لزوم پیگیری تفاهم نامه‌های اجرا نشده بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران

سنندج- ایرنا- در نشست هیات تجاری بازاریابی اقلیم کردستان عراق با هیات اتاق بازرگانی سنندج و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان، بر پیگیری تفاهم نامه های منعقد شده در گذشته که هنوز اجرایی نشده اند تاکید و اعلام شد که باید مکانیزمی برای اجرایی کردن مفاد این تفاهم نامه ها ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هیات تجاری - بازاریابی اعزامی از اقلیم کردستان عراق عصر روز گذشته /دوشنبه/ وارد کردستان ایران شد و در نخستین برنامه خود، نشستی با شرکت های دانش بنیان استان داشت، سپس از نمایشگاه دستاوردهای این شرکت ها در محل پارک علم و فناوری استان بازدید کرد.

این هیات در ادامه سفر خود به استان کردستان روز سه شنبه در نشست با هیات رئیسه اتاق بازرگانی سنندج و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان حضور یافت و در این نشست با دغدغه ها، خواسته ها و توانمندی های این منطقه آشنا شدند.

طی سالیان اخیر تفاهم نامه ها و توافق نامه های زیادی بین کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق منعقد شده و به امضای طرفین رسیده به گونه ای که آمار موجود در این راستا از شمارش خارج شده است ولی آنچه هویدا است بی نتیجه بودن و عملیاتی نشدن مفاد این تفاهم نامه ها است که همواره در نشست های طرفین این گله مندی بیان و بر تحقق و اجرایی کردن آنها تاکید می شود.

در نشست امروز هیات تجاری و بازرگانی اقلیم کردستان عراق متشکل از اعضای اتاق بازرگانی، روسای نظام مهندسی و روسای اتحادیه های پیمانکاران با هیات رییسه اتاق بازرگانی سنندج هم دوباره این بحث مطرح شد و در جلسه هر دو طرف بر جدیت و تلاش بیشتر برای عمل به این تفاهم نامه ها تاکید کردند.

استان کردستان در زمینه اکتشافات معدنی توانایی ارائه دانش و خدمات به اقلیم کردستان عراق را دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این نشست با اشاره به اینکه کردستان توانمندی های زیادی در خدمات فنی و مهندسی، حوزه معدن، تجارت و کشاورزی دارد، اظهار داشت: پنجمین استان ایران در بخش معدن هستیم و در راستای ایجاد زنجیره فولاد هم در این منطقه ۱۷ طرح تهیه شده که بخشی از آنها به بهره برداری رسیده و مابقی هم از ۱۰ درصد به بالا پیشرفت فیزیکی دارند.

بختیار خلیقی با بیان اینکه در زمینه ارائه خدمات فنی مهندسی در حوزه ساخت و ساز، الکترونیک و ساختمان حرف برای گفتن داریم، افزود: علاوه براین با توجه به داده های زمین شناسی در اقلیم کردستان عراق هم ظرفیت های خاص معدنی وجود دارد لذا ما در زمینه اکتشافات معدنی و پروازهای ژئوفیزیک هوایی می توانیم توانمندی خود را در اختیار اقلیم کردستان قرار دهیم.

وی یادآور شد: گله مندی که وجود دارد عدم پیگیری مفاد تفاهم نامه های منعقد شده بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران است و لذا یکی از مطالبات ما اجرایی کردن و اهمیت قائل شدن برای این مهم است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این نشست اظهار داشت: در چند سال اخیر به دلیل تحریم هایی که علیه ایران اعمال شد در راستای کاهش آسیب های ناشی از آن اقدام به تقویت بنیه تولید کردیم که این سیاست نتیجه بخش بوده است.

سید کمال حسینی با اشاره به اینکه کردستان ۲ درصد مساحت و جمعیت ایران را دارد، افزود: در زمینه محصولات کشاورزی با استفاده از شیوه های نوین در بخش های مختلف توسعه پیدا کردیم به گونه ای که در تولید بسیاری از محصولات رتبه های برتر را در کشور داریم.  

وی با اشاره به اینکه ۱۸ نوع ماده معدنی در این استان وجود دارد که بیشترین آن سنگ آهن و طلا است و در راستای این ظرفیت راه اندازی زنجیره فولاد آغاز شده است، در زمینه فنی و مهندسی توانمندی زیادی در ساخت و ساز ساختمان، پل و تونل و غیره در این منطقه وجود دارد.  

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به اینکه ارتباط خوبی بین اتاق بازرگانی سنندج و سلیمانیه وجود دارد، یادآور شد: یکی از وظایف اتاق این است افراد شایسته و توانمند را به اتاق سلیمانیه معرفی کند.  
 

لزوم پیگیری تفاهم نامه‌های اجرا نشده بین اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران


اجرای تفاهم نامه ها مستلزم ارتباطات و پیگیری های بیشتری است

نایب رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه هم در این نشست با اشاره به اینکه کردستان ایران در زمینه های مختلف استانی توانمند و غنی است، اظهار داشت: سابقه فعالیت تجاری و بازرگانی ما با این استان به بیش از ۵۰ سال گذشته بر می گردد و تاکنون هم این ارتباط به طور مطلوب برقرار بوده است.

«یاسین رحیم فرج» با اشاره به اینکه حدود ۲۰ سال پیش هم نخستین نمایشگاه سلیمانیه به همت اتاق سنندج برپا شد، افزود: در راستای تعامل و ارتباط بیشتر اتاق مشترک با کردستان ایران ایجاد کردیم و با نهادهای مختلف اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن در این استان می کنیم.

وی در ارتباط با تفاهم نامه های اجرا نشده اضافه کرد: مکانیزمی باید ایجاد کنیم تا کارها و تفاهم نامه های فی مابین اجرایی شود که این مهم نیازمند ارتباطات، تعاملات و پیگیری های بیشتر از سوی مسوولان و مدیران طرفین است و اگر تاکنون این مهم اجرایی نشده به دلیل ضعف و بی توجهی هر دو طرف بوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه یادآور شد: هر چند ما از سوی هیچ کشوری تحریم نشدیم ولی با فعالیت های گروه هایی هم چون داعش طی سالیان اخیر و اتفاقاتی هم چون جنگ روسیه و اوکراین وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق هم مطلوب نیست ولی با این وجود تلاش کردیم کمبود هیچ کالایی را در بازار نداشته باشیم که این مهم هم با ارتباطاتی که با شرکت های مختلف در دنیا داشتیم میسر شد.

یاسین رحیم فرج با بیان اینکه سلیمانیه از لحاظ کسب و کار، تولید و صنعت استان برتر اقلیم کردستان عراق است، گفت: امروز در این استان نه تنها نیاز داخلی در تولید کالاهایی هم چون آجر، سیمان، میلگرد و شیشه را تامین می کنیم بلکه به عراق هم صادر می کنیم.

وی اظهار داشت: مردم ایران با همه سختی ها و مشکلاتی که پیش رو داشتند تمام تلاش خود را می کنند که کشورشان را حفظ کنند و اجازه نفوذ به دشمنانشان را نمی دهند و این روحیه قابل تقدیر بوده و الگویی برای همه ما است.

رییس اتحادیه پیمانکاران سلیمانیه هم در این نشست گفت: اقلیم کردستان عراق سختی های زیادی هم چون انفال، شیمیایی صدم، داعش و طی یکی ۲ سال اخیر هم شیوع کرونا را پشت سرگذاشته است و این رویدادها منجر به اتفاقات ناگواری در حوزه اقتصاد و عمران هم چون تعطیلی بسیاری از پروژه ها و بانک های این منطقه شده است.

شیخ عتا موحه‌مه‌د نوری با اشاره به اینکه بیش از یک هزار کمپانی در این منطقه فعالیت دارند، افزود: اکنون شرایط به گونه ای فراهم شده که ما فقط خواهان دریافت خدمات و دانش ایرانی نیستم بلکه توانمندی صادرات آن را هم داریم.

رییس سازمان نظام مهندسی اقلیم کردستان عراق هم در این نشست ضمن تشکر از دعوت به حضور در ایران یادآور شد: ۱۸ هزار  مهندس عضو این سازمان در اقلیم کردستان عراق فعالیت می کنند که بیشتر آنها در بهترین دانشگاه های دنیا تحصیل کرده اند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کردستان هم در این نشست اظهار داشت: همه خدمات فنی مهندسی طراحی و نقشه برداری، اجرا و اتصال همه انشعاب ها توسط مهندسین این سازمان انجام می شود.  

گروهی با اشاره به اینکه پنج هزار مهندس در کردستان دارای پروانه کار و اشتغال هستند، افزود: امیدواریم این گردهمایی ها در حد جلسات و تفاهم نامه باقی نماند و وارد فاز اجرایی شود.   

بانک مسکن کردستان آمادگی ارائه خدمات بانکی به سرمایه گذاران و پیمانکاران اقلیم کردستان عراق را دارد

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان در این نشست اظهار داشت: یکی از برنامه های دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی است که تامین مالی آن برعهده بانک مسکن است و در این راستا کردستان هم سهمیه ۸۷ هزار واحد را دارد.

امید راست بین با اشاره به اینکه ۲۰ درصد وام بانکی در سیستم بانکی کردستان را بانک مسکن پرداخت می کند، اضافه کرد: آمادگی ارائه خدمات ارزی و بانکی را با پیمانکاران اقلیم کردستان عراق داریم و در راستای بهبود و تسریع مبادلات هم در حال ایجاد صرافی در استان هستیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم در این نشست اظهار داشت: باشگاه مخاطبان مسکن در کردستان راه اندازی شده و  همه شرکت های حوزه ساختمان و مصالح ساختمانی در آن عضو شدند و لذا متقاضیان و پیمانکاران بدون واسطه می توانند از طریق اپلیکیشن این باشگاه از هر نوع خدمتی در این بخش بهره مند شوند.

فاروق کیخسروی ادامه داد: به دلیل تحریم اقتصادی ایران امکان معاملات بانکی را نداریم ولی از طریق صرافی های معتبر می توانیم کارهای بانکی را بدون مشکل انجام دهیم.

اجرای ۱۸ پروژه سرمایه گذاری خارجی در کردستان

مسوول مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کردستان هم در این نشست از وجود ۱۸ پروژه سرمایه گذاری خارجی در استان خبرداد و اظهار داشت: تعدادی از این پروژه ها به بهره برداری رسیده و تعدادی هم در آینده ای نزدیک افتتاح می شود.

مهدی بهنامیان اضافه کرد: آمادگی جذب سرمایه گذار خارجی را داریم و در این راستا درخواست می کنیم متقاضیان از مسیر مرکز خدمات سرمایه گذاری ورود کنند تا از تشویق و تضمین های لازم در این زمینه بهره مند شوند.

وی یادآور شد: مجوزهای بی نام در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری استان صادر شده است و به محض اعلام سرمایه گذار در اختیار او قرار داده می شود و اینگونه روند طولانی صدور مجوز حذف می شود.

شرکت مخابرات کردستان هم در این نشست به معرفی تکنولوژی FTTH  و سرویس های قابل ارائه بر بستر آن پرداخت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha