استاندار:۲میلیاردو ۵۰۰میلیارد ریال وام برای هر واحد زلزله هرمزگان اختصاص یافته است

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان گفت: وام بانکی در نظرگرفته شده برای بازسازی هر منزل مسکونی زلزله‌زده ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده که از این میزان ۷۰۰ میلیون ریال بلاعوض و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال وام کم بهره است اما در تلاش برای افزایش سقف این وام تا چهار میلیارد ریال هستیم.

مهدی دوستی روز پنجشنبه در دیدار با مجمع خیران هرمزگان افزود: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات های اولیه جذب و میزان قابل توجهی میلگرد تهیه شده که اکنون به مناطق زلزله‌زده رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه روستای سایه‌خوش بر روی یک‌ گسل واقع شده است و احتمال زلزله‌های بعدی وجود دارد عمده منازل را بازسازی کنیم چرا که حفظ جان انسان‌ها برای ما مهم است و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم روی این مسئله خطر کنیم.

یک هزار و ۱۶۸ واحد مسکونی نیازمند بازسازی هستند

وی اشاره کرد: برآورد اولیه منازل تخریبی ۴۰۰ واحد مسکونی بود که با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر  این واحدها میزان واحدهای نیازمند بازسازی به یک هزار و ۱۶۸ واحد مسکونی افزایش یافت.

استاندار هرمزگان گفت: همانطور که در نماز جمعه گذشته روستای سایه خوش به مردم اعلام شد با توجه به بافت جمعیتی روستا و با آگاهی به این مسئله که چندین خانواده در یک منزل سکونت داشتند معماری منازل زلزله‌زدگان را به نحوی اجرا کنیم که مردم بتوانند منازل خود را گسترش دهند.

متراژ منازل مردم به صورت عادلانه اضافه شود

 دوستی خاطر نشان کرد: برای این منظور نیاز است در مساله طراحی منازل بازنگری و فونداسیون آن اجرایی شود که امکان افزایش اتاق‌ها برای مردم وجود داشته باشد.

رییس شورای اداری هرمزگان افزود: مشارکت خیران نیک‌اندیش در خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده غرب استان مایه خرسندی بوده و با اقدام‌های انجام شده و تمهیدهای اندیشیده شده مشکلی در تامین مواد غذایی زلزله‌زدگان وجود ندارد.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: نیازی وجود ندارد که مردم و خیران در حوزه تامین مواد غذایی اقدام کنند، از این رو بهتر است توان خیران معطوف به مسئله بازسازی منازل زلزله‌زدگان شود و در این راستا با توجه به ثابت بودن وام بانکی دولتی این آمادگی وجود دارد که به هر میزان که خیران کمک مالی کنند به متراژ منازل مردم به صورت عادلانه اضافه شده و فونداسیون منازل بزرگتر از حد معمول مدنظر بنیاد مسکن در نظر گرفت.

۱۰۲ میلیارد ریال بیمه منازل مسکونی واریز شد/بیمه باید حدود یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات زلزله پرداخت کند

دوستی ابراز داشت: با وجود محدودیت‌های مالی‌ که در استانداری هرمزگان وجود دارد در چند هفته اخیر قبل از زلزله سایه‌خوش با توجه به زلزله‌های بندرچارک هزینه بیمه منازل مسکونی به حساب بیمه واریز شد.

وی گفت: رقم پرداختی به بیمه حدود ۱۰۲ میلیارد ریال ( ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) بود که ۷۷ میلیارد ریال ( ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) آن از محل صرفه‌جویی‌ها در اعتبارها استانداری تامین شد و باقی مانده آن را بنیاد برکت پرداخت کرد.

استاندار هرمزگان بیان کرد: بر همین مبنا بیمه باید تا سقف یک میلیارد ریال ( ۱۰۰ میلیون تومان) به مردم زلزله‌زده کمک کند که با بررسی انجام شده بیمه بایستی حدود یک هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال (۱۱۶ میلیارد تومان) برای جبران خسارات زلزله پرداخت کند.

دوستی افزود: اسامی منازل و روستاهای بیمه شده توسط دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ارسال شده است و روستاهای زلزله‌زده نیز شامل این بیمه می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ساخت حیاط برای منازل است تا حریم خانه‌ها حفظ شود چرا که تعهد ساخت و ساز بنیاد مسکن تا مرحله سفت‌کاری است اما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در ساخت شهرک شهید سلیمانی زاچ‌و داربست تاکید بر حصارکشی منازل مردم داشتند تلاش داریم این امر در روستاهای زلزله‌زده نیز انجام شود.

استاندار هرمزگان گفت: برای افزایش سرعت آواربرداری‌ها در مناطق زلزله‌زده از امکانات لجستیکی بنیاد مسکن استان‌های یزد و بوشهر به عنوان معین بنیاد مسکن هرمزگان استفاده می‌شود.

بامداد شنبه ۱۱ تیرماه دو زلزله بزرگ به قدرت ۶.۱ و ۶.۳ در شهرستان‌های بندر خمیر و بندرلنگه رخ داد و شدت تخریب به حدی بود که استاندار هرمزگان از تعبیر ویران برای بیان شرایط روستای سایه خوش استفاده کرد.

این زمین لرزه ها پنج کشته و ۱۱۱ مصدوم برجای گذاشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha