رویکرد استان یزد در زمینه تقویت شرکت‌های دانش بنیان در کشور کم‌نظیر است

یزد- ایرنا- رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: برنامه‌ریزی مسئولان استان یزد در تدوین سند یزد نوین برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان، اقدامی ارزشمند و اثرگذار در این زمینه است که نمونه آن در دیگر نقاط کشور کمتر مشاهده می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی وحدت روز پنجشنبه در نشست ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان یزد که با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان برگزار شد، افزود: در سند تحولی "یزد نوین" برای استان برنامه ای پیش بینی شده که برخلاف بقیه برنامه ها که عمدتا کتابخانه‌ای بوده و به مرحله اجرایی نمی رسید، در این برنامه همه بخش ها دیده شده و در حال اجراست که این برنامه تحولی نقش مهمی در آینده استان دارد.

وی ادامه داد: درک مسئولان ارشد استان از روند تحولات توسعه و توجه به فعالیت های دانش بنیان است، مبین رویکرد درست این استان در اجرای فرامین رهبر انقلاب در این حوزه است و شرایط مغتنمی را برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده تا با همه ظرفیت برای توسعه استفاده کنند.

وحدت ادامه داد: با وجود بهره برداری معادن و شرکت های بزرگی در سال های گذشته از منابع و امکانات استان، حاصل فعالیت این بخش ها در شهرستان های اردکان، میبد، بافق، بهاباد و یزد مطلوب نبوده و بعضا حتی تاسیسات اولیه را را در راستای فعالیت خود ایجاد نکرده اند و استان یزد از لحاظ فرهنگی و فرهنگ پذیری جامعه کارگری و مهاجران با آسیب هایی مواجه شده و چهره یزد خدشه دار شده است، لذا برای مدیریت این وضعیت حکمرانی منطقه ای باهوش، فعال و عمل گرا نیاز است تا از امکانات موجود برای مردم استفاده کند، نه اینکه ثروت استان از بین برود و هیچ خدماتی نیز در مقابل آن به شهروندان ارائه نشود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور بیان کرد: تاکنون برای ۴۰۰ شرکت فناور و ۱۲۰ شرکت دانش بنیان فعال در استان علاوه بر ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق نوآوری، تسهیلات دیگری نیز اختصاص یافته و باید برای توانمندسازی شرکت ها اقدام شود تا توان جدب این تسهیلات را داشته باشند و با کمک شرکت های بزرگ این اعتبارات افزایش یابد و در این زمینه آماده لازم برای هر گونه همکاری با استان وجود دارد.

استاندار یزد نیز در این نشست گفت: رویکرد توسعه در استان یزد تاکنون بیشتر سخت افزاری بوده است و ادامه این مسیر در آینده نه چندان دور استان را با بن بست مواجه می کند و در این زمینه نیاز به ریل گذاری جدید برای  توسعه و پیشرفت استان احساس می شود.

مهران فاطمی افزود: در افق جدید توسعه استان یزد گردشگری و نوآوری و فناوری به عنوان دو بال اصلی توسعه مدر نظر قرار گرفته است و باید ظرفیت های یزد را در این زمینه ها شکوفا کنیم و این دو بال می تواند آینده استان یزد را متحول کند.

وی ادامه داد: نشست های ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان یزد به صورت هفتگی برگزار می شود و برای اولین بار در سال جاری و از محل تملک دارایی ها برای تامین زیرساخت های مورد نیاز این حوزه بیش از ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و منابع تسهیلاتی نیز تامین شده است و باید به صورت هدفمند و هدایت شده تامین زیرساخت های مورد نیاز توسعه فناوری مورد توجه قرار گیرد.

استاندار یزد با تایید اینکه برخی از صنایع و معادن آورده‌ای برای استان به همراه نداشته‌اند، اظهار داشت: برخی از این واحدها برای استان و شهرستان محل فعالیت اقدام در خوری انجام نداده اند و علاوه بر اینکه از امکانات موجود استفاده می کنند و به عنوان مثال در جاده یزد - طبس تصادفات بسیار زیاد باعث فوت هموطنان می شود و این در حالی است که عمده خودروهای عبوری متعلق به معادن است و از زیرساخت های دولتی استفاده و تردد می کنند، اما برای بهبود زیرساخت ها سرمایه گذاری قابل توجهی نکرده اند.

فاطمی ادامه داد: تلاش می شود تا مسیر یزد به مشهد مقدس که به عنوان طریق الرضا مورد استفاده زوار امام هشتم از سطح کشور قرار می گیرد با تامین مصوبات قانونی و پیگیری تعهدات اجتماعی معادن و در قالب فازبندیبا مشارکت بخش خصوصی بهسازی شود.

وی افزود: در زمینه توسعه گردشگری نیز باید حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی متحول شود و با توجه به اینکه یزد فاقد شرکت پروازی بود، لذا با حجم سرمایه گذاری افزون بر ۹۰۰ میلیارد تومان نسبت به تاسیس یک شرکت هواپیمایی با همکاری بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور اقدام شد و از ابتدای مهرماه سال جاری این مسیر راه اندازی خواهدشد.

استاندار یزد گفت: در تخصیص تسهیلات و اعتبارات باید ظرفیت شهرستان ها نیز مورد توجه قرار گیرد و از منابع استانی و ملی در جهت تقویت شهرستان ها استفاده شود، همچنین در زمینه طرح جامع پارک فناوری یزد نیز پیگیری های لازم در دست اقدام است.

در پایان این نشست تعدادی از  مدیران شرکت های فناور و دانش بنیان درخواست های خود را مطرح کردند و تصمیماتی در خصوص تامین تسهیلات و رفع مشکلات این شرکت ها گرفته شد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha