۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84814464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۱۴ هزار بازدید و سرکشی از آثار تاریخی زنجان انجام گرفت

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: طی سه‌ ماهه اول امسال، ۱۴ هزار و ۱۳۵ بازدید و سرکشی از آثار تاریخی و فرهنگی در شهرستان‌ها و واحدهای تابعه انجام شد که این روند بصورت مستمر انجام می گیرد.

سرهنگ حسنعلی فضلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی مدت یاد شده هشت مورد حفاری، ۲ کشف دستگاه فلزیاب، دستگیری ۱۸ متهم، ۲۱ مورد اسکورت، تشکیل هشت پرونده، ۳۸ مورد تعاملات، ۶۹ مورد اخبار دریافتی، ۲۷ هزار و ۹۴۰ نفر ساعت پایش در اماکن و محوطه‌های تاریخی و همچنین تعداد ۱۵ قلم شیء تاریخی از حفاران غیرمجاز در ۶ دفعه کشف و ضبط‌ شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون در این استان، ۱۶ اثر تاریخی، فرهنگی پایگاه ثابت دارند که به‌صورت ۲۴ ساعته حفاظت و نگهبانی می‌شوند و روزانه آمار آن به مرکز فرماندهی توسط کارشناسان یگان حفاظت ارسال می‌شود.

این مسوول، در خصوص پیگیری‌های یگان حفاظت در راستای هم‌افزایی و تسریع درروند حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی نیز ادامه داد: جلساتی با پلیس فتا، روسای کلانتری‌ها، پلیس آگاهی و فعالان اجتماعی انجام گرفته و روند برخورد سریع با حفاران و جلوگیری از خریدوفروش اشیای عتیقه را در دستور کار جلسات قرار گرفته که نتایج خوبی داشته است.

فضلی افزود: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، حفاری و کاوش در مکان‌هایی که آثار تاریخی فرهنگی وجود دارد ممنوع بوده و خاطیان طبق قانون مجازات خواهند شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان ابراز امیدواری کرد که با همراهی مردم، حراست و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی بهتر و بیشتر انجام گیرد تا این آثار برای نسل‌های متمادی پابرجا بماند و همه از این آثار بهره‌مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha