صرف بیش از ۵ میلیارد تومان برای مبارزه با مواد مخدر در استان همدان

همدان- ایرنا- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: سال گذشته پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه کاهش آسیب و درمان معتادان در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان همدان هزینه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "حمزه عبدکوند" روز سه‌شنبه در ستاد مبارزه با مواد مخدر شهرستان ملایر اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۶ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف شد.

وی با اشاره به موفقیت ۹۰ درصدی این استان در ساماندهی معتادان متجاهر، افزود: در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان کشفیات در شهرستان ملایر ۱۵۰ درصد رشد داشت و در دستگیری معتادان، توزیع‌کنندگان و قاچاقچیان موارد مخدر شاهد افزایش ۴۰ درصدی در این شهرستان هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، ملایر را یکی از شهرستان‌های پیشرو و پیشگام در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر، خرده‌فروشان و توزیع کنندگان دانست و ادامه داد: این شهرستان در کشفیات و برخورد و جمع‌آوری معتادان متجاهر بسیار موفق عمل کرده است.

به گفته وی سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه اعتیاد و مواد مخدر، در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه ششم توسعه شفاف و صریح است و در این راستا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کشور به ریاست رئیس جمهور، در استان به ریاست استاندار و در شهرستان به ریاست فرماندار شکل گرفت و ۶ کمیته زیرمجموعه دارد.

هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد باشد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان یادآور شد: دولت با کمک مردم موفق به مهار کرونا شد و بدون شک در ریشه‌کنی و مبارزه جدی با مواد مخدر و اعتیار نیز مردم باید به کمک دولت بیایند.

عبدکوند خطاب به مسئولان دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: باید یک احساس مسئولیت درونی در حوزه اعتیاد شکل گیرد و به این اعتماد و باور برسیم که اعتیاد بسترساز آسیب‌های اجتماعی است و صیانت و مراقبت را ابتدا از خود و مجموعه اجرایی و سپس جامعه هدف و در گام سوم عموم جامعه آغاز کنیم.  

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد از زندانیان استان و کشور به نوعی با جرائم مواد مخدر در ارتباط هستند، گفت: سال‌جاری اولویت و راهبرد اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، پیشگیری است و هر اندازه در زمینه آموزش موفق‌تر عمل کنیم، به نوعی در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: باید همپای اقدامات مقابله و مبارزه با مواد مخدر، به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت کنیم.

عبدکوند ادامه داد: طرح یاریگران زندگی، سال گذشته با محوریت آموزش و پرورش، در ۷۰۰ مدرسه و آموزشگاه این استان اجرا شد و سال‌جاری تعداد این مدارس به یک‌هزار و ۷۰۰ مدرسه افزایش پیدا کرده است.

صرف بیش از ۵ میلیارد تومان برای مبارزه با مواد مخدر در استان همدان

معاون اجتماعی سپاه ناحیه ملایر نیز با اشاره به اجرای طرح‌های بسیج در راستای پیشگیری و آموزش به ویژه در مناطق کم‌برخوردار و آسیب دیده این شهرستان، بیان کرد: در راستای به روزرسانی بانک اطلاعاتی اعتیاد و ایجاد کمیته مبارزه با مواد مخدر در این شهرستان، نیازمند همکاری گسترده و فراسازمانی هستیم.

سرهنگ پاسدار "حاتم زندی" با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه حمایت از بهبودیافتگان از اعتیاد، به ارائه و اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در همه سطوح همچون برنامه‌های مهارتی، ارتباط اجتماعی سالم بین دانش‌آموزان، برگزاری کارگروه مهارت برای خانواده‌های معتادان و برگزاری کارگاه‌های آموزش فرزندپروری اشاره کرد.

رییس آموزش و پرورش منطقه جوکار نیز به ضرورت ایجاد یک اتاق فکر در رابطه با مبارزه با مواد مخدر تاکید کزد و گفت: با ایجاد یک اتاق فکر و حضور تمامی ادارات، می‌توان عوامل موثر در افزایش آمار مصرف مواد مخدر شناسایی و خوراک لازم را تهیه کنیم.

"مهدی رضایی" ضمن تاکید بر انجام اقدامات لازم در حوزه‌های فرهنگی، اظهار داشت: استفاده از زبان هنر از جمله تئاترهای خیابانی یا فضای مجازی، بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد یا توان سازمان‌هایی از جمله شهرداری، اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در این زمینه موثر است.

سرپرست اداره بهزیستی ملایر نیز در ادامه آگاه‌سازی را از حوزه‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر دانست و بیان کرد: در حال حاضر طرح مانا در راستای پیشگیری از اعتیاد برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال در محلات آسیب‌زا با مشارکت جوانان اجرا می‌شود.

"محمدنبی مالمیر" بر ضرورت پر کردن اوقات فراغت بهبودیافتگان از اعتیاد با ورزش و ایجاد کارگاه‌های حمایتی برای آنها تاکید کرد و افزود: نیاز است برای کارفرمایانی که بهبودیافتگان از اعتیاد را  بکار می‌گیرند، امتیازاتی در نظر گرفته شود.

معاون شبکه بهداشت و درمان ملایر نیز به فعالیت بیشتر این مجموعه در حوزه درمان، یادآور شد: در حوزه پیشگیری و آموزش نیز مشاورانی در مراکز بهداشتی سطح این شهرستان آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

"وحید رستمی" به وجود ۱۶ مرکز MMT (مرکز ترک اعتیاد از طریق متادون درمانی) شامل ۱۵ مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی اشاره و بیان کرد: هر یک از این واحدها ۲۰۰ نفر و در مجموع سه هزار نفر را به صورت ماهانه پوشش می‌دهند و در این مراکز علاوه بر درمان، آموزش و مشاوره قبل از ترخیص نیز انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha