۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۰
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84849345
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ذخیره گندم در استان اصفهان نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش یافت

اصفهان- ایرنا- مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان گفت: هم اینک مشکلی در زمینه ذخیره سازی گندم وجود ندارد و ذخیره این محصول در استان نسبت به سال‌ گذشته حدود ۲ برابر بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن ضیایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: عملکرد خرید گندم در استان  اصفهان تا امروز بالای صد در صد نسبت به کل خرید سال گذشته رُشد داشته و پیش بینی می شود که تا پایان شهریور نسبت به سال گذشته به رشد ۲۰۰ درصد برسیم که خرید به نسبت خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان خریداری و  بیش از ۹۰ درصد مطالبات کشاورزان پرداخت شده  است و بقیه مطالبات کشاورزان هم به زودی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان اظهار داشت: امسال نرخ  ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم برای خرید تضمینی گندم از طرف دولت اعلام شد که ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان آن قیمت گندم و هزار تومان آن هم جایزه کشاورزانی است که گندم را تحویل می دهند.

وی اضافه کرد: استان های مختلف به فراخور وضعیت آب و هوای آن مناطق زمان مشخصی برای خرید تضمینی گندم دارند و خرید تضمینی در استان اصفهان بطور تقریبی از اواخر اردیبهشت از سمت کاشان و اردستان شروع می شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

ضیایی خاطرنشان کرد: این مقدار خرید گندم در قالب خرید توافقی کارخانه ها و خرید تضمینی بخش دولتی تحویل گرفته شده که هر ۲ مورد زیر نظر دولت در سامانه ثبت می‌شود و آرد آن نیز در سامانه و بر اساس نرخ مصوب دولت عرضه و توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام خرید تضمینی در استان اصفهان قابل قیاس با استان های خوزستان و گلستان نیست اما به نسبت سال های گذشته خرید خوبی انجام شده است، بیان کرد: تامین گندم بر عهده شرکت بازرگانی دولتی است که در استان‌ها ادارات کل غله متولی آن هستند.

 ذخیره گندم در استان اصفهان نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش یافت

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان افزود: برای مصرف سالانه نان استان حدود ۵۰۰ هزار تن و برای صنف و صنعت (تولید ماکارونی، رشته، بیسکوییت) هم حدود ۳۰۰ هزار تن گندم مورد نیاز است و بطور معمول  استان اصفهان سالانه به حدود ۸۰۰ هزار تن گندم نیاز دارد و بقیه گندم مورد نیاز استان هم از طریق واردات و استان های گندم خیز همانند خوزستان، فارس و گلستان تامین می شود.

وی ادامه داد: ظرفیت ذخیره سازی گندم در استان حدود ۸۰۰ هزار تن است که نزدیک ۱۵۰ هزار تن آن ظرفیت ذخیره سازی دولتی (سیلوهای اصفهان و کاشان) و بقیه سیلوهای کارخانه ها بخش خصوصی ذخیره سازی می شود.

ضیایی گفت: ۲۰ کارخانه فعال تولید آرد با ظرفیت اسمی سالانه بالای ۱.۵ میلیون تن در استان وجود دارد اما در زمان حاضر با توجه به محدودیت صادرات با ظرفیت کمتری فعالیت می کنند و امیدواریم با شرایط حرکت دولت به سمت آزادسازی، مشکل صادرات هم حل شود و کارخانه ها هم فعال شوند.

وی اضافه کرد: کارخانه های تولید آرد استان از نظر کیفی جزو برترین کارخانه های کشور هستند و همه تجهیزات آنها به روز رسانی شده است و استاندارد های این صنایع با کارخانه های اروپایی برابری می‌کند و از نظری کمی و کیفی مشکلی برای تامین آرد در استان وجود ندارد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان اظهار داشت: چند کالای اساسی در اختیار ادارات غله قرار دارد که مهمترین آنها گندم، آرد و نان است و پس از آن کالاهای استراتژیک از جمله برنج و شکر وارداتی برای تنظیم بازار و بخشی هم شامل ذخایر روغن خام وارداتی می شود.

وی افزود: دولت در زمینه برنج و شکر تنها در حد ذخایر راهبردی و برای تنظیم بازار ورود می کند و در زمان حاضر برنج وارداتی تزریق شده و به مناسبت های مختلف توزیع شد 

ضیایی بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۱ هزار تن برنج خارجی و حدود ۱۷ هزار تن شکر سفید در استان توزیع شده است.

به گفته وی، اداره کل غله متولی کل بازار نیست و به‌دلیل تنظیم بازار این مقدار برنج و شکربه مناسبت های مختلف از جمله ماه مبارک رمضان و محرم و صفر توزیع می‌شود.

ضیایی  خاطرنشان کرد: سال گذشته دولت در کل کشور ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری کرد اما در سالجاری تا کنون به مرز هفت میلیون تن رسیده است و این نوید بخش آن است که به میزان خیلی کمتری گندم خارجی نیاز داریم و دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اصفهان با اشاره به طرح نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی های استان افزود: چهار هزار و ۴۰۰ واحد فعال نانوایی سنتی (خبازی) در استان وجود دارد که بیش از ۹۲ درصد نانوایی های واجد شرایط به دستگاه کارتخوان هوشمند مجهز شدند و این دستگاه‌ها در کمتر از هشت درصد باقیمانده نیز تا یک ماه آینده نصب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha