روند ابتلا به تب مالت در استان همدان افزایشی است

همدان- ایرنا- رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: روند ابتلا به بیماری تب مالت در شهرستان های شمالی استان همدان نظیر کبودرآهنگ، فامنین، رزن و درگزین افزایشی است.

«سید جلال بطحائی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان ابتلا به تب مالت در شهرستان های شمالی بیشتر از شهرستان های جنوبی است و بانوان خانه دار روستایی و دامداران به علت تماس بیشتر با دام بیش از سایرین در معرض این بیماری قرار دارند.

وی با بیان اینکه تب‌ مالت جزو بیماری‌های باکتریایی و مشترک بین انسان و حیوان است افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان یکسری اقدامات کنترلی نظیر بیماریابی و آموزش و اطلاع رسانی را برای پیشگیری از شیوع تب مالت انجام داده و واکسیناسیون نیز بر عهده  است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: بیماری تب مالت در فصل های زاد و ولد حیوانات، ورود عشایر به مناطق، حضور مردم در طبیعت و تماس با حیوانات افزایش می یابد.

بطحائی مهمترین راه انتقال این بیماری را مصرف لبنیات غیربهداشتی دانست و به مردم توصیه کرد: از  لبنیات های پاستوریزه و بسته بندی شده به جای لبنات های سنتی و فله ای استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در صورت مصرف شیر فله ای نسبت به جوشاندن آن اقدام کنند همچنین پنیر مصرفی را به مدت چند روز در آب و نمک قرار داده تا به طور کامل ضد عفونی شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: با این وجود تا زمان پایداری تب مالت در استان مصرف شیر، پنیر، خامه، ماست و لبنیات فله ای و سنتی به هیچ وجه توصیه نمی شود بلکه باید فرآورده های دامی پاستوریزه مورد تایید وزارت بهداشت را مصرف کرد. 

بطحائی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلا به تب مالت گفت: نشست های مشترکی با حضور دامپزشکی و استانداری برگزار شده است که امید می رود به زودی روند ابتلا به این بیماری سیر نزولی پیدا کند.

به گزارش ایرنا از یک هزار و ۴۲۰ بیماری شناخته شده بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که شایع ترین آنها تب کریمه کنگو، تب مالت، سل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، توکسوپلاسموز، هاری و سیاه زخم است.

تب مالت (بروسلوزیس) نوعی باکتری عفونی است که از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیر پاستوریزه منتقل می‌شود؛ علائم تب مالت می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد که اغلب با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha