به گزارش ایرنا طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از قروه به خارج از شهر در سال ۱۳۷۰ توسط شهرداری تصویب و مکانی در جاده منتهی به مسیر سریش آباد تعیین شد اما به دلیل اینکه هیچ امکانات اولیه و زیرساختی از جمله آب، برق و گاز ایجاد نشده بود این طرح با شکست مواجه شد.
با این حال اعضای اتحادیه تعمیرکاران و لوازم یدکی شهر قروه بیکار ننشستند و به صورت خودجوش در راستای ساماندهی و انتقال این صنوف پای کار آمدند و اقدام به راه اندازی شهرک کردند شهرکی که زمین آن در سال ۹۴ در کیلومتر یک جاده قروه به سنندج جنب پل رودخانه جنیان توسط خود اعضای اتحادیه خریداری و کلنگ زنی شد و بعد از سه سال کار عمرانی آن را شروع کردند که هزینه صفر تا ۱۰۰ ساخت این شهرک توسط اعضای همین صنوف تامین شد.
حال که بعد از هفت سال ساخت این شهرک به اتمام رسیده است متاسفانه شهرداری کوچکترین کمکی برای انتقال این صنوف از طریق تبلیغ یا اخطار و حتی آسفالت راه دسترسی مردم به این شهرک انجام نداده است. شهرداری قروه می تواند در انتقال و ساماندهی صنوف مزاحم و آلاینده نقش اساسی داشته باشد تا با بسترسازی مناسب مسیر شهرک و حذف صنوف آلاینده زیستی و صوتی از مراکز متراکم شهری، دسترسی راحت برای مردم بیش از پیش فراهم شود.
به همین جهت ساماندهی مشاغل مزاحم باید با تشکیل مثلث مردم، مسوولان به ویژه شهرداری و مدیران اصناف همراه شود تا از طریق مدیریت یکپارچه در فرایندی تعاملی اهداف مد نظر محقق شود.
در این زمینه بر اساس آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری ها موظف هستند به منظور رفع مزاحمت مشاغل و اصناف مزاحم متناسب با وضعیت فعالیت، مکان استقرار و ماهیت شغلی آن ها نسبت به صدور حکم انتقال، جابه جایی یا رفع مزاحمت از طریق اصلاح فرایند کار، تغییر فعالیت یا نوسازی اقدام کند. در صورتی که هر یک از مغازه داران تمایلی به حضور در مجتمع صنفی نداشته باشد شهرداری می تواند بر اساس بند (۲۰) و ماده (۵۵) نسبت به پلمب این واحد صنفی اقدام کند.
کل هزینه شهرک تعمیرکاران و لوازم یدکی توسط اعضا پرداخت شد
رییس اتحادیه تعمیرکاران قروه گفت: شهرک در مساحت حدود ۹ هکتار با ۶۰۰ واحد تجاری-صنعتی احداث شده است که از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و تمامی زیرساخت های خدماتی و فاضلاب به صورت ۱۰۰ درصد ایجاد شده و هزینه به صورت خصوصی توسط اعضا پرداخت شده است.
افشین مرادی با بیان اینکه برای احداث این شهرک مبلغ ۶ میلیارد ریال جهت تغییر کاربری به جهاد کشاورزی و حدود ۱۵ میلیارد ریال برای عوارض ساخت به شهرداری پرداخت شده است، افزود: حق السهم شهرداری در سال ۹۴ به صورت کامل ۸۰ مغازه بود چون مغازه در آن زمان آماده نبود مبلغ حدود پنج میلیارد ریال به شهرداری پرداخت شد اما شهرداری هیچ خدماتی ارائه نداده است.
به گفته وی کل واحدهای صنفی مربوط به تعمیرات خودرو و لوازم یدکی داخل شهر باید به شهرک منتقل شود و مقرر شده تا ۱۰ مرداد ماه تمامی واحدهای آماده بهره برداری به شهرک منتقل شوند.
مرادی با اشاره به اهمیت شهرک تعمیرکاران و لوازم یدکی اظهار داشت: این شهرک از نظر روانی و معیشتی تاثیر مثبتی بر واحدهای صنفی دارد واحدهای صنفی داخل شهر از عهده اجاره سرسام آور بر نمی آمدند اما در این شهرک مغازه مربوط به خود واحد صنفی است و اجاره ای دیگر پرداخت نمی کنند.
وی با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی افزود: برای جابه جایی و انتقال نیاز به هماهنگی تمامی ادارات به ویژه شهرداری است که تمامی صنوف، صاحب خانه اصلی خود شوند تا حق کسی ضایع نشود.
رییس اتحادیه تعمیرکاران قروه با بیان اینکه در حال حاضر جاده اصلی دسترسی از دانشگاه پیام نور تعریف شده و در مدت این سه سال برای عملی شدن وعده درست کردن جاده کاری نکرده اند، گفت: راه دسترسی آسان و ایمن نیاز است اما فعلا به صورت موقت از مسیر دیگری جاده دسترسی توسط اعضای شهرک درست شده است.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد صنوف تمایل دارند به این شهرک بیایند، ادامه داد: کرایه اینجا به نسبت داخل شهر یک سوم است و مابقی هم قطعاً خواهند آمد فقط همت مسئولان برای انتقال صنوف را می طلبد.
مرادی اظهار داشت: یکی از فواید مهم راه اندازی شهرک تاثیرگذاری در زیبایی شهر است چرا که تمامی پیاده رو و خیابان ها توسط این صنوف گرفته شده که خروج آنها از شهر به نفع مردم و شهرداری است و تردد مردم برای رفت و آمد راحت تر می شود.
وی با بیان اینکه هر صنف در سه فاز به اعضا تحویل داده شده است، اضافه کرد: قیمت هر مغازه در سال ۹۷ حدود ۲۹۰ میلیون ریال، سال ۹۸ در فاز دوم حدود ۵۰۰ میلیون ریال و فاز سوم هم در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد ریال تمام شده است هر واحد هم ۱۰۰ میلیون ریال هزینه عمومی پرداخت کرده است.
مرادی با بیان اینکه معرفی شهرک هم در دستور کار است و ورودی آن هم مشخص می شود ادامه داد: ایده اصلی ایجاد شهرک اتحادیه تعمیرکاران و لوازم یدکی ها که خودمان به جای شهرداری آن را ایجاد کردیم با هدف ساماندهی و صاحبخانه شدن اعضا است.
وی افزود: فروش واحد صنفی در شهرک ممنوع است و واحدی نباید فروخته شود چون مغازه ها سند ندارند و از طرفی هیچ واحد صنفی نباید در سطح شهر بماند چون در حق بقیه واحدهای صنفی اجحاف می شود.
شهرک از ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است
رییس اتحادیه صنوف لوازم یدکی قروه با بیان اینکه در سال ۹۴ این پروژه کلنگ زنی شد، گفت: این شهرک پس از حدود هفت سال تقریبا ۹۹درصد از پیشرفت فیزیکی برخوردار است و اکنون ۳۰ واحد در این شهرک مشغول فعالیت هستند.
خالد صمدی افزود: تمامی هزینه های احداث شهرک تعمیرکاران و لوازم یدکی از بخش خصوصی بوده و از هیچ ارگان دولتی کمک گرفته نشده و توسط اعضای اتحادیه ها پرداخت شده است.
به گفته وی هدف از احداث این پروژه ساماندهی صنوف تعمیرکاران و لوازم یدکی است تا از سر و صدا در داخل شهر برای شهروندان که باعث مزاحمت می شود، جلوگیری کرد.
صمدی با اشاره به یکی از مشکلات واحدهای صنفی مستاجر افزود: با جا به جا شدن مغازه باعث از دست دادن مشتری های خود می شوند اما مغازه ها در این شهرک ها مربوط به هر واحد صنفی خودش بوده و دائمی است.
صمدی از شهرداری قروه انتقاد کرد و ادامه داد: شهرداری در احداث این پروژه هیچ همکاری نکرده است حداقل تمام صنوف را به این شهرک منتقل کند.
وی اضافه کرد: راه دسترسی این شهرک مشکل دارد و باید توسط شهرداری راه اندازی شود تا سایر صنوف به این شهرک رغبت پیدا کنند تاکنون ۹۹ درصد واحدها کامل ساخته شده است و باید همه واحدهای صنفی در این حوزه ها به اینمکان منتقل شوند تا در حق کسی اجحاف نشود.
صمدی با بیان اینکه این شهرک از نظر خدمات زیربنایی به آب، برق و گاز مجهز است، گفت: از نظر زیر ساختی هیچ مشکلی در این شهرک ها وجود ندارد و در این زمینه آماده سازی انجام شده و اگر تمام اعضا انتقال داده شوند آسفالت داخل شهرک هم انجام می شود.
امنیت و قیمت مناسب اجاره واحدها
یکی از واحدهای صنفی صاف کاری که در حال حاضر مشغول فعالیت در شهرک است اظهار داشت: در حال حاضر در این شهرک راحتیم اینجا فقط مشکل جاده دسترسی داریم باید واحدهای صنفی همکاری کنند و به اینجا بیایند تا هم مشکل شهر حل شود و هم درآمد عادلانه تر باشد.
رسول درویشی با بیان اینکه حدود یک سال و دو ماه است به شهرک نقل مکان کرده افزود: از نظر کرایه واقعاً برای ما به صرفه است و مشکلی از این بابت نداریم و خیالمان هم از نظر امنیت و هم درآمد راحت است.
به گفته وی همه خدمات زیرساختی از نظر آب، برق و گاز وجود دارد و هر واحد صنفی در طبقه بالای صنف خود به مکانی برای استراحت مجهز است برای خرید این واحد صنفی ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.
درویشی ادامه داد: از نظر اجاره و امنیت و امکانات اینجا از داخل شهر بهتر است چرا که در داخل شهر خطرات جانی وجود داشت و عدم آرامش روحی و روانی باعث شده بود هم خودمان و هم مردم اذیت شوند.
وی تاکید کرد: در این شهرک از این نظر که نگهبانی وجود دارد هیچ نگرانی بابت خودروهایی که در داخل آن میماند نداریم اما وقتی داخل شهر بودیم این نگرانی وجود داشت و هر چند وقت یک بار به خودروهایی که برای تعمیر در نزد ما بود سرکشی میکردیم.
جاده دسترسی، مشکل اصلی شهرک تعمیرکاران
یک باطری ساز با ۳۵ سال سابقه کار که هنوز در داخل شهر فعالیت می کند، گفت: خودمان از این وضعیت که در داخل شهر باعث آلودگی صوتی و بصری برای شهروندان می شویم ناراحت هستیم و اجاره ها نیز بالاست و مشکل ساز شده است.
ابراهیم رسولی افزود: اگر به شهرک برویم به نفعمان است و دیگر دغدغه اجاره نداریم درخواست داریم آنجا زودتر راه اندازی شود و با احداث راه دسترسی رغبت لازم برای همه ایجاد شود.
وی یادآور شد: این شهرک با هزینه شخصی ایجاد شده است پس حداقل مسئولان بیایند و کمک کنند تا راه دسترسی ایجاد شود، همچنین امکانات داخل شهرک کافی و با ایجاد راه دسترسی همه رغبت دارند که به این شهرک نقل مکان کنند.
رسولی با بیان اینکه جابجایی واحد صنفی، کسب و کار را از رونق می اندازد ادامه داد: اگر به شهرک برویم دیگر دغدغه جابجایی را نداریم این باعث می شود امنیت شغلی ما تامین شود و در این گرانی بهترین تصمیم این است که شهرک برویم چون باعث می شود درآمدمان تضمین شود.
وی با اشاره به اینکه عده ای از همکاران مخالف انتقال هستند یا بی اعتماد شده اند، گفت: برخی از آنها در داخل شهر صاحب مغازه هستند و تمایل ندارند اما آنان هم باید بدانند که هیچ ضرری نمی کنند اگر شهرک بروند می توانند مغازه شان را به صنف های دیگر اجاره دهند.
شهر قروه در ۹۰ کیلومتری شهر سنندج مرکز استان قرار دارد.
نظر شما