ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر می‌شود

گنبدکاووس - ایرنا - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان با تاکید برضرورت افزایش مراکز ترک اعتیاد موضوع ماده ۱۶در استان، گفت: برنامه‌ریزی‌ برای ایجاد هزار و ۵۰۰ نفر ظرفیت جدید به منظور جمع آوری، نگهداری و توانمندسازی معتادان متجاهر در این استان شمالی انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی طالبی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهگی مبارزه با موادمخدر گنبدکاووس افزود: افزایش ظرفیت اردوگاه توسکستان از ۱۰۰ نفر فعلی به افزون بر هزار نفر و راه‌اندازی یک مرکز جدید با ظرفیت ۴۰۰ یا ۵۰۰ نفر در شرق گلستان به مرکزیت گنبدکاووس با همکاری دستگاه‌های متولی و عضو شورا بویژه شهرداری‌ها و بهزیستی انجام خواهد شد.

وی از فعالیت ۴۰ مرکز ترک اعتیاد MMT دولتی در گلستان خبر داد و اضافه کرد: از این پس صدور مجوز برای راه‌اندازی مراکز جدید پس از تصویب در کارگروه مربوطه، به صورت هیات امنایی خواهد بود.

طالبی موادمخدر را از حوزه‌های تخصصی و پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: مطابق آمارهای موجود و تنها در حوزه اجتماعی ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۵ درصد شرارت‌ها، ۶۵ درصد همسر و کودک آزاری‌ها، ۲۰ درصد قتل‌ها، ۴۰ درصد سرقت‌ها و ۶۰ درصد ظرفیت زندان‌ها در کشور و گلستان به موضوع موادمخدر و اعتیاد ارتباط دارد.

به گفته وی همچنین در کشور ما سالانه ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم درحوزه موادمخدر (مبارزه و مقابله و ترک اعتیاد) هزینه می‌شود.

ظرفیت مراکز ترک اعتیاد گلستان هزار و ۵۰۰ نفر بیشتر می‌شود

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گلستان بابیان اینکه این استان رتبه دوم کشور در شیوع موادمخدر را دارد، بیان داشت: برای کاهش این رتبه همه دستگاه‌های متولی و عضو شورا در قالب یک قرارگاه واحد و همچنین افراد جامعه باید نسبت به موضوع موادمخدر و اعتیاد و درمان معتادان متجاهر احساس مسوولیت کنند.

طالبی از تدوین طرحی ائتلافی باعنوان "پیشگیری و توانمندسازی محله محور" در قالب طرح شهید شوشتری در گلستان خبر داد و افزود: تدوین این طرح توسط بهزیستی درحال انجام است.

وی همچنین برلزوم توانمندسازی و اشتغال معتادان در مراکز ترک اعتیاد گلستان تاکید کرد و گفت: کم توجهی به این موضوع همه تلاش‌ها برای کاهش آسیب‌های مرتبط با موادمخدر و اعتیاد را بی اثر می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت نیکوکاران برای ایجاد مراکز ترک اعتیاد و کمک به درمان معتادان و ایجاد اشتغال برای آنها در استان گلستان را ضروری دانست.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز دراین جلسه گفت: توجه به مساله موادمخدر و اعتیاد و تلاش برای کاهش آسیب‌های این حوزه از دغدغه‌های اصلی نظام و دولت است. 

مهدی دهرویه افزود: موفقیت در کاهش آسیب‌های حوزه موادمخدر و نبود معتاد متجاهر در گنبدکاووس، نیازمند هماهنگی، هم‌افزایی و ارتباط بیشتر دستگاه‌های متولی در این شهرستان و تهیه بانک اطلاعاتی از گروه هدف است.

وی تغییر نگاه نسبت به معتاد به عنوان یک بیمار و احساس مسوولیت همگانی برای درمان فرد را ضروری دانست و اضافه کرد: وجود معتادان متجاهر در جامعه زیبنده نیست.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha