تنوع بخشی به معیشت روستاییان "بسترم چشمه انجیر" و امید برای احیای تالاب بختگان

شیراز-ایرنا-مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، مشاور محیط زیستی استاندار و جمعی از کارشناسان و فعالان محیط زیست فارس در روستای بسترم چشمه انجیر حضور یافته و با شیوه اجرای پروژه تنوع بخشی به معیشت های خانوارهای روستایی آشنا شدند.

عطا پور شیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز شنبه طی بازدید از پروژه تنوع بخشی به معیشت های خانوارهای روستایی ضمن تشکر از مجری طرح در این روستا ابراز امیدواری کرد که این گونه طرح ها که توسط سازمانهای مردم نهاد در روستاهای مختلف حوزه تالاب بختگان در حال اجرا است بتواند به معیشت خانوارهای روستایی کمک کند. 

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: مجریان این طرح باید از هم اکنون به دنبال تولید، بازاریابی و عرضه محصولات تولیدی پس از آموزش کارآموزان در بازارهای مختلف باشند که شاهد نتیجه حداکثری اجرای این طرح در استان فارس و تالاب بختگان باشیم.

دبیر انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت و مجری طرح نیز گفت: این پروژه که توسط انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت در روستای بسترم چشمه انجیر و روستای جزین در حال اجرا است از سری برنامه های طرح حفاظت از تالابهای ایران است که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحدUNDP  و با حمایت مالی دولت ژاپن در حال اجرا است.

 مجید تقی خانی طی گزارشی که با حضور جمعی از اهالی روستا و کارآموزان این طرح در مسجد روستا ارائه شد افزود: در این پروژه از روش مشارکتی استفاده شده وبا بهره گیری از تکنیک های مختلفِ مشارکتی از جمله روش  همکاری جامعه محلی در شناسایی منابع و پتانسل های موجود در روستا،  مشکلات و موانع شناسایی شده و پس از نیازسنجی، برنامه ریزی های لازم برای رفع مشکلات و انجام راه حل های اصولی برای رسیدن به هدف ارائه شده است. 

وی اذعان داشت:در ابتدا اطلاعات پایه ای روستا را از دو راه کمی و کیفی با مراجعه به ادارات شهرستان بختگان و نی ریز و حضور میدانی در روستا، استخراج شده و وضعیت دست اندرکاران استانی و محلی مرتبط با معیشت های روستایی و ارتباط گیری مؤثر با افراد و دستگاه های اصلی  بررسی می شود. 

 وی با اشاره به ابعاد مختلف معیشت پایدار خاطر نشان کرد: ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فیزیکی ، زیست محیطی معیشت ساکنان حاشیه تالاب بختگان در حفظ این تالاب بسیار اهمیت داشته و بر اساس توسعه مدل انسانی و توسعه اقتصادی بر معیشت استوار تاکید شده است. 

وی در تشریح پنج گروه از ضروریات رویکرد معیشتی گفت: سرمایه انسانی شامل مهارت، آموزش و سلامت،  سرمایه فیزیکی نیز ابزار، تجهیزات، وسایل حمل و نقل و بازار فروش و  سرمایه مالی نیز در برگیرنده پول، پس اندازها، دسترسی به وام و قرض است ، سرمایه طبیعی نیز شامل زمین، آب و دام است و سرمایه اجتماعی نیز در برگیرنده شبکه ها و اتحادیه ها است. که در این طرح به همه این موارد توجه شده است.

دبیر شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس تصریح کرد: معیشت چیزی بیشتر از شغل است. معیشت شامل همه اقداماتی است که افراد انجام می دهند تا گذران زندگی کنند.

بر اساس گزارش ارائه شده از مجری طرح یاد شده  تا این مرحله چند فعالیت معیشتی در دو رشته (مشاغل وابسته به کشاورزی و مشاغل غیر وابسته به کشاورزی) از قبیل قالی بافی، شابلون بافی ، عروسک سازی ، مینا کاری ، نقاشی ، بافتنی ، کار با چوب و همچنین پرورش مرغ، پرورش بوقلمون و شترمرغ، بسته بندی پسته و رب انار گیری شناسایی شده که منطبق شرح خدمات ارائه شده بقیه گام ها پیش خواهد رفت.

این فعال محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت به منظور تخصیص وامهای قرض الحسنه به متقاضیان از طریق صندوق کار آفرینی در ادامه گزارش خود گفت: در مرحله اول حمایت محدودی از صندوق خرد زنان روستایی داشته ایم، اما برای راه اندازی برخی از مشاغل مانند قالی بافی و مشاغل وابسته به کشاورزی که وابستگی به آب ندارند حمایت بیشتری از استانداری و محیط زیست نیاز است. 

تقی خانی در پایان گزارش خود افزود : این فعالیت به عنوان مکمل دیگر فعالیتهای طرح به اجرا در می آید، طی این فعالیت، سعی بر آن است تا نشان داده شود که می توان با تنوع بخشی به منابع کسب درآمد خانوارهای جامعه هدف از فعالیت هایی که بر منابع آب و خاک فشار می آورد کاسته و فعالیت های درآمد زای دیگر را آزمود.هدف نهایی از این اقدام ها آن است که تکیه خانوارهای جامعه هدف به منابع آب و خاک کاهش یابد و شرایط مناسب برای بهبود وضعیت تالاب بختگان فراهم شود، از سوی دیگر، تنوع بخشی به منابع درآمد خانوارهای روستایی، علاوه بر  کاهش فشار بر منابع آب و خاک، موجب افزایش مقاومت جامعه محلی در برابر نوسانات بازار محصولات کشاورزی و تغییرات اقلیمی (خشکسالی و دیگر پدیده های طبیعی نامنتظر)  می شود. 

در خاتمه کارآموزان این طرح نمونه هایی از دست کارهای خود را به حاضرین در ۴ بخش (قالی بافی، مکرومه بافی ، شابلون بافی و عروسک سازی) در معرض نمایش قرار دادند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

بسترم چشمه انجیر روستایی از توابع بخش حنا شهرستان بختگان در استان فارس است که در طی سال های اخیر به تبع از کاهش آب تالاب بختگان و خشکی این تالاب دچار کم آبی شدید شده و متاسفانه آب چاه های کشاورزی و باغداری آنها رو به شوری رفته است.

کاهش آب و شوری آن منجر به کاهش بازدهی محصولات کشاورزی, کاهش اشتغال و درآمد, افزایش میزان مهاجرت و در نتیجه ضعف اقتصاد در روستا و باعث  ناپایداری روستای مذکور گردیده است. از این رو تنوع بخشی به مشاغل غیر کشاورزی متناسب با کم کردن فشار بر روی منابع آبی در این روستا و سایر روستاهای حوزه آبریز تالاب بختگان اجتناب ناپذیر است.

بسترم چشمه انجیر، روستایی از توابع بخش حنا شهرستان بختگان در استان فارس است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha