۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84839772
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرز دوغارون اصلی‌ترین گذرگاه ورود زائران اربعین از کشور افغانستان است

مشهد- ایرنا- فرماندار تایباد گفت: مرز دوغارون در شرق خراسان رضوی به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین معبر ورود اتباع کشور افغانستان برای شرکت در عزاداری ماه‌های محرم و صفر و نیز حضور در راهپیمایی اربعین حسینی کشور عراق است.

مهدی دونده روز یکشنبه در جلسه ستاد اربعین این شهرستان افزود: با آغاز ماه محرم و بعد از وقفه‌ای ۲ ساله در ورود مسافران و زائران افغانستانی برای عزیمت به عراق و شرکت در مراسم ویژه این ایام، تمامی دستگاههای اجرایی شهرستان تایباد برای استقبال از زائران کشور همسایه آماده شده‌اند و پیش بینی‌های لازم برای استقبال از مهمانان در این خطه مرزی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای تسهیل و ارائه خدمات به زائران افغانستانی۲ موکب پیامبر اعظم (ص) و امام رضا (ع) در مجموعه گمرک دوغارون پیش بینی شده و نسبت به راه اندازی موکب خدمت رسانی به اتباع کشور افغانستان از محدود درب خروجی گمرک دوغارون تا محل اسکان زائران در محل پیش بینی شده اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی، هیچ گونه محدودیتی نداریم و خیران می توانند در امر پسندیده استقبال و پذیرایی از زائران کشور دوست و همسایه افغانستان سهیم باشند.

فرماندار تایباد گفت: امسال سعی شده از همه ظرفیتهای شهرستان و حتی استان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران کشور افغانستان استفاده کنیم، دروازه دوغارون به عنوان اولین ورودی برای اتباع افغانستان محسوب می شود و باید خدمات و امکاناتی برای زائران برنامه ریزی شود که در شان آنها باشد و در راستای اقدامات بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران به همسایگان خود باشد.

دونده افزود: بدون شک طی سالهای گذشته مشکلاتی در حوزه ورود اتباع کشور افغانستان به جهت عزیمت به کشور عراق وجود داشته است، اما امسال تلاش شده تا با استفاده از تجربیات سالهای گذشته در حوزه های مختلف، بهترین خدمات به زائران ورودی داده شود که این اقدامات تا روزهای پایانی ورود مسافران در دوغارون ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت مسیرهای تردد مسافران در دوغارون از سوی دستگاههای متولی شهرستان برنامه ریزی شده و فضایی افزون بر هزار و ۵۰۰ متر مربع برای اسکان زائران افغانستانی در نظر گرفته شده است.

فرماندار تایباد بیان کرد: طی سالهای گذشته و قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ از ظرفیت نیروهای مردمی شیعه و اهل سنت نیز در حوزه خدمات رسانی به مردم کشور دوست و همسایه افغانستان که قصد تشرف به کربلای معلی را داشتند هم استفاده کردیم و امسال نیز قبل از شروع ورود این کاروانها از سمت افغانستان مردم این خطه مرزی آماده خلق حماسه ای دیگر از نوع هم دوستی هستند و امکانات لازم برای عبور آسان و بدون دغدغه زائران کربلا را فراهم خواهند کرد.

تا پیش از شیوع کرونا در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، روزانه افزون بر ۲ هزار نفر از اتباع کشور افغانستان برای شرکت در عزاداری ماههای محرم و صفر در کشور عراق از طریق مرز زمینی دوغارون وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شدند.

مرز دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha