۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹
کد خبر: 84832607
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانوان سمنانی در اهدای خون مشارکت فعالتری داشته باشند

سمنان- ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به نقش کم‌رنگ بانوان در اهدای خون، گفت: بانوانی سمنانی در اهدای خون مشارکت فعالانه داشته باشند.

محسن طاهریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت:  تنها ۵.۸ درصد اهداکنندگان خون در استان سمنان را بانوان تشکیل می‌دهند و این میزان مشارکت مطلوب نیست.

طاهریان با اشاره به اینکه مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است، اضافه کرد: انتظار می‌رود رسانه‌ها با تلاش بیش از پیش در زمینه فرهنگ‌سازی و ترغیب بانوان به اهدای خون نقش ایفا کنند.

وی با بیان اینکه بانوان همواره در عرصه‌های مختلف مشارکت فعال دارند و حماسه‌آفرین هستند، ادامه داد: اهدای خون برابر با نجات یک انسان است و ضرورت دارد بانوان از اقدام خداپسندانه اهدای خون غافل نشوند.

وی افزود: داوطلبان اهدای خون با حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن می‌توانند به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان سمنان تصریح کرد: براساس آمار  ۹۴.۲ درصد از اهداکنندگان خون در استان  سمنان را مردان تشکیل می‌دهند.

طاهریان با بیان اینکه استان سمنان رتبه نخست شاخص‌های اهدا خون در کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: شاخص اهدای خون در این استان به ازای هر هزار نفر ۴۵ نفر است در حالی که میانگین کشوری آن ۲۵ نفر در هر هزار نفر است.

وی یادآور شد: شاخص اهدای مستمر خون در استان سمنان میانگین ۷۰ درصد است و در کشور این شاخص در حدود ۵۵ درصد است.

وی بیان کرد: افرادی که ۲ مرتبه یا بیشتر در سال خون اهدا کنند، اهداکنندگان مستمر تلقی می‌شوند و اکنون انتظار است در کنار اهداکنندگان مستمر آحاد جامعه مشارکت در کار خداپسندانه اهدای خون را دستور کار خود قرار دهند.

 مدیرکل انتقال خون استان سمنان تاکید کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و  ضرورت دارد همه احساس مسئولیت کنیم، به فکر هموطنان چشم‌انتظار دریافت خون باشیم و زنجیره نیکی‌ها را قطع نکنیم.

به گزارش ایرنا، چهار پایگاه اهدای خون در استان سمنان برای خون‌گیری از متقاضیان فعال است.

آزمایش‌هایی مانند هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری های مقاربتی از خون های اهدایی به عمل می‌آید و خون اهدایی برای افراد نیازمند در عمل های جراحی، درمان مجروحان تصادف، زایمان، برای تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha