به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مرکز ارتباطات و تشکیلات مجمع ناشران انقلاب اسلامی در شماره ۶۱ و ۶۲ شیرازه کتاب که با عنوان «کتاب در قاب رسانه» منتشر شد، به موضوع سهم کتاب در رسانهها و چگونگی فعالیت رسانهای برای کتاب و اهمیت و ضرورت توجه به رسانه در حوزه کتاب و نشر پرداخته است.
شیرازه کتاب در بخش خانواده نشر پس از گردآوری آخرین اخبار حوزه کتاب، گزارشی از اختتامیه دومین جایزه انقلاب اسلامی و همچنین گزارشی از دو نشست طعم کتاب که به «پشتونستان و خط دیوراند» و «کهکشان نیستی» پرداخته بود را تدوین کرده است.
در پرونده ویژه این شماره اهمیت و ضرورت توجه به رسانه در حوزه کتاب و نشر بررسی شده است. شیرازه کتاب پس از بیان مقدمهای با موضوع ورود به دنیای رسانه و تبلیغات، از نویسندگان و ناشران و تمام فعالان این حوزه درخواست کرده تا از فضای بینهایت رسانهها غافل نشوند و از آن استفاده کنند.
در ادامه پس از گفتوگو با مصطفی وثوقکیا، احسان عسکری، رضا حاتمیوفا، علی عربزاده، میترا لبافی، کیوان امجدیان و میثم رشیدی مهرآبادی، مقالاتی را به قلم محمدرضا خراسانیزاده، مریم رحیمیپور و محمدصادق علیزاده برای مخاطبان خود تهیه و تدارک دیده است.
شیرازه کتاب در بخش طعم کتاب علاوه بر سری سیزدهم «نکتههایی برای نوشتن» که به قلم فاطمه سلیمانی ازندریانی نوشته شده است، نگاهی هم به کتاب های «دیپورت»، «حکایت زخمها» و «عملیات عطش» داشته و با نویسندگان این آثار به گفتوگو نشسته است.
نویسندگان کافه شیرازه در این شماره، یادداشتهای خود را معطوف به ارتباط بین کتاب و رسانه و روابط بین فعالان حوزه نشر و کتاب با اهالی رسانه کردهاند. در این بخش یادداشتهایی از حجتالاسلام حمید سبحانی صدر، کتایون رجبیراد مدیر انتشارات نسیما، مهدی قربانی معاون فرهنگی انتشارات حماسه یاران، الهام عابدینی و عاطفه جعفری خبرنگار، جواد کلاته عربی مدیر انتشارات ۲۷ بعثت و غلامرضا بیات مدیر انتشارات سلمان پاک گردآوری شده است.
همچنین در یادداشت مدیر انتشارات کتابستان آمده است: نیاز به تامل و بازنگری جدی در حوزه تبلیغ کتاب داریم. رسانه ها بایستی ارزیابی دقیقی از خودشان و عملکردشان در خصوص تبلیغ کتاب داشته باشند. معدود کارهایی که در ساحت پادکست ها تولید می شود، منجر به فروش یک کتاب می شود. به غیر از این، در حوزه رسانه اوضاع به گونه ای نیست که ناشر با افتخار، یک پاراگراف را از معرفی که در فلان خبرگزاری آمده است، پشت جلد کتابش بیاورد و بگوید که این کتاب را خبرگزاری فلان معرفی کرده است.
وی افزود: ما در حوزه رسانه یک ارسال پیام داریم؛ ولی چون این ارسال کیفیت ندارد، منجر به اقناع مخاطب نمی شود که آن کتاب را دست بگیرد و بگوید چون فلان خبرگزاری آن را معرفی کرده است، کتاب مهمی است و باید بخوانمش. زمانی که یک کتاب در رسانه ضریب پیدا می کند، مخاطب قانع می شود که باید این کتاب را انتخاب کند و بخواند. به نظرم اگر رسانه ها به این مسئله توجه جدی کرده و سیاست های خودشان را در حوزه ترویج کتاب بازنگری کنند، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه ترویج تأثیرگذار برای کتاب خواهیم بود؛ وگرنه، بعد از مدتی می بینیم که تبدیل شده به یک رفتار ثابت رسانه ای، بدون توجه به بازخوردهای بازار خبر.
کارهای ما باید تأثیر خودشان را ببینند. زمانی که می گوییم رسانه باید این کار را انجام دهد، هدفی دارد. آیا ما به آن هدف می رسیم یا نه؟ و بی توجه به هدف گذاری خودمان کارهایی را انجام می دهیم...»
جدیدترین شیرازه کتاب با عنوان کتاب در قاب رسانه در ۱۰۲ صفحه منتشر شده است.
نظر شما