۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۷
کد خبر: 84818367
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش ارزش پوند به دلیل نوسانات سیاسی در انگلیس

لندن - ایرنا - در پی استعفای بوریس جانسون از قدرت و نوسانات سیاسی در انگلیس، ارزش پوند این کشور در برابر دلار آمریکا روز دوشنبه در بازارهای مبادلات ارزی کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، ارزش هر پوند در برابر دلار آمریکا با ۱.۱۸۶۷ درصد کاهش در مقابل ۱.۱۹ دلار معامله شد که این میزان، پایین‌ترین حد در ۲ سال گذشته به شمار می‌رود. سهام بورس فوتسی ۲۵۰ لندن نیز امروز ۰.۴ درصد از ارزش خود را از دست داد.

استعفای نخست وزیر انگلیس در کنار تورم بالا، خطر رکود اقتصادی، برگزیت و فشار ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی، بلاتکلیفی در اوضاع اقتصادی انگلیس را عمیق‌تر کرده است.  بوریس جانسون هفته پیش، در پی موجی از استعفا اعضای حزب حاکم محافظه‌کار به کناره‌گیری از قدرت تن داد.

شماری از چهره‌های کلیدی این حزب برای تصاحب کرسی نخست وزیری اعلام آمادگی کرده‌اند اما انتخابات درون حزبی هنوز آغاز نشده است. گفته می‌شود که بوریس جانسون و رئیس فراکسیون حزب محافظه‌کار توافق کرده‌اند که رهبر جدید در کنفرانس سالانه حزب که اکتبر برگزار می‌شود معرفی شود. اما فضای در داخل حزب خواهان خروج فوری جانسون از قدرت هستند و تاکید دارند که او با وجود موجی از استعفای اعضای کابینه صلاحیت رهبری کشور را ندارد.

فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ روز دوشنبه درباره نحوه برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری خواهد کرد. طبق رویه اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله توسط نمایندگان حزب انجام و سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

پیش‌بینی می‌شود که نخستین دور انتخابات چهارشنبه برگزار شود. این درحالیست که گزارش جدید مرکز آمار ملی انگلیس درباره شاخص تورم نیز این هفته منتشر خواهد شد.

این جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور به ۹.۱ درصد در ماه گذشته میلادی (می) رسیده است که بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته بشمار می‌رود.

پیش از جنگ اوکراین پیش‌بینی می‌شد که نرخ تورم با وجود فشارهای ناشی از برگزیت و بحران همه‌گیری کرونا در محدوده ۲ درصد سیر کند. اما حالا اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم به دلیل افزایش بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی به بالای ۱۱ درصد می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha