۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 860
کد خبر: 84823572
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غدیر تداوم رسالت آغاز امامت

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبر: 84823572
غدیر تداوم رسالت آغاز امامت

بروجرد - ایرنا - واقعه غدیر تداوم رسالت انبیا و آغاز تحول شگرف در توسعه زیربنایی و اجتماعی اسلام محسوب می شود، غدیر تنها یک روز در تقویم مسلمانان نیست، غدیر واقعه ای است که در آن روز راهبرد اساسی اسلام پس از پیامبر(ص) بیان می‌شود.

به گزارش ایرنا، کاروان عظیم حج در هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری پس از احرام و اجرای مناسک حج، پیامبر اسلام (ص) را همچون نگینی  در میان گرفته و در حال بازگشت است، کاروانیان به مکانی به نام غدیر می رسند، غدیر نامی که با تاریخ اسلام عجین شده، سررشته تمدن اسلامی که با رسالت پیامبر (ص) از سوی پروردگار آغاز شده بود باید تکامل خود را در بخش های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به وسیله یاران رسول خدا تبیین شود.

اگر چه ابعاد غدیر به عنوان یک عید اکبر از منظر مسلمانان چند وجهی است، اما ۲ شاخص مهم و برجسته آن را می توان منزلت و جایگاه شخصیت فردی حضرت علی(ع) به عنوان جانشین از یک سو و بیان نحوه حکومت داری، هدایت و سرنوشت مردم توسط پیامبر(ص) در اجتماع عظیم مسلمانان دانست، ترویج پیامدهای اجتماعی غدیر به عنوان یک الگوی سبک زندگی اسلامی یکی از نیازهای جامعه محسوب می شود.
استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه عید غدیر یک سند وحدت بخش و بنیادین در تاریخ اسلام است، افزود: اگر چه عید غدیر بیانگر حقانیت امامت علی(ع) است اما توجه به آموزه های فرهنگی این رویداد تاریخی و ابعاد و ویژگی های آن بر اساس روایات اهل بیت(ع)  در ترویج سبک زندگی اسلامی می تواند نقش گسترده ای  داشته باشد.
 حجت الاسلام مصطفی تیموری افزود: پیام خطبه غدیر و نحوه بیان آن توسط حضرت محمد(ص) حاوی نکات ارزشمندی است که مورخان و غدیر شناسان نخبه بر آن اجماع دارند، خطبه ای که با حمد و ثنا خداوند شروع و به امامت امام علی (ع)، فرزندانش و معرفی امامت ختم می‌شود.

وی بیان‌ کرد: مباحث مهمی مانند بیان جانشینی حضرت علی(ع)، حکومت و ولایت مطلق بر مردم، هدایت مردم به سوی خداوند، پاسخ گویی نیازهای علمی مردم، جنگ با دشمنان اسلام از سوی پیامبر(ص) در این خطبه بیان شده است و ضمن بیان فضایل علی(ع) در ترویج اسلام و دلاوری های ایشان در حفاظت از پیامبر او را برگزیده خداوند تنها فرد شایسته جانشینی بر منصب امامت معرفی می کند.

استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب خلق علوی با بیان اینکه غدیر یک حادثه تاریخی بر پایه پیام قرآنی و ابلاغ به پیامبر است، اضافه کرد: آیه یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ  وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ((ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، فرمانی الهی، امر و تهدید به این که اگر آن را انجام ندهد، تبلیغ رسالت ننموده است)) فرمان عملی کردن جانشینی علی علیه‌السلام است، پیامبر با قرائت خطبه غدیر این سخن را فرمود که هر کس من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست و غدیر را برای همیشه چراغ هدایت اسلام قرار داد.
پژوهشگر دینی و اجتماعی با بیان فراز هایی از خطبه غدیر افزود: غدیر تداوم رسالت، شروع امامت و انتظار مهدوی است که حضرت محمد(ص) در ادامه خطبه غدیر به ترسیم نحوه ترویج دین اسلام پرداخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که امامت در غدیر هویت یافت، ادامه داد: قالب امامت در سایه خط رسالت مسوولیت حفظ ارزش ها، توسعه اسلام در قلمرو دانش، آموزه های دینی در پرتو قرآن و سیره حضرت رسول(ص)، پرورش امت اسلامی است برنامه برای زندگی مسلمانان به عنوان یک تمدن  از دستاوردهای غدیر به شمار می رود.
حجت الاسلام تیموری نگاه فرهنگی به غدیر را لازمه ولایت پذیری و سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: شناخت و تبیین چگونگی گسترش و توسعه ابعاد غدیرخم، به ویژه برای قشر نوجوان و جوان، نیاز ضروری است.

واقعه غدیر رویداد مهم تاریخ اسلام است که در آن پیامبر اسلام در پی دستور الهی، حضرت علی(ع) را به سمت جانشینی خود منصوب کرد، این انتصاب در هجدهم ذی‌الحجه‌ی سال دهم هجری در راه بازگشت از سفر حجةالوداع و در مکانی به نام «غدیر خم» انجام پذیرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha