ماجرای کتاب شعری که درباره خواستگاری منتشر شد

تهران- ایرنا- شاعر کتاب «ضمیر متصل»، گفت: کتاب‌هایی را در حوزه روان‌شناسی و مسائل دینی ازدواج و خواستگاری خواندم و در ادامه خاطرات خواستگاری، نوشته‌های دختران که در وبلاگ‌های آن‌ها بود، مرور کردم که همه اینها باعث شد به پیشنهاد دوستان مجموعه تجربیات را به کتابی برای خواستگاری تبدیل کنم.

وحیده احمدی درباره کتاب ضمیر متصل که مجموعه‌ای از ۵۳ غزل درباره خواستگاری است و توسط انتشارات نزدیک‌تر منتشر شده‌است، به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین غزلم را ۱۰ سال پیش گفتم و کلا ۳ مجموعه دارم که شاید به جا آوردی در سال ۹۵، دومین کتاب با عنوان آغاز راه تو بودم در سال ۹۷ و سومین کتاب ضمیر متصل به همراه کتاب تصمیم شعرم عاشقانه است که در سال ۹۹ منتشر شده‌است.

ماجرای کتاب شعری که درباره خواستگاری منتشر شد

به گفته این شاعر این مجموعه به طور ویژه به مسائل و دغدغه‌های دختران مجرد از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، اعتقادی و ... پرداخته‌است. تا به حال  مجموعه شعری که به طور خاص به موضوع خواستگاری بپردازد از شاعری منتشر نشده‌است و از این دیدگاه ضمیر متصل در نوع خود یگانه است.

احمدی درباره سبک شعر گفتن و آثارش در کتاب ضمیر متصل توضیح داد: بیشتر سعی دارم مسائل و دغدغه‌های روزمره زنان را شعر کنم. بیشتر به سمت مسائلی که گریبان‌گیر دختران و زنان است و کمتر به آن پرداخته شده‌است، می‌پردازم. این کتاب در ارتباط با خواستگاری‌ها است. این بحثی بود که هر دختری با آن دست و پنجه نرم می‌کند. از تجربیات خودم و دوستانم استفاده کردم و دیدم که این موضوع چقدر فراگیر است.

فکر می‌کردم این‌ها شعرهای شخصی هستند

احمدی با اشاره به اینکه در ابتدا فکر می‌کرد تفکرات درباره زمان خواستگاری مسائل شخصی است، ادامه داد: ابتدا فکر می‌کردم که این مساله فقط مربوط به من، خواهران، دوستان و اطرافیانم است. ابتدا فکر می‌کردم این‌ها شعرهای شخصی هستند. وقت که وارد جع دوستانم شدم و شعرها را به طور جدی‌تر در محافل ادبی خواندم، دیدم بعد از اتمام کلاس زن‌ها و دخترها به من می‌گفتند که حرف آن‌ها را بیان کردم. تعجب می‌کردم که این یک الگو و فرهنگ است. رفتارهای خواستگارها و اتفاق‌هایی که در خواستگاری می‌افتد خاص من نیست و این من، به من اجتماعی تبدیل شد.

ماجرای کتاب شعری که درباره خواستگاری منتشر شد

به گفته این شاعر، نکته این است که شعری در حوزه خواستگاری به کتاب تبدیل نشده و این کتاب در نوع خود یگانه است. معمولا شعر خواستگاری به طنز نوعی طنز است. البته گاهی وقتی برخی از این شعرها را می‌خوانم برخی می‌خندند. اما شعرهای من طنزی است که چاره‌ای جز بیان آن به زبان طنز نیست  و به بیان دغدغه‌های دختران می‌پردازد.

او درباره غزل‌هایی که در کتاب است، توضیح داد: غزل‌ها از خواستگاری‌هایی که در دوران پیامبر اتفاق می‌افتد تا جنگ تحمیلی را که باعث شد دختران ما  ۴۰ یا ۵۰  ساله و مجرد باشند، در بر می‌گیرد.

مردان با دنیای زنان آشنا شدند

احمدی با اعلام اینکه برای سرودن هر مجموعه تحقیق و پژوهش می‌کند، ادامه داد: کتاب‌هایی را در حوزه روان‌شناسی و مسائل دینی ازدواج و خواستگاری خواندم. این تعدادی کتاب است که بتوان روی آن حساب کرد. همچنین خاطرات خواستگاری، نوشته‌های دختران که در وبلاگ‌های آن‌ها بود، مرور کردم.

ماجرای کتاب شعری که درباره خواستگاری منتشر شد

او افزود: از طرفی اساتید به من تلنگر زدند که این مجموعه را تبدیل به کتابی برای خواستگاری کنم. کتاب آغاز راه تو بودم هم مجموع شعرهای درباره دوران بارداری است. در این کتاب این دوران شروع می‌شود، تشکیل قلب جنین، دمیدن روح و دغدغه موجودی که در وجود زن است تا زمان زمان زایمان شعر می‌شود.

به گفته این شاعر به این دلیل که این مسائل صادقانه و خالص بیان می‌شود به تجربه عمومی تبدیل می‌شود. حتی آقایانی که شاعر هستند، با این شعرها گریه کردند و توانستند دنیای زنان را بیاموزند.

مجموعه شعر ضمیر متصل از انتشارات نزدیک‌تر شامل ۵۳ غزل پیرامون موضوع خواستگاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha