بازدید میدانی خبرنگار ایرنا/نیاز منطقه زلزله‌زده سایه‌خوش به پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام

بندرعباس - ایرنا - منطقه زلزله‌زده سایه خوش شهرستان بندر لنگه با گذشت پنج روز از وقوع زمین لرزه ۶.۱ و ۶.۳ دهم ریشتری و تلف شدن شماری از حیوانات و وجود اجساد آنها در میان آوار به جای مانده از این زمین لرزه با قید فوریت به گروه های امدادی ویژه برای پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام نیاز مبرم دارد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، وجود اجساد رها شده با بوی نا مطبوع این حیوانات تلف شده در زیر آوار آغل ها و محل نگهداری این دام ها در کنار چادرها و کانکس های اسکان اضطراری و موقت زلزله زدگان منجر به آلودگی های فراوانی در محیط های طبیعی و انسانی این منطقه زلزله زده شده است.

براساس این گزارش برای رفع این مشکل، بهتر است گروه های امداد دامپزشکی استان یا شهرستان های اطراف با قید فوریت های امدادرسانی برای خارج کردن این دام های، دفن بهداشتی آنها، ضدعفونی و سمپاشی جایگاه های نگهداری این دام ها به مناطق زلزله زده اعزام شوند.

این تداخل زیستی انسان و حیوان سبب می شود تا به دلیل انتقال آلودگی از حیوانات تلف شده به انسان ها، مشکلات بهداشتی فراوانی در جامعه آسیب دیده و متاثر از وقوع زمین لرزه بروز کند که در این میان خطر بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نیاز منطقه زلزله زده سایه خوش به گروه های پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام

شرایط غیر بهداشتی دفع فضولات و آلودگی محیط زندگی انسان ها با مدفوع حیوانی، همگی سبب انتقال عوامل بیماری زا شده و سلامت جامعه انسانی و منطقه آسیب دیده را به خطر خواهد انداخت.

جمع آوری حیوانات اهلی زنده و جلوگیری از هجوم آنان به محل های اسکان اضطراری و موقت انسانی، گام دیگری است که به سلامت جامعه انسانی آسیب دیده کمک بیشتری خواهد کرد.

در زمان بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیر طبیعی نخستین مساله و اولویت همه گروه های امداد رسان، نجات جان انسان های گرفتار و سپس اسکان و تغدیه اضطراری آسیب دیدگان و ارایه سایر خدمات امدادی، حمایتی و بهداشتی است.

سکونتگاه های روستایی در مناطق زلزله زده معمولا به دلیل نوع بافت ساختمانی و مصالح به کار رفته در سازه های آن ها، آسیب پذیرترین مناطق روستایی هستند که بروز سوانح طبیعی بیشترین خسارات و خرابی ها را نیز در همین مناطق خواهد داشت و طبعا دامنه این آسیب ها گریبان حیوانات را نیز خواهد گرفت.

نیاز منطقه زلزله زده سایه خوش به گروه های پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام

بامداد شنبه گذشته - یازده تیر ۱۴۰۱ - دو زلزله بزرگ به قدرت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر منطقه غرب هرمزگان در بندر خمیر و بندر لنگه این استان را لرزاند که در این حادثه ۱۱۱ نفر مصدوم و پنج نفر فوت شدند.

براثر این زمین لرزه ها که چندین پس لرزه بزرگ نیز به دنبال داشته، شماری از واحدهای مسکونی به طور کلی تخریب شدند.

با گذشت پنج روز از زمین لرزه ۶.۱ و ۶.۳ دهم ریشتری در غرب هرمزگان و پس لرزه های پی در پی در این مناطق فعالیت امداد رسانی و سیل کمک های مردمی و دیگر دستگاه ها و ارگان های مختلف به منطقه زلزله زده سایه خوش و روستاهای اطراف آن واقع در غرب استان همچنان ادامه دارد.

اسکان موقت زلزله زدگان، آواربرداری با تجهیزات، توزیع مواد غذایی، پخت و توزیع غذای گرم، کمک رسانی به مردم زلزله زده، اهدای کانکس و لوازم سرمایشی، برپایی بیمارستان صحرایی و نصب چادرها و غیره تاکنون در مناطق سیل زده غرب هرمزگان به ویژه روستای سایه خوش صورت گرفته است.

فعالیت امدادرسانی و عملیات مردم یاری به زلزله زدگان استان هرمزگان توسط نیروهای امدادی و داوطلبان مردمی به صورت شبانه روزی ادامه دارد و مناطق زلزله زده به صحنه خدمت تبدیل شده است.

هچنین نیروهای جهادی بسیج و سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر دستگاه ها و ارگان های دولتی و مردمی از ساعت های اولیه وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده حضور یافته و همچنان درحال خدمت رسانی به مردم آسیب دیده هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha