۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۷:۵۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84826087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

سنندج- ایرنا- کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب، این عنوان اولین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی است که امروز به میزبانی کردستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، موضوع همگرایی میان کشورهای اسلامی، به لحاظ تاریخی دارای پیشینه ای طولانی است و مفاهیمی مانند امت واحده، وحدت اسلامی، بلوک جهان اسلام، همبستگی دینی و اخوت اسلامی، در نظریه های متفکران جهان اسلام و ادبیات سیاسی و حقوقی سابقه  دور و درازی دارند.

ایده وحدت اسلامی، پیش از ورود اندیشه های نوین غربی در جهان اسلام وجود داشت اما بعد از ورود این نظریات جدید و همچنین سیاستهای استعماری غرب علیه مسلمان، بیش از گذشته مورد توجه متفکران قرار گرفته است.

در این میان ایران اسلامی طلایه دار وحدتی شد که از شکل گیری امت اسلامی به تمدن نوین اسلامی رسیده و در جهان امروز برنامه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حال و آینده مسلمانان را مطرح کرد که می‏تواند در مقابل چالش‏های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بزرگ که جهان کنونی اسلامی با آن رو به رو است ایستادگی کند.

پیروزی انقلاب اسلامی، این دستاورد جهانی و عظیم را برای جوامع اسلامی داشت که بتوانند با اختلاف افکنی دشمنان مقابله کرده و زمینه های عملی هرچه بیش تر همبستگی و وحدت را در سطح داخل و خارج فراهم آورند.

این دستاورد جهانی انقلاب، ناشی از سیاستهای اصولی جمهوری اسلامی ایران است که هم در حوزه اندیشه و هم در حوزه عمل، تجلی و بروز یافته و موجب باور و اعتقاد مسلمانان سنی و شیعه جهان شده است.

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

ایران رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است که در داخل به عنوان یک فرصت عالی و در خارج به آن به عنوان یک تهدید از سوی دشمنان نگاه می شود.

در این میان کردستان به عنوان استانی که همواره در برهه ها و پیچهای تاریخی توانسته نقشی ماندگار از خود ایفا کند، در بعد وحدت اسلامی هم زبانزد و سرآمد است.

در کردستان اقوام مختلف ترک، کُرد و فارس، شیعه و سنی را در کنار هم در پهنه جغرافیایی خود زیر چتر اسلام گردهم آورده است و در جشن‌های ملی و مناسبت‌های مذهبی، مردم استان فارغ از هر قوم و مذهبی،مشترکات اسلامی را در نظر دارند و شاید بتوان نقطه عطف آن را در بیانات رهبر معظم انقلاب در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ در سفر به کردستان جست و جو کرد.

معظم له فرمودند: "کردستان سرزمین فداکاری‌های بزرگ است؛ سرزمین هنر و فرهنگ است؛ سرزمین صفا و وفاداری است؛ سرزمین مردمِ وفاداری است که در حساسترین سالهای عمر این نظام و این کشور با مردانگی خود و با رشادت خود، توطئه‌های بزرگی را خنثی کردند.

سرزمین مردم با رشادت و با رشد عقلی و آگاهی است که توطئه‌ی دشمن را در لحظات حساس تشخیص دادند و با فداکاری خود فتنه‌ی بزرگی را خاموش کردند، پیش از آنکه آن فتنه بتواند به هدفهای شوم خود برسد این از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

کردستان در تاریخ انقلاب اسلامی، نشان افتخاری را با خود حمل می کند که در کمتر استانی نظیر آن را می شود دید.

ستمگران جهانی از این که یک قدرت مستقل و متکی به دین و ایمان مذهبی در این منطقه سر بلند کند، وحشت میکردند و سراسیمه بودند؛ لذا همه‌ی نیروهای خود و همه‌ی توان سخت و نرم خود را به میدان آوردند تا شاید بتوانند این مولود تازه پابه‌هستی گذاشته را در همان اولین قدمها نابود کنند و از بین ببرند. مردم کُرد در این استان امتحان خوبی را در این رویاروئی بزرگ از خودشان نشان دادند.

آن کسی که ندای تفرقه‌ی بین شیعه و سنی را سر می دهد و به بهانه‌ی مذهب، میخواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند. گاهی بعضیها مزدور دشمنند و خودشان نمی دانند".

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

کردستان نقطه شروع گفتمان امت واحده اسلامی

حالا کردستان میزبان کنفرانسی است که قرار است نقطه شروعی برای ایجاد گفتمان امت واحده اسلامی باشد، این را دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری اظهار داشت: کردستان به عنوان الگوی موفقی در همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب اسلامی است و به همین دللی به عنوان اولین مقصد این کنفرانس انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه چند کنفرانس منطقه‌ای و خارجی با محوریت وحدت اسلامی برگزار خواهد شد، افزود: اولین کنفرانس در کردستان خواهد بود که الگوی مناسبی برای وحدت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب مختلف است و در کنار آن روحیه رشادت، انقلابی و مقاومت در این منطقه با وجود توطئه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همواره برجسته بوده است.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تا ۲ سال آینده یک کنفرانس در سیستان و بلوچستان ویکی در خراسان رضوی به میزبانی ایران برگزار می شود و سه اجلاسیه منطقه ای خارجی هم در لبنان، عراق و پاکستان طراحی شده است.

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

فرصتی برای معرفی بیشتر کردستان

این همایش بین المللی می تواند بستری در راستای معرفی هرچه بیشتر کردستان و تاثیر خوبی هم در اقلیم کردستان عراق داشته باشد.

قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی که چندی قبل به کردستان سفر کرده بود، اظهار داشت:  سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان تحول بسیار خوبی در تغییر دیدگاه نسبت به استان ایجاد کرد و انقلابی در ذهنیت مردم نسبت به کردستان شکل گرفت  که شاهد حضور قابل توجه مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور به این استان بودیم.

حجت الاسلام سید موسی موسوی یادآور شد: تصوری که در بیشتر استان های کشور در آن دوران از کردستان ایجاد شده بود با واقعیتی که وجود داشت فرسنگ ها فاصله داشت.

وی ادامه داد: همراهی و همدلی مردم کردستان در روزهای جنگ تحمیلی و قبل از آن دلیل پیروزی این نظام در برابر هجمه‌های گسترده دشمنان داخلی و خارجی بود.

به گفته وی مرزداری مردم کردستان و ایثار و از خودگذشتگی آنها در دفاع از انقلاب و سرزمین ایران اسلامی بی نظیری و نمونه آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد.

عقیده کُردها در راه دفاع از انقلاب و اسلام مستحکم است

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کُردها در طول تاریخ انقلاب و اسلام همواره مدافع ارزشها بوده و عقیده آنها در راه دفاع از اهداف انقلاب و اسلام مستحکم است و خللی در آن راه نیافته است.

مولوی اسحاق مدنی اظهار داشت: اسلام همواره از وجود کُردها منافع و برکاتی داشته است که نمونه بارز آن ایثار صلاح الدین ایوبی در آزادسازی فلسطین است.

وی افزود: کُردها با روحیه قوی اسلامی حود در اوایل شکل گیری انقلاب اسلامی که پایه‌های انقلاب هنوز آنگونه که باید محکم نبود، بدون سازش و در نظر گرفتن مصلحت، از انقلاب اسلامی حمایت کردند.

رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: کردستان تنها جایی است که بیش از ۸۰ روحانی آن توسط گروهک‌های معاند شهید شده و همگی عالم، فاضل و اندیشمند بوده اند.

مولوی اسحاق مدنی به حضور موثر پیشمرگان مسلمان کرد در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: پیشمرگان مسلمان کرد دوشادوش رزمندگان در جبهه جهاد حضور داشتند و در این راه شهدای بسیاری تقدیم کردند.

کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب

کاری فرهنگی برای معرفی کردستان

نماینده ولی‌فقیه در کردستان هم با بیان اینکه برگزاری اجلاس منطقه‌ای می‌تواند در امر معرفی استان بسیار مؤثر باشد، افزود: نباید به برگزاری این اجلاسیه به عنوان یک کار تدارکاتی توجه شود چرا که این کار یک فعالیت فرهنگی است و مستلزم نگاه فرهنگی است.

حجت الاسلام عبدالرضا پورذهبی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید این اجلاسیه را متعلق به خود بدانند و در راستای برگزاری هرچه باشکوه آن تلاش کنند، اضافه کرد: این اجلاسیه ظرفیت بسیار خوبی برای ادارات و سازمان‌ها در راستای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنان خواهد بود.

وحدت شیعه و سنی در جامعه باید عملی باشد

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز بر ضرورت تقویت وحدت و اتحاد مسلمانان جهان اسلام برای مقابله و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان تأکید کرد و افزود: کردستان همیشه در برگزاری مراسم دینی به ‌ویژه در عاشورا و تاسوعا پیشگام بوده است.

ماموستا فایق رستمی با بیان اینکه باید وحدتی که وجود دارد عملی باشد ادامه داد: مسلمانان باید تا کی چشم بر غارت غارتگران ببندند، بنابراین لازم است تا جامعه اسلامی بیدار شوند.

تلاش برای همگرایی در نماد وحدت اسلامی

مسلمانان در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، بارها شاهد تلاش دشمنان قسم خورده برای برهم زدن وحدت اسلامی مسلمانان بوده اند و دشمنان با حربه های گوناگون سعی در از بین بردن اسلام و اندیشه های ناب محمدی (ص) از پهنه جهان هستی داشته اند.

یکی از آثار و برکات وحدت اسلامی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که مردم با صرف فعل خواستن و دست در دست یکدیگر توانستند دست طاغوت و کشورهای سلطه گر را از کشورمان کوتاه کنند.

 هم اکنون نیز نتیجه این وحدت و همدلی را در الگو قرار گرفتن انقلاب ما و حرکت مردم کشورهای مختلف و وحدت آنها با هر نوع دین و مذهب در برابر سطله و ستم مستکبران مشاهده می کنیم.

کردستانی ها همواره تلاش کرده اند تا راه نفوذ را بر دشمنان ببندند و مرزدار مرزهای اعتقادی و جغرافیایی در برابر آنهایی بوده اند که مدام در پی جدا نشان دادن کردها از هویت ایرانی و اسلامی خود هستند، اما از امروز این استان سرآغاز تقویت گفتمان امت واحد اسلامی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی شد.

اولین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با عنوان "کردستان، نماد تحقق وحدت امت اسلامی و همزیستی اقوام و مذاهب" با حضور علمای استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام و آذربایجان غربی و علمای اقلیم کردستان عراق به میزبانی سنندج برگزار خواهد شد.

پخش سخنرانی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس خواهد بود.

در این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان، حاج ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج، آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه، مولوی اسحاق مدنی رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حاج ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه، شیخ بهاءالدین محی الدین نقش بندی مدیر مدرسه و رییس طریقت نقشبندیه سلیمانیه، حجت الاسلام سید سعد الاعراجی امام جمعه شیعیان اربیل  و تعداد دیگری از علمای منطقه به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

در این اجلاس قرار است از چندنفر از علمای مطرح تقریبی تجلیل شود؛  برگزاری گفت و گوها بین علما و بزرگان اقلیم کردستان عراق با علمای کشورمان از دیگر برنامه های این اجلاس است.

۴۰۰ مهمان برای حضور در این اجلاس پیش بینی شده که ۸۰ نفر آنها خارجی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha