۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۷:۴۳
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 84819339
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۸۳ کیلوگرم لاشه دامی در اردبیل از چرخه مصرف خارج شد

اردبیل- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: ۸۳ کیلو و ۵۰۰ گرم لاشه دامی در جریان نظارت‌ها و بازرسی‌ها همزمان با عید سعید قربان از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهلول تکلوی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: در طرح نظارت بهداشتی دامپزشکی اردبیل در عید قربان بازرسی بهداشتی بر ۴۲۰ راس دام زنده و ۴۹۱ لاشه دام قربانی به صورت رایگان انجام شد.

وی با اشاره به ساماندهی ۳۳ گروه دامپزشکی متشکل از ۷۱ بازرس بهداشتی افزود: در این بازرسی‌ها ۸۳ کیلو و ۵۰۰ گرم لاشه دام، ۷۱ کبد آلوده به بیماریهای مختلف انگلی و ۷۷ ریه ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در ادامه با اشاره به فعالیت نزدیک به سه هزار مرکز تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی زیر نظارت بهداشتی و کیفی این اداره‌کل بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا کنون نزدیک به هفت میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور  و ۹۵ هزار راس دام سنگین و سبک در کشتارگاه‌های دام زیر نظارت بهداشتی و کیفی این اداره‌کل کشتار و وارد بازار مصرف شده است.

وی همچنین از ۲۶ هزار مورد بازدید از اماکن تولید، توزیع و عرضه فراورده‌های خام دامی و کشف و ضبط بیش از ۱۱۰ تن  فراورده‌های خام دامی آلوده، غیربهداشتی و تاریخ منقضی و ارجاع ۹۰ پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی و پلمب ۱۷ واحد عرضه در این مدت خبر داد.

تکلوی با بیان اینکه نظارت بهداشتی بر فراورده‌های خام دامی یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی دامپزشکی است، اجرای طرح‌های منسجم و مستمر تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فراورده‌های خام دامی در طول سال، افزایش آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی مداوم و آموزش همگانی، مبارزه بی‌امان با کشتار غیرمجاز دام و هدایت کشتار به کشتارگاه‌ها و برخورد قاطع دامپزشکی با خاطیان حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه از مهمترین برنامه‌های دامپزشکی اردبیل در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه عنوان کرد.

استان اردبیل با وجود بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری در صنعت دامداری، رتبه هفتم در پرورش گوسفند و گاو بومی، رتبه سوم در پرورش گاومیش، رتبه ۱۵ کشوری در پرورش گاو اصیل دورگ، همچنین ۵۷۳ واحد پرورش صنعتی طیور دارد و میانگین کشتار روزانه گوشت مرغ آن به نزدیک ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha