باغ مادری زردآلو با هدف تولید نهال گواهی‌شده در استان سمنان ایجاد شد

سمنان- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: باغ مادری زردآلو و گلخانه حفاظت‌شده(screen house) «اسکرین هوس» با هدف تولید نهال گواهی شده در استان به همت کارشناسان ایجاد شد.

مهدی قرائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: زمینه تولید ۱۸ رقم زردآلو عاری از ویروس در استان سمنان با ایجاد باغ مادری زردآلو و گلخانه حفاظت‌شده «اسکرین هوس» در استان فراهم شده است.
وی ادامه داد: اکنون ارقام بی‌نظیر زردآلو در ۱۸ نهالستان دارای مجوز استان سمنان تولید و در حال تکثیر است و سالانه ۵۰۰ هزار اصله نهال پیوندی تولید و به داخل و خارج استان عرضه می‌شود.
وی بیان کرد که ارقام بی‌نظیر و متنوع زردآلو رقم صادراتی مانند رجبعلی و همچنین ارقام قوامی،خیبه‌ای و جهانگیری در استان سمنان کشت می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده زردآلوی استان سمنان در شاهرود و بسطام است، تصریح کرد: ۱۶ درصد زردآلوی کشور در استان تولید می‌شود.
قرائیان خاطرنشان: عمده مصرف زردآلوی استان سمنان به خاطر کیفیت بالا برای تازه خوری است (حدود ۹۵ درصد) و مابقی برای فرآوری است.
وی یادآور شد: وسعت باغ‌های زردآلو استان سمنان هشت‌هزار و ۲۲۴ هکتار است که از این وسعت یکهزار و ۴۰۹ هکتار نهال و ۶ هزار و ۸۱۷ هکتار بارور است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال ۶۷ هزار تن زردآلو در استان برداشت شد و سمنان جزو استان‌های برتر کشور از لحاظ عملکرد برداشت زردآلو در واحد سطح است.

به گزارش ایرنا، ۱۹۸ هزار هکتار از وسعت اراضی استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha