نخستین جشنواره قلیف چال جاجرم با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

بجنورد- ایرنا- نخستین جشنواره قلیف چال جاجرم که با هدف آشنایی مردم با غذاهای بومی و محلی با محوریت قلیف چال غذای سنتی و کهن چوپانها و گله داران این منطقه برگزار شده بود با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا این جشنواره به همت شهرداری جاجرم عصر امروز در پارک لاله این شهرستان و با حضور ۴۵ شرکت کننده برگزار شد.

پخت این غذای سنتی که خوراک چوپان ها و گله داران در منطقه جاجرم قدیم بود مراحل خاصی دارد که در این مسابقه توسط شرکت کنندگان و با نظارت داوران و کارشناسان  بومی و کشوری انجام شد.

عضو هیات داوران این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  چوپان ها و  گله دارانی که مجبور بودند مدت ها دور از خانواده باشند قلیف چال را برای خوراک خود انتخاب می کردند تا  علاوه بر گرفتن انرژی لازم  برای کارهای سخت در مدت پخت طولانی این غذا بتوانند امور مربوط به گله داری را نیز انجام دهند.

ساسان ابراهیمی در مورد مراحل پخت این غذا افزود: این افراد بز یا گوسفندی را ذبح  و گوشت تازه آن را قطعه قطعه می کردند و چاله ای کنده می شد که حکم کوره را داشت و مقداری از تاپاله (فضولات حیوانی)  در داخل آن قرار می گرفت و در داخل آن آتش افروخته می شد و سپس قلیفی به همراه چربی دام ذبح شده در داخل آن روی آتش قرار میگرفت.

وی خاطرنشان کرد:  گوشت به همراه  نمک و برنج هم به آن اضافه می شد و قلیف که معمولا قابلمه ای از جنس مس بود به طور کامل داخل چاله  قرار می گرفت و روی آن ها سوخت حیوانی می گذاشتند و از دیگر سو آتش داخل چاله را طوری تنظیم می کردند که به آرامی بسوزد و آتش آن شعله ور نباشد و مدت پخت این غذا نیز چند ساعت طول می کشید و این چاله با آن سوخت ویژه اش نقش آرام پزهای امروزی را داشت.

 نخستین جشنواره قلیف چال جاجرم با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

مدرس آشپزی، کارشناس غذای شبکه جام جم و محقق غذاهای بومی و سنتی نیز برای داوری این مسابقه حضور داشت برگزاری این جشنواره را گامی ارزنده برای زنده کردن فرهنگ و غذاهای سنتی دانست.

منصوره سادات حسینی با تقدیر از استقبال خوب مردم از جشنواره و حضور پررنگ مسوولان شهرستان و استان گفت: تمام مراحل پخت این غذای سنتی با همراهی دو داور از اهالی بومی شهرستان که در این امر تخصص دارند دنبال شد تا این غذاها کاملا سنتی و به روش گذشتگان طبخ شود.

وی افزود: به ۴۵ شرکت کننده در مسابقه پخت این غذا اجازه داده شد تا دو دستیار نیز داشته باشند و با دقت روند کار آن ها نظارت شده است.  

قلیف چال در لهجه جاجرمی به معنی دیگی است که با محتویاتش درون چاله‌ ای گذاشته تا غذای داخل آن کم کم پخته شود.

این غذای محلی هنوز به ثبت ملی نرسیده است، اما مقدمات و مستندات آن در حال آماده شدن برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی قرار دارد و در همین راستا  جشنواره قلیف چال  نیز عصر امروز پنجشنبه در جاجرم برگزار شد تا شهروندان و مردم با این غذا آشنایی بیشتری پیدا کنند.

 نخستین جشنواره قلیف چال جاجرم با معرفی برگزیدگان به پایان رسید

این مسابقه ۳ برگزیده داشت که جشنواره با معرفی آن ها و اهدای جوایز نقدی به کار خود پایان داد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.  

شهرستان گرمه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و در مسیر اصلی خراسان شمالی به استان های مرکزی و جنوبی کشور واقع است.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر دارای  ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف است.  

تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha