نمایش نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا در «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام»

تهران- ایرنا- به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا، نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام» در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

به گزارش ایرنا از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه عکس «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام» به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا صبح امروز، دوشنبه ۲۰ تیرماه به همت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور در محل سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.

مدیرکل اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه عکس،‌ به فاجعه سربرنیتسا در کشور بوسنی و هرزگوین که الهام بخش برگزاری این رویداد بوده است، اشاره کرد و اظهار داشت: اینک در ۲۷ امین سالگرد نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا و در این رویداد، یاد و خاطره تمامی جانباختگان آن فاجعه را گرامی می‌داریم که ۸ هزار و ۳۷۲ نفر شمارش شده‌اند. هر چند قتل عام سربرنیتسا یکی از چندین جنایتی است که در کشور بوسنی و هرزگوین در ایام جنگ ۴ ساله انجام شده است، اما به لحاظ وسعت و نحوه وقوع این جنایت، اهمیت بیشتری می‌یابد.

نمایش نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا در «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام»

سعیده باقری‌فرد گفت: همانطور که استحضار دارید سال‌ها بعد دادگاه بین‌المللی لاهه نیز این کشتار بیرحمانه را بزرگترین نسل کشی تاریخ اروپا بعد از جنگ جهانی دوم اعلام کرد، اما دردناک ترین وجه غیر انسانی این فاجعه، حمله و کشتار زنان و مردانی است که به شهر سربرنیتسا که تحت الحمایه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل بود، پناهنده شده بودند.

وی افزود:‌ علی رغم تمامی شعارهای فریبنده حقوق بشری غربی‌ها، نیروهای سازمان ملل در اقدام اسف بار، مردان خلع سلاح شده و زنان و کودکان را به دشمن ایشان واگذار کردند و این همان بربریتی است که در عصر مدرن اتفاق افتاد و مجامع حقوق بشری جهانی سعی در کتمان و فراموشی آن دارند.

باقری‌فرد در ادامه سخنانش، به همراهی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران با مردم مظلوم بوسنی در ایام جنگ اشاره و بیان کرد: پشتیبانی و حمایت ما از ملت بوسنی و هرزگوین براساس مبانی اعتقادی و در راستای دفاع از مظلوم انجام گرفت و شهدای عزیزی را هم در این راه تقدیم کردیم.

وی یادآور شد: ملت ایران که خود در طول هشت سال جنگ تحمیلی آماج حملات ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق و حمایت‌های همه حانبه قدرت‌های غرب و شرق جهان بود، به خوبی طعم مظلومیت مسلمانان بوسنی را درک و با تمام قوا از ایشان حمایت کرد.

رئیس اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان اظهار داشت: این برنامه در وهله اول سعی دارد با یاد و خاطره شهدا این فاجعه، مرهم و تسکینی باشد بر دردهای التیام نیافته ملت بوسنی و و در وهله دوم، تلاشی است در جهت یادآوری جنایات انجام یافته غرب و تمامی محافل حقوق بشری که چشمان خود را در ظلم و تعدی به مظلوم بستند.

وی اظهار امیدواری کرد: پیوندهای میان دو ملت ایران و بوسنی روز به عمیق تر شده و زمینه گسترش تعاملات و همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی ایجاد شود.

وی از برگزاری نشست تخصصی در حاشیه همین نمایشگاه با عنوان «بررسی ابعاد نقض حقوق زنان و کودکان در فاجعه سربرنیتسا» در روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه اشاره کرد.

نمایش نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا در «سنگ‌های سفید، قلب‌های ناآرام»

حال و هوای مقاومت در مردم بوسنی و هرزگوین همیشه زنده است

سمیر ولاجیج، سفیر کشور بوسنی و هرزگوین در تهران با بیان اینکه حال و هوای مقاومت در مردم بوسنی و هرزگوین همیشه زنده است، گفت:‌ امروز سالگرد ۱۱ جولای است که فاجعه نسل کشی مسلمانان در منطقه بوسنی اتفاق افتاد.

وی مطرح کرد:‌ سربرنیتسا یک واقعه تلخ تاریخی است و همه مردم جهان باید از آن درس گرفته و آن را فراموش نکنند.

سفیر کشور بوسنی و هرزگوین در تهران افزود: انکار حقایق آن فاجعه دردناک موجب از بین رفتن واقعیت‌ها نمی‌شود و صدها شاهد عینی برای این جنایت وجود دارد.

وی با قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ بوسنی اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران و ملت غیور ایران هر ساله با مردم بوسنی ابراز همدری می‌کنند و یاد شهدای ایرانی که جان خود را برای برقراری امنیت و عدالت در بوسنی و هرزگوین اهدا کردند، گرامی می‌داریم.

ایستادگی تنها راه مقاومت در برابر مصائب است

فاطمه قاسم پور، نماینده مجلس و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی خود، گفت:‌ در جنگی که به مردم مسلمان بوسنی تحمیل شد، نسل کشی صورت گرفت و این فاجعه در اروپای مدرن و در برابر چشمان سازمان‌های مدعیان حقوق بشر رخ داد.

وی ادامه داد: این واقعه همه چیز را به ما ثابت می‌کند و آن هم این است که تنها مسیر ما برای تمام این مصائب و مشکلات پیش روی ملت‌های مظلوم، چیزی جز ایستادگی و مقاومت نیست.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این حجم کشتاری که در بوسنی رخ داد مسئله دیگری را به ما نشان می‌دهد که علاوه بر مسائل فاجعه باری که در حوزه انسانی با آن مواجه هستیم، زنان و کودکان آسیب‌های بسیاری می‌بینند.

وی با تأکید بر اینکه ملت و دولت ایران همواره در کنار مردم بوسنی هستند،‌ افزود: همه ما برای برقراری صلح جهانی در کنار هم هستیم.

ایجاد خانه های فرهنگی بین المللی

حمید رضا غلام زاده، معاون بین‌الملل شهرداری تهران نیز در این مراسم، اظهار داشت: داستان غم‌انگیز نسل کشی مسلمانان بوسنی و هرزگووین ماجرایی است که به این راحتی‌ها از ذهن مسلمانان جهان که هیچ، از ذهن مردمان آزاده دنیا هم پاک نخواهد شد.

وی افزود: در جریان جنگ بوسنی و هرزگوین با صرب‌ها چیزی که برای من ویژه‌تر بود، قتل عام مسلمانان سربرنیتسا بود. اگر از حوزه سیاسی نگاه کنیم، علاوه بر نقش سایر کشورهای اروپایی باید به نقش آمریکا در این فاجعه اشاره کرد.

غلام زاده گفت: شهدا و رزمندگان ایرانی در طول ۴ سال جنگ صرب‌ها و کروات‌های افراطی علیه مسلمانان، خود را به بوسنی و هرزگووین رساندند و فرهنگ ایثار و شهادت را به مسلمانان آن منطقه هدیه دادند.

وی در عین حال، با اشاره به نقش فرهنگ در ارتقای روابط ایران و بوسنی و هرزگوین و ظرفیت‌های شهرداری تهران در گسترش همکاری‌ها، از ایجاد خانه‌های فرهنگی بین‌المللی خبر داد و گفت: یکی از این خانه‌های فرهنگی بین‌المللی به بوسنی اختصاص می‌یابد که از طریق آن، تاریخ و تمدن این کشور برای مردم ایران و بالعکس، معرفی شود.

به گزارش ایرنا، بعد از گذشت ۲۷ سال، هنوز هم گورهای دسته‌جمعی در سربرنیتسای بوسنی پیدا می شود. آن سال‌ها یوگسلاوی سابق به عنوان بزرگترین قدرت شرق اروپا بعد از شوروی سابق، به یک جنگ داخلی کشیده و منجر به کشتار شهروندان مسلمان این کشور شد و دردناک‌ترین کشتار در شهر سربرنیتسا اتفاق افتاد.

خیلی از افرادی که در زمان جنگ بوسنی قتل عام شده بودند، اجسادشان پیدا نشده بود زیرا بسیاری از آنها در گورهای دسته جمعی دفن شده بودند. جنگی که از ۵ آوریل ۱۹۹۲ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ بین بوسنی و هرزگوین، کرواسی و صربستان شعله ور شد و در جریان آن صرب‌های بوسنی به قتل‌عام اقوام مختلف این کشور از جمله مسلمانان پرداختند.

در آنجا نیروهای پاسدار صلح هلندی محافظ مردمان بی‌دفاع این شهر بودند، ولی نیروهای صرب این شهر را محاصره کردند. مردم به مقر نیروهای سازمان ملل، پناه بردند. صرب‌ها بیش از ۸ هزار مرد و پسر نوجوان مسلمان را با اتوبوس از محدوده تحت حفاظت سازمان ملل متحد خارج کرده و همه آنها را در اطراف شهر به قتل رساندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha