۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳
کد خبر: 84818989
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

با خواندن داستان‌های ادبی شهروندان بهتری باشید

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد آن دسته از افرادی که در جوانی داستان‌های ادبی می‌خوانند از جهان‌بینی پیچیده‌تر و غنای روانشناختی بهره‌مند خواهند شد و می‌توانند شهروندان بهتری برای جوامع امروزی باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از لیترری هاب، محققان در این مطالعه دریافتند آمریکایی‌هایی که در سنین جوانی داستان‌های ادبی خوانده‌اند جهان‌بینی پیچیده‌تری دارند به این معنا که از غنای روانشناختی بهره‌مندند، در تشخیص ریشه مشکلات تقویت شده و کمتر از دیگران به مشروعیت نابرابری‌های معاصر باور دارند.

این مطالعه نشان داد، در مقابل، خواندن داستان‌های روایی چون رمان‌های عاشقانه که خط داستانی و کاراکترهای استانداردتری دارند، باعث می‌شود جهان بینی افراد پیچیدگی کمتری داشته باشد.

یافته‌های این پژوهش براساس چهار مطالعه که روی مردم آمریکا انجام شده بود، استخراج شد و در آن داستان‌های ادبی به عنوان یک ژانر در نظر گرفته شدند.

به استناد یافته‌های این مطالعه امروزه خواندن داستان‌های ادبی از همیشه مهم‌تر است. مولفان این مطالعه می‌گویند: درک تنوع و پیچیدگی جهان پیامدهای روشنی روی نحوه تفکر افراد درباره نابرابری اجتماعی دارد. آنهایی که درک بالاتر و پیچیده‌تری از ریشه مشکلات و معضلات موجود دارند بیش از سایرین می‌توانند به جای سرزنش افراد فاکتورهای نهادینه شده‌ای را که به رفتار تبعیض آمیز در جامعه منجر می‌شود، تشخیص دهند. این دسته از افراد می‌توانند شهروندان خوبی برای جامعه دمکراتیک و چندفرهنگی مدرن باشند.      

جزئیات بیشتر در این باره در مجله Personality and Social Psychology Bulletin منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha