۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲
کد خبر: 84817744
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طرح دولت فرانسه برای افزایش بودجه نظامی

۲۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۲
کد خبر: 84817744
طرح دولت فرانسه برای افزایش بودجه نظامی

تهران- ایرنا- «سباستین لُکورنو» وزیر دفاع و نیروهای مسلح فرانسه، با اشاره به الزامات تحمیل شده از جنگ اوکراین، پیشنهاد دولت را مبنی بر افزایش سه میلیارد یورویی بودجه دفاعی سال آینده (۲۰۲۳)، تایید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی «لا تریبون»، لُکورنو به تازگی در اظهاراتی در کمیسیون دفاعی پارلمان، از برنامه دولت فرانسه برای افزایش بودجه دفاعی و نظامی در برنامه کلان اقتصادی فرانسه در سال آینده میلادی خبر داد و مبلغ آن را نیز سه میلیارد یورو عنوان کرد.

وی با بیان اینکه جنگ اوکراین، پاریس را به بروزرسانی بودجه دفاعی «وادار کرده است»، گفت: یکی از الزامات مورد توجه دولت را ذخایر راهبردی مهمات خواند.

به گفته لکورنو، «گاهی مجبور می شویم انبار خود را دوباره پیکربندی کنیم زیرا با ارتش اوکراین همبستگی نشان داده ایم. یا به عبارت ساده تر، بازگشت درگیری های با شدت متوسط ​​رو به بالا با ماهیت متعارف، نقش پیاده نظام و توپخانه را در طرح دفاعی پررنگ‌تر کرد».

وزیر نیروهای مسلح افزود: این یک مرحله از سه مرحله افزایش سه میلیارد یورویی بودجه نظامی (برای سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵) است که در قانون برنامه‌ریزی نظامی (۲۰۱۹-۲۰۲۵) پیش‌بینی شده است. مرحله نخست این افزایش بودجه، میزان ‌آن را برای سال ۲۰۲۳ به ۴۴ میلیارد یورو می رساند.

اقدام دیگر مطرح شده توسط لکورنو، بازگشت ۳۰۰ میلیون یورو به بودجه دفاعی است که پیشتر در دولت «ژان کستکس» نخست وزیر سابق این کشورحذف شده بود. این مبلغ قرار بود در تدابیر فوری طرح تاب‌آوری، مورد استفاده قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی اش پنجمین ماه خود را می گذراند. این جنگ قدرت های مهم اروپا چون فرانسه و آلمان را به افزایش بودجه‌های نظامی و دفاعی واداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha