۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84819750
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۵۱ درصد وجوه خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد-ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: ۳۸۰ میلیارد تومان وجوه خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان استان واریز شد که این رقم معادل ۵۱ درصد از ارزش این محصول خریداری شده است.  

سید جلال موسوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجوه کشاورزانی که تا ۱۱ تیرماه جاری گندم خود را به دولت تحویل داده اند، تاکنون پرداخت شد و تلاش بر این است که به پرداخت این مطالبات سرعت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این ۱۴۵ میلیارد تومان و روز گذشته نیز ۲۳۵ میلیارد تومان به حساب گندم کاران خراسان شمالی واریز شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی افزود: گندم کاران استان تاکنون ۶۸ هزار و ۵۰۰ تُن محصول مازاد خود به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان و به قیمت تضمینی به دولت تحویل دادند.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خرید بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم را پیش بینی کرده است، بیان کرد: قیمت پایین گندم در سال های اخیر موجب شد تا بخش زیادی از گندم های تولیدی صرف خوراک دام شود، ولی امسال این رغبت بدلیل افزایش قیمت گندم نسبت به جو بیشتر شده است.

موسوی عنوان کرد: گندم به صورت تضمینی و با قیمت مصوب ۱۰۵ هزار ریال و با احتساب ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه در مجموع به قیمت ۱۱۵ هزار ریال خریداری می شود و خرید گندم تنها از طریق سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود و به تولیدکنندگان توصیه می‌شود که نسبت به ثبت و به روز رسانی اطلاعات مورد نیاز اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به بارندگی های خوب امسال کیفیت گندم های تولیدی کشاورزان خراسان شمالی خوب و مناسب و مشابه سال گذشته است.  

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند و پیش بینی می‌شود امسال گندم‌کاران استان ۱۶۵ هزار تن محصول تولید کنند که حدود ۷۰ هزار تن آن را به دولت بفروشند.

گندمکاران استان در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند که پیش بینی می شود امسال تولید گندم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد با این وجود خرید این محصول استراتژیک نیز در این بازه زمانی ۱۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

برداشت و خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از نیمه خردادماه آغاز می شود و بارندگی های خردادماه امسال امید زیادی را به کشاورزان این خطه داد و طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی در اردیبهشت ماه مناسب خواهد بود که باعث افزایش عملکرد ۳۰ تا ۴۰ درصد اراضی دیم می شود.

 ۲۴ مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان سازمان دهی شد و این مکان ها از اکنون در حال تدارک برای تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha