نویسنده یمنی: نیاز دشمن به آتش بس بسیار بیشتر از ملت یمن است

تهران – ایرنا – نویسنده و پژوهشگر یمنی گفت: نیاز دشمن به آتش بس در جنگ بیش از ملت یمن است و این نیاز با وجود جنگ در اوکراین و بحران انرژی در اروپا بیشتر نیز شده است.

"حمید عبدالقادر عنتر" امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود جنگ اوکراین و بحران انرژی در اروپا، دشمن سعودی و حامیان آن تمام تلاش خود را برای هدف قرار نگرفتن تاسیسات نفتی عربستان به کار بستند و برای تحقق این هدف باید آتش بس تمدید می شد.

وی با بیان اینکه ملت یمن نسبت به آتش بس بدبین هستند، زیرا دشمن سعودی – اماراتی – آمریکایی به آن پایبند نمی باشند، اضافه کرد: پس از برقراری آتش بس در جنگ یمن، محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور لغو نشد و حقوق کارمندان یمنی که از هشت سال تاکنون پرداخت نشده، به عنوان مهمترین بند آتش بس نیز پرداخت نشد.

عنتر افزود: محروم شدن کارمندان دستگاه های دولتی از دریافت حقوق در طول هشت سال، بزرگترین نقض حقوق بشر و برخلاف معاهدات و قوانین بین المللی است.

این نویسنده یمنی با تاکید بر این که، دشمن سعودی تلاش کرد که با استفاده از این آتش بس از باتلاقی که دولت آمریکا با جنگی بیهوده و حمله به کشوری بی دفاع برایش درست کرده خارج شود، تصریح کرد: احتیاج اروپا به انرژی پس از جنگ اوکراین از دیگر عوامل تلاش طرف های مختلف برای تمدید آتش بس است درحالی که این آتش بس نتوانسته، نیازها و خواسته های ملت یمن را تامین کند.

رئیس کمپین بین المللی برای شکستن محاصره فرودگاه صنعا گفت: ملت یمن از آتش بس استقبال کرد، اما متاسفانه آتش بس کامل از طرف ائتلاف متجاوزان برقرار نشد و در همه بندها و همه جبهه ها شاهد نقض آتش بس از سوی دشمنان بودیم، بویژه به شروطی که متجاوزان درباره فرودگاه صنعا گذاشته شده بود عمل نکردند.

عنتر اضافه کرد: تعطیلی فرودگاه صنعا، بانک مرکزی یمن و محاصره بنادر این کشور برخلاف قوانین انسانی و بین المللی و از موضوعات انسانی است که باید در هر درگیری سیاسی و نظامی مورد تعرض قرار نگیرد.

وی افزود: دشمن در حمله به یمن از همه پرونده ها و امور انسانی برای فشار بر ملت و به زانو درآوردن مردم این کشور استفاده کرد تا شاید مردم یمن علیه حکومت صنعا و نیروهایی که از حاکمیت و استقلال کشور دفاع می کنند، قیام کنند.

عنتر با بیان اینکه با تمدید آتش بس تغییری در بانک اهداف ارتش و کمیته های مردمی در عمق خاک عربستان و امارات ایجاد نخواهد شد، اضافه کرد: خواسته های ملت یمن از برقراری آتش بس، کاهش رنج های هشت ساله است که باید از طریق اجرای کامل آتش بس محقق شود.

مدیر بخش یمن، دیدبان عربی حقوق بشر گفت: ملت یمن سودی از آتش بس نبرد، زیرا هیچ کدام از بندهای آن توسط دشمن به طور کامل اجرا نشد، تنها حملات هوایی متوقف شد که این موضوع نیز بدون لغو شدن محاصره یمن سودی ندارد، زیرا صدها برابر کسانی که از حملات هوایی جان خود را از دست می دادند براثر محاصره و گرسنگی و نبود دارو می میرند.

عنتر افزود: از سوی دیگر رژیم های سعودی و اماراتی تلاش می کنند از آتش بس به عنوان ابزاری برای پیروز نشان دادن خود و تطهیر خود چهره در افکار عمومی جهان استفاده کنند و این درحالی است که متجاوزان در مقابل پایداری ملت و نیروهای مسلح یمن شکست خورده اند.

وی تصریح کرد: تمدید آتش بس بدون پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود هیچ سودی به حال ملت یمن ندارد و این آتش بس باید ضمانت های بین المللی داشته باشد.

"مردم یمن با تاریخ و ریشه تمدنی که دارند ظلم و ذلت نمی پذیرند و هیچ ملتی نمی تواند مانند آن ها از هوا، دریا و زمین محاصره شود و اینگونه مقاومت کند از همین رو آنها هراسی از تمدید نشدن آتش بس نداشته و ندارند."

"دشمن همه انواع سلاح های ممنوعه را روی این مردم و زیرساخت های کشور آزمایش کرد، اما موفق به تسلیم کردن آن ها نشد، البته تاریخ این جنایت ها را فراموش نمی کند و عاملان آن ها روزی به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه خواهند شد."

این پژوهشگر یمنی در ادامه گفت: دشمن در صورتی که خواستار صلح باشد، باید ابتدا تجاوز به یمن را متوقف و محاصره زمینی، هوایی و دریایی را بدون هیچ قید و شرطی لغو کند و قطعنامه ای در این باره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شود.

عنتر افزود: متجاوزان باید از ملت یمن عذرخواهی کنند و صندوقی را برای بازسازی یمن اختصاص و برای دخالت نکردن در امور داخلی یمن تعهد دهند.

وی تصریح کرد: در صورت ادامه تجاوزها، ممکن است همه منطقه به جنگ کشیده شوند و نبرد به عمق خاک عربستان و امارات منتقل می شود.

این نویسنده یمنی با بیان اینکه یمن عمق راهبردی جزیره عربی است و امنیت یمن امنیت کشورهای این منطقه بشمار می رود، افزود: یمن به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده و با ذخیره راهبردی موشکی و پهپادی که دارد، قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و به سود متجاوزان است که جنگ را متوقف و محاصره را لغو کنند تا منطقه به ثبات برسد.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دو ماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعاست؛ اما این آتش بس تاکنون صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شده است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد تداوم درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می داند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha