حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه زیرپوشش خدمات بهزیستی است

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه، گفت: ۱۷۶ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیونی استان معادل حدود ۱۰ درصد در قالب زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، کودکان کار، معلولان حرکتی - جسمانی و ذهنی، ناشنوایان و نابینایان، سالمندان و دیگر گروه ها زیرپوشش خدمات این اداره کل هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، « فرحناز محمدی» روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی در سرسرای مجتمع فرهنگی ، ورزشی شهید یاری با گرمیداشت یاد و خاطره شهید "فیاض بخش" موسس سازمان بهزیستی کشور و تبریک این هفته، افزود: از این تعداد افراد زیرپوشش بهزیستی استان، نزدیک به ۴۵ هزار خانوار؛ از این نهاد مستمری و خدمات توابخشی - اجتماعی دریافت می کنند.

وی دو سوم پرونده‌های سازمان بهزیستی استان را مربوط به مسائل و آسیب های اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار، کودکان کار و دیگر آسیب دیدگان جامعه دانست و گفت: بیش از ۱۰ هزار خانوار زیرپوشش بهزیستی کرمانشاه زنان سرپرست خانوار است.

وی همچنین بیان داشت: ۴۵ هزار نفر افراد زیرپوشش بهزیستی استان دارای پرونده های توابخشی هستند که از این تعداد ۱۶ هزار نفر دارای پرونده معلولیت حرکتی - جسمی و بقیه مربوط افراد دارای معلولیت ذهنی - روانی، ناشنوایی، نابینایی و ضایع نخاعی هستند.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه زیرپوشش خدمات بهزیستی است

این مقام مسئول گفت: ۲۰ درصد افراد معلول ذهنی زیرپوشش این نهاد دارای اختلات شدید روانی، ۳۰ درصد  متوسط، ۲۰ درصد خفیف و ۱۰ درصد دارای اختلات خیلی شدید هستند.

۶۹۶ بیمار ضایع نخاعی زیرپوشش بهزستی استان کرمانشاه هستند    

محمدی همچنین افراد دارای ضایع نخاعی زیرپوشش بهزیستی استان کرمانشاه را ۶۹۵ نفر عنوان کرد و بیان داشت: سازمان بهزیستی در قالب های مختلف به ۲ هزار و ۴۷۰ نفر حق پرستاری پرداخت می کند و حدود ۶ هزار نفر نیز برای دریافت حق پرستاری پشت نوبت این سازمان هستند.

 مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه گفت: در استان کرمانشاه ۲۰ مرکز توابخشی شبانه، ۳۴ مرکز توابخشی روزانه، ۶۰ مرکز پیشگیری و یک مرکز ماده ۱۶( محل نگهداری معتادان متجاهر) زیرپوشش بهزیستی  به مددجویان خدمت رسانی می کنند.

محمدی در بخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به حوزه بسیار وسیع  خدمت رسانی سازمان بهزیستی به مددجویان، از خدمات مسکن، اشتغال، درمان، پیشگیری، غربالگری، کاهش آسیب های اجتماعی، توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و کودکان کار، هزینه تحصیل و دانشگاه، مددجویان  جهیزیه نوعروسان و خدمات بیشمار دیگر، گفت: واقعیت این است بهزیستی هیچ یک از مشکلات را به وجود نیاورده بلکه در راستای جمع آوری این مشکلات و کاهش آسیب های اجتماعی به کمک افراد آمده و طبیعی است به تنهایی نمی تواند به مشکلات همه این گروه ها برسد و به هم افزایی و همکاری تمام ارگان ها، نهادها و کمک خیرین و مشارکت های مردمی نیازمند هستیم و همه باید مسئولیت اجتماعی خود را بجا آورند.

وی مهم ترین عامل کاهش آسیب های اجتماعی را پرداختن به برنامه های پیشگیرانه در تمام حوزه ها دانست و گفت: ۱۰۰ درصد غربالگری شنوایی نوزادان و ۸۰ درصد تست بینای سنجی نوزادان سه تا ۶ سال در استان انجام می شود و همین ۲ کار در سال گذشته از معلولیت بیش از ۷۰۰ نفر جلوگیری کرد زیرا به موقع افراد دارای مشکل شناسایی و برای آنها مداخلات درمانی تخصصی صورت گرفت و به همین خاطر باید تمرکز زیادی بر روی پیشگیری داشته باشیم. 

چرخه ترک اعتیاد بدون توانمندسازی شغلی معتادان تکمیل نیست 

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود در این نشست خبری، گفت: ما در استان کمپ ماده ۱۶ برای ترک و  نگهداری از معتادان متجاهر را داریم که الان خیلی بیشتر از ظرفیت آن یعنی ۷۰۰ نفر در آن نگهداری می شود و این نیز اصلا جوابگو تعداد زیاد معتادان متجاهر شهر ما نیست، حدقل باید این ظرفیت ماده ۱۶ برای نگهداری از معتادان متجاهر به ۲ برابر برسد.

محمدی در ادامه در بحث پیشگیری از اعتیاد نیز افزود: این کار بدون توانمندسازی شغلی معتادان ترک کرده، بی فایده و فقط صرف هزینه است و تا زمانی که به فکر توانمندسازی آنان باشیم و این چرخه ترک اعتیاد تکمیل نیست و هرکاری کنیم بی فایده  است چون تجربه زیاد نشان داده آنها دوباره به دام اعتیاد به دلیل بیکاری گرفتار می شوند.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه زیرپوشش خدمات بهزیستی است

رسانه ها در  انتشار اخبار حوزه های آسیب های اجتماعی با حساسیت ورود کنند   

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تاثیر گذاری و نقش بسیار موثر رسانه ها در زمینه ها اطلاع رسانی به شهروندان گفت: رسانه ها باید با مسئولیت اجتماعی، کارشناسی شده، به بازتاب، تحلیل و انتشار اخبار مسائل اجتماعی بپردازند زیرا انتشار عکس و اخبار آسیب اجتماعی مانند خودکشی احتمال دارد بر روی افراد که دارای فکر خودکشی هستند یا اختلال شدید روانی دارند تاثیر بگذارند و آنها از آن واقعه به عنوان الگو  استفاده کنند..

محمدی از رسانه ها خواست حتما در راستای مسئولیت اجتماعی خود در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی، آگاهی سازی، اطلاع رسانی وسیع به اقشار مختلف جامعه داشته باشند.

در تقویم رسمی کشورمان ۲۵ تا ۳۱ تیر به عنوان هفته بهزیستی نام گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha