به گزارش ایرنا، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در آیین افتتاح این مجموعه فرهنگی و زیارتی، افزود: این مجموعه دارای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا بوده و با توجه به اینکه مقبره شاه حسین ولی قبلا در داخل مدرسه مکتوم مانده بود، در سال ۹۳ احیای آن شروع شد و در سال ۹۴ در مرحله فونداسیون راکد ماند اما در سال ۹۸ با تامین منابع مالی از سوی این اداره کل ساخت این مجموعه شروع شد.
حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، افزود: این مقبره مورد توجه علامه طباطبایی بوده و حتی در جلد اول تفسیر المیزان نیز روایت و خاطرهای از ارادت علامه به شاه حسین ولی آمده است.
وی اظهار داشت: شاه حسین ولی یک مرکز شبانه روزی برای زائران بوده که میتواند بهترین محل برای خدمت رسانی به زائران باشد و در این کنار این مرکز زیارتی، داروخانه شبانه روزی، مرکز درمان ناباروری مجهز، طب سنتی و سایر امکانات رفاهی و خدماتی نیز راه اندازی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه جای خالی یک مرکز اخلاق، عرفان و قرآن در تبریز نمایان بود، گفت: امید است این مجموعه بتواند با برگزاری کرسیهای تلاوت و حضور اساتید به نام به گسترش معرفت و اخلاق در شهر اولینها کمک کند.
حجت الاسلام حسینی، با اشاره شخصیت و تراز بالای علمی شاه حسین ولی، ادامه داد: در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی، پروژههای دیگری مانند مقبره حمال تبریزی، احیای مقبره گلگری و آیت الله مدرس در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر ایجاد زیرساختهای فرهنگی همراه با منابع پایدار در استان، اظهار داشت: این مجموعه میتواند اعتبار اجرای برنامههای فرهنگی را از محل درآمد خود تامین کند.
وی یادآوری کرد: احیای بیش از ۶۰۰ باغ و ۲ هزار مزرعه، ساخت اولین مرکز دانش بنیان تولید نهادههای دامی در هشترود، احداث کارگاههای فرآوری سیب و سردخانه ۱۰ هزار تنی از جمله اقدامات اداره کل اوقاف در حیطه کشاورزی بوده و اکنون در ۲۵ امامزاده استان ساخت و ساز عمده انجام می شود که اعتبار این ساخت و سازها از محل خود موقوفات تامین می شود.
امام جمعه تبریز: شاه حسین ولی،حلقه اتصال تشیع در آذربایجان است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز گفت: از شاه حسین ولی به عنوان حلقه اتصال تشیع در آذربایجان یاد میشود.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با تقدیر از مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در تسریع تکمیل این مقبره و اقداماتی که در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان در استان انجام میگیرد، گفت: نسبت شاه حسین ولی به شیخ شهابالدین سهروردی میرسد. ایشان از جهت مادری، فرزند فاطمه خاتون، خواهرزاده شیخ سفی الدین اردبیلی هستند.
وی افزود: سفرهای زیادی که شاه حسین به نزد مشایخ، عرفا و علما داشته، زمینه آشنایی وی را با اندیشههای صاحب نظران خارج از آذربایجان فراهم ساخته است. مطابعتش از کمال خجندی و دیدارش با شیخ محمد علمی و شیخ طاعی از جمله متکلمین و فعالان شیعه موجب شده بر خلاف روش متداول صوفیان سنتی که در آذربایجان بودند، در قرآن و متون کلامی به گونهای دیگر بیندیشند و به کمک جهان شاه قره قویونلو، ولایت علی ابن ابی طالب (ع) را در خوانگاه خود تبلیغ کنند.
وی ادامه داد: نوشته محمد امین انصاری تبریزی یا هشری تبریزی در این باره این است که شاه حسین ولی به خدمت شیخ محمد علمی رسید و مدت متمادی ملازمت شیخ طاعی بوده و ارادت و حسن عقیده مردم تبریز در حق شیخ زیاد بود و شیخ چون تکیه خود را تمام کرد بر سنگ درگاه آن جمله " لا اله الا الله محمد رسول الله و علی ولی الله" را نقش بست.
آلهاشم با اشاره به مباحثه تعداد ۱۳ تن از علما و قضات با وی در خصوص مذهب شیعه، اظهار کرد: شیخ فرمود که من از قرآن و روایات ۴۰ آیه و حدیث ذکر میکنم که همه دلالت بر ولایت علی ابن ابیطالب (ع) است. وقتی شاه حسین این آیات و روایات را مطرح کرد، همه علما سکوت کردند.
وی افزود: شاه حسین در ۱۱۵ سالگی وفات کرد و مطالب زیادی از وی موجود نیست اما از سخنان هشری تبریزی در کتابش نکات ارزشمندی را میتوان اخذ کرد. حضور شاه حسین در عراق و حجاز درست زمانی بود که سید محمدبن صلاح مشعشعی در این نواحی قدرت نمایی کرده بود و حکومت مشعشعی را بر پایه تشیع و مهدویت در دست داشت.
وی خاطرنشان کرد: ما میتوانیم یقین داشته باشیم که شاه حسین ولی، مروج احکام شیعه گری به سبک مشعشعی بود و یکی از علل گرایش جهان شاه به تشیع نیز روش شاه حسین ولی بوده است.
وی گفت: برگزاری مراسم عزاداری و روضه خوانی مورد توجه خاندان صفوی بود. نشانه توجه قلبی به عنایت الهی و شفاعت ائمه اطهار (ع) نیز توسط شاه حسین ولی در این دوره بوده است.
امام جمعه تبریز در خصوص مجموعه زیارتی و فرهنگی شاه حسین ولی، اظهار کرد: این محل به زیبایی توسط اداره کل اوقاف استان ساخته شده و باید در راستای ارادت قلبی شاه حسین یک مرکز فرهنگی و مذهبی و محلی برای عزاداری و جشن و سرور اهل بیت باشد.
وی گفت: کرامات فراوانی را به شاه حسین ولی نسبت میدهند که بیانگر نوعی روایت معنوی است که مورد توجه پیروان شیخ صفی الدین اردبیلی و سران قبایل ترک و شیوخ صفویه بوده است. یکی از کرامات آن نیز در زندگی علامه طباطبایی بوده که در جلد اول تفسیر فارسی المیزان آمده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجانشرقی، در خاتمه با تقدیر از توجه خاص حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف کشور بز احیای امامزادگان، افزود: امامزادگان باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری به قرارگاههای فرهنگی تبدیل شوند. همان طوری که در تهران به این مسئله توجه بیشتری شده باید در تبریز نیز نگاه ویژهای داشته باشیم و برای تدویج فرهنگی غنی اسلام از امامزادگان بیشتر بهره بگیریم.
نظر شما