سرپرست اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری معرفی شد

شهرکرد - ایرنا - سعید یوسف پور روز چهارشنبه در مراسمی که با حضور مجتبی ذوالجودی معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از مسوولان استانی در شهرکرد برگزار شد، به عنوان مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری منصوب شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط‌زیست در این مراسم با بیان اینکه برخی قوانین زیست‌محیطی موجود در کشور بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی استان‌ها تعریف‌شده است، گفت: این قوانین نیازمند بازبینی است و این امر در مجموعه مدیریتی سازمان به صورت تحولی در حال پیگیری است تا موارد استانی به نحو مطلوب‌تری پوشش داده شود.

مجتبی ذوالجودی افزود: اگر مسائل زیست‌محیطی در دهه‌های گذشته به خوبی دیده و رعایت می‌شد، امروز مشکلات متعدد این حوزه در کشور پدیدار نمی‌شد و اگر امروز نیز نظارتی صورت می‌گیرد بدون شک برای تامین سلامت مردم است.

وی اقدامات تحولی و جهادی سازمان حفاظت محیط‌زیست را خارج از شعار دانست و یادآور شد: تلاش می‌شود از تمامی ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تشکل‌های مردمی برای رفع نواقص موجود در کمترین زمان استفاده شود.

ذوالجودی با تاکید بر اینکه خطمش حفاظت محیط‌زیست، مردم پایه است، اظهار داشت: علاوه بر این محور مهم و کلیدی، موضوع استفاده از فناوری‌ها و هوشمندسازی سطح حفاظت نیز از مواردی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی در ادامه همچنین از چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از تنوع زیستی بالا و تالاب‌های بین‌المللی به عنوان یکی از مناطق با اهمیت در حوزه محیط زیستی کشور نام برد و یادآور شد: این استان بسیار سخاوتمندانه باعث سیراب شدن فلات مرکزی ایران می‌شود و مردم استان نیز از بهترین یاوران محیط‌زیست در احیا تالاب‌ها و حیات‌وحش به شمار می‌روند.

ضرورت تصحیح قوانین به منظور افزایش مشارکت‌های مردمی در حفاظت محیط‌زیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه بدون کمک مردم نمی‌توان به حفاظت محیط‌زیست و پایداری تنوع زیستی امیدوار بود، گفت: بدون شک اگر امر حفاظت محیط‌زیست، مردمی شود جریان بهبود عملکردها در این مسیر نیز ارتقا می‌یابد.

علی حیدری به برخی قوانین و مقررات وضع شده به عنوان پیوست‌های زیست‌محیطی در مناطق شهری و صنعتی اشاره کرد و افزود: قانونی همچون رعایت فاصله معین از شهرک‌ها و مناطق صنعتی برای اجرای عملیات مسکونی در برخی مناطق قابل اجرا نیست و باید بازبینی و تصحیح شود.

وی تصحیح قوانین و مقررات برای جذب مشارکت مردم در رعایت مقررات زیست‌محیطی را ضروری خواند و گفت: برخی قوانین با نیازها و خواسته‌های جامعه همخوانی نداشته و موجب قانون‌شکنی و قانون‌گریزی نیز می‌شود.

حیدری در ادامه با تاکید بر اینکه برای پایه‌گذاری صنعتی در مناطق نیز باید به تامین حداقل نیازهای اولیه آن صنعت توجه شود، تصریح کرد: اگر صنعتی آلایندگی دارد نباید در منطقه بکر و دست نخورده ایجاد شود و اگر صنعتی آب بر است باید این اصل مهم برای تامین نیازهای آن صنعت به درستی دیده شود چرا که با بهره‌برداری از برخی صنایع، بحران‌های زیست‌محیطی در دوران بعد پدیدار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از مساحت این استان در محدوده منابع طبیعی و محیط زیستی قرار دارد، گفت: اگرچه اعتبارات مصوب سفر رییس‌جمهور به استان در این حوزه قابل توجه است اما با این حال نیاز است برای بهبود شرایط خدمت‌رسانی به مردم و تامین سلامت آنان در حوزه اختصاص اعتبارت توجه ویژه‌تری شکل گیرد.

برنامه‌های محیط زیستی متناسب با شرایط هر شهرستان اجرایی می‌شود

مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از این آیین گفت: این استان با وسعتی کمتر از یک درصد از مساحت کل کشور، سهم مهمی در اکولوژیک و تنوع زیستی دارد و این بار مسوولیت برای حفاظت از این ثروت ملی را سنگین‌تر می‌کند.

سعید یوسف پور با بیان اینکه موفقیت در هر حوزه‌ای بدون مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست، افزود: یکی از ارکان مهم در حفاظت محیط‌زیست جلب مشارکت هر چه بیشتر مردم و جوامع محلی است که این مساله در استان همچون گذشته با جدیت دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر افزایش سطح تعاملات سازنده با مجموعه‌های مردمی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه حفاظت محیط‌زیست در استان، تلاش می‌شود برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش و حل چالش‌های موجود در چارچوب قوانین و مقررات و بر اساس سیاست‌های کلی به خوبی دنبال شود.

اصلاح مرز مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست و حل مشکلات ۴۸ روستا و ۳ شهر چهارمحال و بختیاری

مدیرکل پیشین حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری هم در این مراسم رفع تعارضات موجود میان این اداره کل و جوامع محلی را از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای ارتقای مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط‌زیست بیان کرد و گفت: در هشت سال گذشته اصلاحات مرزی در محدوده مناطق تحت مدیریت این اداره موجب حل مشکلات ۴۸ روستا و ۳ شهر شده است.

شهرام احمدی در ادامه به برخی اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیستی استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: انتقال منابع آبی، زوال اکوسیستم و بروز پدیده گردوغبار از عمده مشکلات زیست‌محیطی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که سعی بر آن بود در این سال‌ها  با بهبود جایگاه و شان حفاظت محیط‌زیست، افزایش سهم اعتبارات استانی، توجه به کار کارشناسی به دور از مباحث سیاسی و قومیتی و جلب مشارکت حداکثری جوامع محلی، این مشکلات به‌نوعی برطرف شود.

وی ثبت نخستین ذخیره‌گاه زیست‌کره استان در فهرست جهانی و تصویب نخستین پناهگاه حیات‌وحش چهارمحال و بختیاری در شورای عالی محیط‌زیست را از دستاوردهای مهم این اداره کل دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۶۵ درصد از جمعیت شهری چهارمحال و بختیاری به شبکه فاضلاب دسترسی دارد که این نیز از اقدامات قابل توجه در راستای محیط‌زیست انسانی در استان به شمار می‌رود.

وی توسعه شیوه‌های آبیاری نوین، بهره‌برداری از نخستین مرکز بازیافت پسماندهای شهری، راه‌اندازی مرکز بازیافت پسماندهای ویژه همچون لامپ‌های کم‌مصرف، ایجاد مرکز خصوصی بی خطرسازی پسماندهای پزشکی و صدور مجوز برای بازیافت پسماندهای صنعتی را از دیگر برنامه‌های مهم اجراشده در حوزه زیست‌محیطی استان بیان کرد.

احمدی با بیان اینکه هم‌اکنون اکثر مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری دارای طرح جامع مدیریت هستند، یادآور شد: مطالعات علمی نیز با کمک جامعه دانشگاهی در رابطه با منابع آبی موجود در استان انجام شد تا شرایط و نیازهای زیست‌محیطی به طور دقیق بررسی و احصا شود.

وی انجام مطالعات در حوزه زاینده‌رود، کارون و بهشت‌آباد را از جمله طرح‌های مطالعاتی دانست و گفت: لازم بود جایگاه استان در رابطه با منابع آبی مشخص شود که با توجه به نتایج به دست آمده دیگر امکان بارگذاری و انتقال آب از چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۱.۶۳ درصد مساحت این استان را در بر می‌گیرند.

پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد و مناطق حفاظت‌شده هلن، سبزکوه، شیدا و قیصری از جمله مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌روند.

همچنین تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن، مهم‌ترین زیستگاه پرندگان تالابی و گونه‌های مهاجر در استان شناخته می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha