۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 84846735
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عزاداری اردبیلی‌ها در تاسوعا شور حسینی گرفت

۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۲
کد خبر: 84846735
عزاداری اردبیلی‌ها در تاسوعا شور حسینی گرفت

اردبیل - ایرنا- جای جای استان اردبیل امروز در تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزا شده و مردم مومن و عاشق اهل بیت (ع) با برگزاری آئین‌های مختلف در سوگ شهادت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش عزاداری می‌کنند.

به گزارش ایرنا ، آئین سنتی شمع‌گردانی و روشن کردن شمع در مقابل مساجد که در استان اردبیل سابقه‌ای طولانی دارد در تاسوعای حسینی با حضور عزاداران به صورت فردی و جمعی و گاهی نیز به صورت دسته‌های عزاداری بزرگ انجام می شود و برخی از افراد عزادار هم با پای پیاده شمع‌گردانی می‌کنند.

عزاداران با دسته‌های شمع به مساجد و حسینیه‌ها رفته و با روشن کردن شمع که در حقیقت نذری آنها محسوب می‌شود عشق و ارادت خود را به حضرت ابوالفضل (ع) نشان می‌دهند.

عزاداری اردبیلی‌ها در تاسوعای حسینی شور حسینی گرفت

این مراسم در زبان ترکی و محلی به نام "شمع پایلاما"معروف بوده و عزاداران حسینی پس از هشت روز عزاداری در مساجد و خیابان‌ها در روزی که منتسب به علمدار رشید کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) است اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند و در سوگ آن علمدار رشید بر سر و سینه می‌زنند.

عزاداران اردبیلی در این مراسم که به نمادی از عشق و ارادت به حضرت ابوالفصل (ع) تبدیل شده ، شمع‌های نذری خود را به تعداد ۴۱ عدد در "حیبه" یا پاکت پلاستیکی گذشته و به طرف مسجد محله خود و سپس مساجد دیگر رفته و شمع روشن می‌کنند.

عزاداری اردبیلی‌ها در تاسوعای حسینی شور حسینی گرفت

در این آئین که معمولا بصورت گرومی انجام می‌شود برای هر دسته یک سرگروه که به مسیر ۴۱ مسجد موردنظر آگاه است ،انتخاب می‌شود، سرگروه پیشاپیش دسته حرکت کرده و علاوه بر رجزخوانی با صدای بلند ندای "حسینیم وای حسینیم وای" (یاحسین و وای حسین) سر می‌دهند.

طبق سنوات گذشته، تجمع و مراسم عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در تمام شهرستان‌های استان اردبیل برگزار خواهد شد.

عزاداری اردبیلی‌ها در تاسوعای حسینی شور حسینی گرفت

تجمع عظیم حسینیان شهر اردبیل پس از ادای نماز ظهر از ساعت ۱۳:۳۰ تا ساعت ۱۵:۳۰ روز تاسوعا در میدان بزرگ عالی قاپو اردبیل برگزار می‌شود ، مراسم عزاداری مردم اردبیل در روز تاسوعا و عاشورا از شبکه‌های استانی، ملی، برون مرزی و تلویزیون به صورت زنده پخش خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha