امسال اعتبارات ماده ۱۶ قانون بودجه در خراسان‌شمالی ۲ برابر افزایش یافت

بجنورد- ایرنا- دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی گفت: امسال سهیمه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بند ب ماده ۱۶ قانون بودجه با ۲ برابر افزایش به چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید.

علی اکبر هدایتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعتبارات تبصره ب ماده ۱۶ قانون بودجه کشور برای خوداشتغالی و ایجاد مشاغل خانگی است و فقرزدایی و توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی بیشتر جامعه هدف آن است و سه دستگاه متولی کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد امور ایثارگران بیشترین سهم این اعتبارات را دارند.

به گفته وی؛ این تسهیلات اشتغالزایی تکلیفی که سال گذشته ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بود از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد جذب و پرداخت شد.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی در مورد تسیهلات ودیعه مسکن اقشار آسیب دیده از کرونا نیز افزود: سهمیه خراسان شمالی از این تسهیلات ۹۲۰ میلیارد ریال بود که ۱۰۰ درصد آن پرداخت شد.

هدایتی با بیان اینکه افزایش تسهیلات تکلیفی موجب افزایش مصارف بانک ها می شود، افزود: به همین دلیل پیشنهاد می شود تا با کمک بانک مرکزی آمار تسیهلات تکلیفی از آمار مصارف بانک های خراسان شمالی خارج شود تا نسبت مصارف به منابع تعدیل و مشمول جریمه های بانک مرکزی نشود.

وی یکی دیگر از چالش های پیش روی بانک های خراسان شمالی را پرداخت سودهای نامتعارف بیان کرد و افزود: پرداخت سود غیر متعارف بانک های خصوصی به سپرده ها موجب شده تا مردم سرمایه های خود را از بانک های عضو کمیسیون هماهنگی خارج کنند و به سمت بانک های خصوصی سوق دهند.

وی با اشاره به این که صنایع بزرگ خراسان شمالی نقش زیادی در افزایش منابع بانک ها دارند، اظهارداشت: این صنایع باید ۵۰ تا ۶۰ درصد سپرده گذاری ها و گردش مالی خود را به بانک های داخل استان منتقل کنند تا منابع بانک ها افزایش یابد.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

در حالی که تورم در خراسان شمالی همیشه بالاتر از میانگین کشور است این استان رتبه دوم فقر را در کشور دارد.

۱۳ بانک دولتی و غیر دولتی در خراسان شمالی عضو کمیسیون هماهنگی بانک های استان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha