۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۲۶
کد خبر: 84832510
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ضریب امنیت آبی اراضی شالیزاری مازندران کمتر از ۳۴ درصد است

نوشهر - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مهار ۱۰درصدی آب های سطحی در استان گفت :در حال حاضر ضریب امنیت آبی اراضی شالیزاری استان کمتر از ۳۴ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن عنایتی روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی و هماهنگی پیاده سازی طرح جامع احداث و ساماندهی زیر ساخت های منابع آب و خاک سه استان شمالی که با حضور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در منابع طبیعی نوشهر برگزار شد، افزود : باید با جمع آوری ، باز چرخانی و عملیات لایروبی رودخانه ها حجم آب آب بندان ها را افزایش داد تا بتوان از این مقدار آب برای کشت های دوم و سوم نیز در مازندران بهره برد.

منظور از ضریب امنیت آبی مدیریت آب مهار شده و دسترس در منابع آبی است ،از آن جایی که طبق آمار سالانه حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مازندران به مصرف می رسد که ۷۰ درصد آن از طریق آب سطحی و ۳۰ درصد آن از طریق آب زیرزمینی تامین می شود و در حال حاضر فقط ۳۴درصد آب مورد نیاز شالیکاری را می توان با مدیریت مصرف کرد ؛  به عبارتی ۶۶درصد وجود آب مورد نیاز برای مصرف در کشت و کار شالی در استان اصلا قابل تضمین نیست و شالیکاری با خطرپذیری تامین آب صورت می گیرد، یعنی این مقدار آب از طریق بارش های بهنگام ، این که افزایش بارندگی سبب ذخیره سازی در سد ها و آببندان شود و یا با تجهیزات بتوانیم از عمق بیشتری از چاه های کشاورزی آب بالا بکشیم ؛است.

از آن جایی که گیاه برنج آب بر است و برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی و منبع مهم درآمد کشاورزان استان مازندران محسوب می شود ،ارتقا ضریب امنیت آبی با افزایش مهار آب های سطحی برای مدیریت آب محقق می شود ،بنابراین مهار آب با سد سازی و یا باز سازی آببندان ها به عنوان منابع مهم آبی استان در کنار اجرای طرح های کشاورزی نظیر یکپارچه سازی اراضی و زهکشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طبق آمار جهاد کشاورزی هر ساله ۲۱۰ تا ۲۳۰ هزار هکتار شالیزارهای مازندران بسته به شرایط سال آبی زیر کشت قرار می گیرد و از این سطح بیشتر از یک میلیون تن برنج سفید برداشت می شود که نیاز بیش از ۴۰ درصدی کشور را پوشش می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که از محل سفر ریاست جمهور که اسفند ماه سال گذشته به مازندران انجام شد، سه هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه کشاورزی این استان مصوب شده است، ادامه داد: یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از این اعتبار در حوزه اجرای طرح های مربوط به آب و خاک است که باید طی سه سال در این بخش ها هزینه شود و هم اکنون نیز ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح مطالعاتی این بخش ها درخواست شده که به زودی اختصاص می یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران وضعیت اجرای طرح های زهکشی های در زمین های کشاورزی استان را نامطلوب توصیف کرد و اظهار داشت: به طور یقین با اجرای طرح های آب و خاک کشاورزی شرایط برای کشت های بعدی فراهم می شود . 

عنایتی به تجهیز و نوسازی ۲۵ درصد از سطح اراضی کشاورزی مازندران در سال های گذشته اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون به دلیل موانع کیفیت اجرای طرح تسطیح و تجیهز و نوسازی زمین های کشاورزی برای افزایش ضریب کشت مناسب نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که حدود ۱۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان از حوزه آبریز سد هراز برای تولید انواع محصولات کشاورزی استفاده می شود ،گفت : برای افزایش راندمان تولید ، ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی با هدف صادرات نیازمند اعتبار کلان و ملی برای تحقق طرح های  مهم در حوزه زهکشی ،زیرساختی و باز چرخانی آب مازاد است.
در این نشست ،روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان های گیلان و گلستان گزارشی از روند اجرای طرح های نیمه تمام حوزه آب و خاک بخش کشاورزی ارائه کردند.

مازندران با برخورداری از سطح حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات به خصوص گل و گیاه ، کیوی ، مرکبات و برنج تولید می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha