوم، تولید نهال است به نحوی که اکنون بذر پایه ها تهیه و بخشی نیز از اسپانیا وارد شده، زمینی هم در نظر گرفته شده که در آنجا کشت شود تا ما تولید نهال و پیوندک عاری از ویروس را در قالب یک زنجیره تولید نهال گواهی شده داشته باشیم.

برومندی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود که سالانه ۸۰۰ هزار نهال گواهی شده تولید شود، گفت: هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری و ایجاد گلخانه و شهرک گلخانه‌ای برای داراب و زرین دشت وجود ندارد.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری از مرکز استان فارس قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha