استانداردسازی کیفی محتوا مورد توجه سازمان تعلیم و تربیت کودک است

تهران - ایرنا - رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: افزایش تولید محتوای غیر متمرکز و استاندارد سازی کیفی محتوا مورد توجه این سازمان است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، مجتبی همتی فر امروز در نشست خبری رویداد ملی یارستان کودکستان، اظهارکرد: سامان دهی مراکز تربیت کودک و گسترش این مراکز و افزایش کیفیت بر عهده سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه نقش خانواده از تولد تا سه سالگی کودکان نادیده گرفته شده است، توانمندسازی والدین برای سازمان تعلیم و تربیت کودک اهمیت بسیاری دارد.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک عنوان کرد: تربیت دوره کودکی، سازنده نظام آموزش و پرورش و بنیادی ترین دوره تربیت است، بنابراین ناگزیر به توجه به این دوره اساسی هستیم که در سال های گذشته مغفول مانده بود.

همتی فر ادامه داد: تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک پس از فرامین مقام معظم رهبری از جمله نقاط عطف نظام تعلیم و تربیت بوده و از اهمیت به سزایی برخوردار است.
 
وی خاطر نشان کرد: کارکرد و ماموریت این سازمان، صرفا توسط دولت و ذیل آموزش و پرورش قابل تحقق نیست و عزمی ملی می طلبد که همه قوا باید پای تحقق اهداف آن باشد و هنوز عنوان این سازمان برای بسیاری از نهادها جا نیفتاده و کنش مناسبی در مقابل این دغدغه و ماموریت ملی ندارند.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ریشه بخشی از مسائل ازجمله آسیب های اجتماعی را باید در دوران کودکی یافت، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سال ها قبل در دهه ۷۰، راهنمایی و رانندگی با آمار بالای تصادفات جاده ای مواجه بود که در این هنگام بهره‌مندی از ظرفیت همیار پلیس و حل مسئله از بعد تربیتی را راه مناسب دانستند.

همتی فر با بیان اینکه آموزش و پرورش تربیت از کودکی تا دانشگاه را برعهده دارد، اظهار کرد: اما آیا حمایت و توجه متناسب با این ماموریت به آموزش و پرورش صورت پذیرفته است ، موضوع مورد توجه است.

وی عنوان کرد: همواره با پدیده رها شدگی تربیت دوره کودکی مواجه بوده و هستیم و  قرار بود عزمی ملی با مصوبه تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود اما این عزم هنوز شکل نگرفته و موانع جدی بر سر راه آن قرار دارد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: انتظار نمی‌رود مسائل و چالش های آموزش و تربیت در این دوره در بازه زمانی کوتاهی برطرف شوند، به عنوان مثال بررسی این موضوع نیروی متخصص یا محتوای تخصصی متناسب به اندازه کافی در جامعه،  بسیار گسترده است و نشان می‌دهد که اقتصاد دوران کودکی، اقتصاد سالم و کاملی نبوده و فشار عمده هزینه‌های ترییت کودکی برعهده خانواده‌ها بوده است. 

همتی فر خاطرنشان کرد: در گذشته ابزار تربیت در دوران کودکی کیفیت لازم را نداشته یا در دسترس همه خانواده ها و مربیان نبوده است.

وی بیان کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک شکل گرفته و ساماندهی مراکز و توسعه کمی و کیفی آن را در وهله اول در دستورکار دارد. همچنین توانمندسازی خانواده‌ها به ویژه در سه سال اول تربیت کودک مورد تاکید قرار دارد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: در مقوله تعلیم و تربیت کودکان نباید صرفا به کمیت توجه کرد، بلکه کیفیت هم باید مورد توجه باشد بر این اساس بار سنگینی بر دوش این سازمان نوپا قرار دارد چراکه عمده مراکز غیردولتی هستند و می‌توان آن را یک فرصت از دریچه مردمی سازی امور تلقی کرد. 

همتی فر ادامه داد: حوزه پیش‌دبستانی در تولید محتوای استانی و چندتالیفی، پیشرو بوده و جزو نقاط قوت محسوب می‌شود، بنابراین باید این ظرفیت جمع سپاری و تولید محتوای غیرمتمرکز  با رعایت فرایندهای نظارتی و ضوابط موجود را توسعه داد.

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ادامه درباره تولید محتوای دوره کودکی اظهار کرد: کتاب‌های درسی مدرسه در یک سیر مشخص و متمرکزی توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصویب و چاپ می‌شوند، بنابراین این فرایند، تقریبا ۲ ساله است و چاپ کتب هرسال از یک سال قبل تر شروع می‌شود اما این شرایط برای حوزه پیش دبستانی متفاوت است چراکه تولید محتوای غیرمتمرکز، پیش رو بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نسبت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عنوان کرد: هر دو این سازمان‌ها زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش هستند. با این تفاوت که سازمان تعلیم و تربیت کودک نهادی برای تنظیم گری تربیت در دوره کودکی و کانون شرکتی دولتی برای ارائه خدمات دولتی از طریق تصدی گری است. 

همتی فر افزود: پوشش سنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارائه خدمات مستقیم برای 6 سال به بالاهاست و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک متولی تربیت زیر 6 سال است، بنابراین این سازمان و نهاد در طول یکدیگر هستند و موازی همدیگر محسوب نمی‌شوند.
 
وی خاطر نشان کرد: حدود ۱۶ ماه از زمان تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت می‌گذرد، بر این اساس شکل‌گیری سازمان، فرآیندها و چارچوب هایی از پیگیری بودجه گرفته تا تامین نیرو و شناساندن این هویت و ریل گذاری محتوایی نیاز دارد که این اقدامات در حال انجام و البته زمانبر هستند. 

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ادامه داد: اکنون تدوین آیین‌نامه‌ها در حال انجام است چرا که اقتضائات مراکز غیردولتی با مدارس و بخش دولتی متفاوت است. همچنین اینکه باید نگاه تربیتی نیز بر مراکز حاکم شود. 

همتی فر با بیان اینکه آیین نامه تاسیس و صدور مجوزها در هیات امنا تصویب شده است، ادامه داد: الگوی تعیین شهریه نیز به مراحل نهایی رسیده است. همچنین تغییر عنوان مراکز پیش از دبستان به کودکستان هم به تصویب رسیده است. 

وی افزود: گونه‌ای از مراکز  وجود دارند که قرار است والدین را آموزش دهند که عنوان یارستان را برای این مکان‌ها پیشنهاد داده‌ایم، البته هنوز تصویب نشده است. 

رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خاطر نشان کرد: محدودیت‌های موجود پیرامون الزام عدم توسعه تشکیلاتی دولت، هنوز واحدهای استانی به طور کامل تشکیل نشده‌اند، بنابراین همچنان با محدودیت‌هایی در ساختار بودجه‌ای و تامین اعتبارات مواجه هستیم.

وی گفت: منابع تربیتی و آموزشی دوران کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و به طور مستقیم بر رشد کودک و فرآیند یادگیری وی موثرند، بر این اساس بهره مندی از محتواهای مفید در روند یادگیری کودکان و نیز ظرفیت‌های دغدغه مندان این حوزه در اولویت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، سازمان ملی تعلیم و تربیت ، رویداد یارستان کودکستان را با هدف ساماندهی و ارتقای سطح کمی و کیفی محتواهای مناسب برای کودکان زیر هفت سال برگزار می کند. 

طرح درس‌ها و کاربرگ های آموزشی و پرورشی، کتاب کودک و کتاب کار کودکستان، بازی، اسباب بازی و محصولات کمک آموزشی، سامانه، نرم افزارهای موبایل و رایانه، تولیدات صوتی، تصویری ( دارای ماهیت دیجیتال) از جمله محورهای این رویداد هستند. 

آغاز و ثبت نام این رویداد از تاریخ دوم تا ۲۰ مرداد است. همچنین از ۸ الی ۱۰ شهریور رویداد و اختتامیه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha