به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، استعدادیابی و مهارتآموزی مسئله مهم و قابل توجهی است که همواره یکی از دغدغههای والدین محسوب میشود. خانوادهها معمولا برای تقویت این بعد از زندگی فرزندان خود در تلاش و تکاپو هستند چرا که انتخاب مسیر و آینده شغلی کودکان را در این مسیر میبینند.
در این راستا و با توجه به تمرکز والدین به این موضوع، بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقد هستند که استعدادیابی و پرورش کودکان بهتر است که از ۳ سالگی آغاز شود که این موضوع با توجه به توسعه اطلاعرسانی و افزایش آگاهی در مناطق شهری بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
خانوادههای با بضاعت مالی مناسب، فرزندان خود را به منظور شناسایی استعداد آنها در عرصههای مختلف قرار میدهند تا در نهایت علاقه و استعداد کودک در زمینه خاصی مشخص شود، اما کودکان در مناطق کمـتربرخوردار به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی از شرکت در کلاسهای مختلف معذورند.
براین اساس با توجه به وجود استعدادهای فراوان در میان کودکان مناطق محروم و همچنین ضرورت شناخت این استعدادها برای آینده کشور نیاز است که نسبت به شناخت استعدادهای برتر افراد از دوره کودکی اقدامات گسترده تری صورت گیرد.
در حال حاضر با توجه به ایجاد سازمان تعلیم و تربیت کودک آموزش و پرورش وظیفه دارد خدمات آموزشی و پرورشی را از بدو تولد تا ۶ سالگی به کودکان ارائه دهد که به گفته رییس این سازمان قرار است تا سن ۳ سالگی تربیت در خانوادهها صورت گیرد و پس از آن، کودکان برای سه سال دوم بهتدریج و در شیب ملایمی، برای ورود به دبستان آماده شوند.
در این راستا و با توجه به اهمیت استعدادیابی برای آینده کشور و فرزندان، مجتبی همتی فر در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره اقدامات مربوط به استعدادیابی و مهارتآموزی کودکان اظهار کرد: وقتی از دوره کودکی صحبت میشود، یکی از اهداف پرورش استعدادهاست.
وی با بیان اینکه سازمان تعلیم و تربیت کودک درصدد فراهم کردن زمینه شکوفایی و شناسایی استعدادهای کودکان است، افزود: بی شک مهارتآموزی و استعدادیابی یکی از اهداف دوره کودکی است که با ایجاد فرصتها و محیط غنی این امکان مهیا میشود.
رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: کودکان در مناطق محروم با نوعی محرومیت و شکاف اجتماعی همراه هستند که باعث میشود محیط غنی را برای شکوفایی استعدادها نداشته باشند، بنابراین تولید محصولات، کاربرگ و ارائه خدماتی این چنین کمک میکند تا کودکان در محیطی غنیتر فعالیت کنند.
همتی فر خاطرنشان کرد:تولید محصولاتی مانند کاربرگ و ارائه خدمات به کودکان در مناطق محروم باعث ایجاد فرصتی میشود که کودک، مربی و والد بتواند در راستای شناسایی استعدادها و علائق بهتر عمل کند.
تولید محصولاتی مانند کاربرگ و ارائه خدمات به کودکان در مناطق محروم باعث ایجاد فرصتی میشود که کودک، مربی و والد بتواند در راستای شناسایی استعدادها و علائق بهتر عمل کند
وی یادآورشد: اگر از هدایت استعداد و تحصیلی صحبت میشود باور این است که بدون توجه به دوره کودکی دیده شود، اما اگر این فرآیند را گسسته از دوران کودکی در نظر بگیریم، به درستی اتفاق نمیافتد، بنابراین این فرآیند باید پیوسته در نظر گرفته شود.
همتی فر افزود: در راستای شناسایی استعدادهای دانشآموزان فعال بودن و اینکه گستره ساحتهای تربیتی مختلف را پوشش دهد، مد نظر است.
به گزارش ایرنا، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ در یک مراسم نمادین به طور رسمی آغاز بکار کرد.
ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰ در پلاک شماره ۱۳ خیابان سرپرست تهران افتتاح شد.
نظر شما