کیفیت بنزین مصرفی در کرمانشاه توسط بازرسان اداره کل استاندارد کنترل می‌شود

کرمانشاه - ایرنا- مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه با اعلام اینکه مسئول نظارت بر کیفیت بنزین، سازمان ملی استاندارد است، گفت: به منظور کنترل کیفیت بنزین مصرفی و انطباق با استاندارد ملی ایران از بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها و تولید شده در پالایشگاه کرمانشاه نمونه‌برداری شد و نتایج آن نیز اعلام می‌شود.

«مهدی حسین‌پور» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تمرکز سازمان ملی استاندارد بر تولید و توزیع بنزین با کیفیت است، افزود: با نظارت های که برای ایجاد کیفیت در بنزین های تولید داخل ایجاد شده است، امیدواریم شاهد تولید و توزیع بنزین با کیفیت مناسب در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: کیفیت بنزین با اندازه گیری پارامترهایی همچون چگالی (چگالی بالاتر باشد، مصرف آن کمتر بوده و برای مصرف کنندگان مطلوب تر است)، فشار بخار( فشار بخار بیشتر باشد آن مایع فرار تر است و سوخت بهتر و کامل تر می¬‌سوزد)، میزان صمغ موجود در بنزین (افزایش میزان صمغ در بنزین موجب انسداد لوله های انتقال دهندۀ بنزین و انسداد و خرابی پمپ خواهد شد)، گوگرد (ایجاد خوردگی در باک، موتور و تجهیزات خودرو و آلودگی محیط زیست به دلیل انتشار گازهای مسموم از اگزوز) و عدد اکتان بنزین (عدد اکتان بنزین بالاتر باشد، احتراق آن آرام تر بوده و بنزین با کیفیت تر) تعیین می شود.

مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در ادامه بر ضرورت کنترل و نظارت ها پس از تولید تاکید کرد و گفت: مراحل پس از تولید در بحث آلایندگی ها بسیار مهم و با ارزش است و باید نظارت و کنترل های دوره ای صورت پذیرد.

حسین‌پور اضافه کرد: بنزین شامل ترکیب ۱۵۰ نوع مادۀ مختلف است که در اثر سوختن، بسیاری از این مواد به صورت گازها و ترکیبات شیمیایی مختلف وارد محیط می¬‌شوند. بنزین نامرغوب از مهم ترین دلایل آلودگی هوا است و همین امر موجب شده تا بعضی کشور ها قوانین بسیار سختگیرانه ای در خصوص میزان آلاینده ها و کیفت و مشخصات بنزین تولیدی وضع کنند.

وی ادامه داد: به همین منظور استاندارد هایی برای میزان آلاینده های موجود در سوخت وسایل نقلیه وضع شده که طی آن باید تمام تجهیزات جایگاه سوخت به آن مجهز باشند که اولین استاندارد وضع شده توسط اتحادیۀ اروپا استاندارد یورو ۱ (Euro ۱) در سال ۱۹۹۳ میلادی و جدیدترین آن، استاندارد یورو Euro ۶ در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

به گزارش ایرنا؛ در استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۰ جایگاه عرضه سوخت مایع و ۷۶ جایگاه CNG فعال است.

پالایشگاه کرمانشاه در سال ۱۳۱۴ با ظرفیت چهار هزار و ۲۰۰ بشکه افتتاح شد و در سال ۱۳۴۸ طرح پالایشگاه جدید با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه در روز به بهره برداری رسید. پس از جنگ تحمیلی با تغییراتی که در سیستم پالایشگاه داده شد ظرفیت پالایشگاه تا حداکثر ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

پالایشگاه کرمانشاه با بیش از ۱۰۰ سال قدمت بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه کشور است و اکنون روزانه ۵۵۰ هزار لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha