نقشه مهندسی فرهنگی نیازمند بُرش استانی و به‌روزرسانی است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک نقشه راه وجود دارد ولی باید به‌روز و دارای برش استانی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز شنبه در اولین نشست شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: همچنین هیات اندیشه‌ورز باید فکر کنند و ایده بدهند تا پیشنهادات اجرایی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.

وی گفت: بحث‌های فنی و تخصصی در هیات اندیشه‌ورز انجام شود و موارد کلی و نهایی در شورای فرهنگ عمومی در دستور کار قرار گیرد تا تصمیم‌گیری شود.

استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری در حوزه فرهنگی تاکید کرد و افزود: هر حوزه و دستگاهی یک بخش کار را برعهده بگیرد و موازی‌کاری نداشته باشیم.

وی اظهار داشت: تحقق این اهداف نیاز به نیروهای دلسوز و انقلابی دارد که درد دین و مردم داشته باشند و باید از این فضای ایجاد شده در کشور در جهت ایجاد یک فضای فرهنگ عمومی خوب و سالم استفاده کنیم.

قناعت با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی یکی از اسناد بالادستی کشور است گفت: در این نقشه همه جوانب، جزئیات، اولویت‌ها و موضوعاتی که تاکنون مغفول مانده، دیده شده همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که لازم است در این بخش انجام شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند "تهیه نقشه مهندسی فرهنگی کشور به مراتب از نقشه جامع علمی کشور سخت‌تر است" لذا در این نقشه، راهبردها، اولویت‌ها و اقدامات مشخص شده و دستگاه‌های متولی که مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط دارند، ملزم به اجرای این سند هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: فضای مثبت، خوب و انقلابی در حال حاکم شدن بر کشور است لذا انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی متولی و سایر دستگاه‌ها پای کار باشند و این نقشه را اجرایی کنند.

وی گفت: فرهنگ یکی از والاترین عناصری است که به یک کشور شکل می‌دهد و فرهنگ موجودیت آن کشور است که اگر فرهنگ دچار مشکل شود حتی آن کشور به لحاظ نظامی، اقتصادی، سیاسی، معیشتی و رفاهی قدرتمند باشد ولی از نظر موضوعات فرهنگی غنی نباشد و انحراف داشته باشد، کشوری تهی یا میان‌تهی است و با کمترین لغزش‌ها دچار مشکلاتی می‌شود.

قناعت با یادآوری کلام امام راحل مبنی بر اینکه "اصلاح فرهنگ برابر با اصلاح کشور خواهد بود" اظهار داشت: یکی از مشکلات که از آن رنج می‌بریم و در گذشته هم وجود داشته این است که هنوز نتوانستیم کار تیمی و هم‌افزایی را انجام دهیم لذا وظایف را گردن دستگاه دیگر می‌اندازیم یا عین همان را انجام می‌دهیم.

وی افزود: یکی از ضعف‌های جدی در گذشته و حتی در زمان حضور نیروهای انقلابی در حوزه فرهنگی این بوده که کمتر شاهد هم‌افزایی بودیم و همان طور که در جلسه اشاره شد، کارهای جزیره‌ای و موازی‌کاری زیاد صورت گرفته است لذا با تجربه‌ای که از گذشته داریم باید کمک کنیم و ایده بدهیم تا موازی‌کاری نداشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی در چهار محور یا لایه باید ایده بدهند، نقشه و حرف برای گفتن داشته باشند که شامل باورهای مردم، ارزش‌ها، الگوهای رفتاری و نمادهاست.

وی گفت: ما باید روی باورهای مردم کار کنیم و کارهای اقناعی، درست، منطقی، علمی و به روز انجام شود، الان متاسفانه در زمانی هستیم که در برخی محافل ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل شده و ضد ارزش، لباس ارزشی پوشیده است.

قناعت با اشاره به اینکه در غرب هم با وجود فساد فراگیر برای پوشش محدودیت‌هایی وجود دارد افزود: ما باید درخصوص باور مردم کار علمی، حساب شده و متقن انجام دهیم چون اسلام ناب و مترقی داریم و فقه شیعه از مترقی‌ترین فقه است که از این ارزش‌ها تاکنون کمتر استفاده شده است.

وی تاکید کرد: درخصوص الگوهای رفتاری و نمادها از جمله ساختمان‌سازی و پوشش نیز باید کار کنیم و ایده بدهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: هر برنامه‌ای که داریم و تغییری که مدنظر است باید متناسب با شرایط روز باشد زیرا دنیای ارتباطات و فضای سایبری است بنابراین برنامه‌ها و تغییرات در دستور کار باید به‌روز، بسیار عالمانه و هوشمندانه باشد.

وی افزود: مدیران مشغله‌های زیاد دارند و فرصت فکر کردن تخصصی را ندارند لذا هیات اندیشه‌ورز باید با حضور صاحبنظران، اساتید و روحانیون فکر کرده و دستور کار تعریف کند، مباحث کلی برای تصمیم‌گیری در جلسات شورا مطرح شود.

قناعت اظهار داشت: شرایط هر استان و آسیب‌های آن متفاوت است و باید آسیب‌شناسی شود تا مساله‌محور وارد بحث و جلسه شویم.

وی گفت: با انگیزه، روحیه انقلابی و جهادی که مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، شاهد تحول خوبی در حوزه فرهنگی بخصوص فعال شدن شورای فرهنگ عمومی استان خواهیم بود.

در این نشست نقشه مهندسی فرهنگی کشور تبیین و مقرر شد کمیته‌های تخصصی این نقشه تشکیل و نسبت به عناوین و اهداف برنامه‌ریزی کنند تا در شورای فرهنگ عمومی درخصوص دستورالعمل‌های آن تصمیم‌گیری شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha