امام جمعه شیراز: زمین‌های فاقد سند اطراف شیراز تعیین تکلیف شود

شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت: برخی زمین‌های کشاورزی اطراف شیراز که تغییر کاربری داده شده و بعضا نیز به شکل قولنامه‌های معامله شده اند تعیین تکلیف شوند.

به گزارش ایرنا، آیت الله لطف الله دژکام، روز یکشنبه در دیدار با رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: چندین هزار شاکی نیز در رابطه با این زمین‌ها وجود دارد که به دنبال دریافت سند هستند اما قانون به سازمان ثبت اسناد اجازه صدور سند را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: باید با افراد کلاهبردار و متخلفی که این مشکلات را برای مردم ایجاد کرده اند برخورد کرد و ضمن مراقبت از زمین‌های کشاورزی، از حق مردم نیز دفاع شود. امروز تعیین تکلیف هزاران هکتار اراضی در استان به یک مشکل تبدیل شده که حل آن در گروه تلاش مضاعف و همت عالی مجموعه ثبت اسناد است.

آیت الله دژکام گفت: تا زمانی که اطلاعات دقیقی از املاک دولتی، غیردولتی و بخش‌های مختلف نداشته باشیم، نمی‌توان به یک برنامه ریزی مناسب امیدوار بود و پیشرفت‌هایی که در زمینه مسائل اقتصادی مبتنی بر سرمایه گذاری دولت است با چالش مواجه می شود.

وی، با اشاره به وجود برخی مشکلات در حوزه مراتع و موقوفات افزود: در حوزه عشایر مراتع دارای سند هستند اما این سند به عنوان مالکیت نبوده چرا که در همین استان فارس عشایر ترک، عشایر عرب و عشایر فارسی زبان داریم که برای مراتع آنها سند صادر شده تا تا مرز مراتع مشخص باشد که باید برای تعیین تکلیف این مراتع و سندهای آنها  فکری کرد.

امام جمعه شیراز افزود: مساله دوم بحث موقوفات است که سازمان ثبت اسناد به دلیل برخی ملاحظات به این مساله ورود نکرده و پای کار نیامده و مدعیان دیگری هستند اما تضییع موقوفات واقعا مساله سنگینی است.

وی اظهار داشت: در حوزه ثبت زمین های دولتی بنده می دانم در استان فارس در این دو مورد تا قضیه مشخص شود به مشکل بر می خوریم که باید رویه هایی پیش بینی شود تا کار را تسریع کنیم. محدودیت ها و سخت گیری های غیر معقول در این حوزه باید کمتر شود، بنده نمی‌گویم زمین خواری شود ولی سخت گیری های غیر معقول که در برخی جاها انجام می‌گیرد را رفع کنیم.

آیت الله دژکام افزود: از یک سو کسانی که مدتی از بابت کار روی زمین، انتفاع داشتند و نان می خوردند دیگر حق تصرف ندارند و از سوی دیگر عده‌ای زمین خواری می کنند و این ۲ مورد نقطه چالش برانگیز کار ثبت شده که امیدواریم در زمینه مراتع عشایر به نحوی کار شود تا عدالت برقرار شود و حقی از مردم ضایع نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha