موافقت وزارت نیرو با تخصیص جدید شیرین‌سازی ۴۰ میلیون مترمکعب از آب دریای خزر برای گلستان

گرگان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: وزارت نیرو با تخصیص جدید ۴۰ میلیون مترمکعب (۲۰ میلیون متر مکعب آب نمک‌زدایی شده) در سال از آب دریای خزر برای مصرف آب آشامیدنی این استان موافقت کرد.

سیدمحسن حسینی امروز در گفت‌وگو با به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: موافقت با این رقم تخصیص آب از دریای خزر در سال علاوه بر تخصیص قبلی ( ۳۲ میلیون مترمکعب) به گلستان بوده است.

وی ادامه داد: درخواست افزایش تخصیص آب دریا برای تامین کمبود نیاز آب آشامیدنی و بهداشت نقاط جمعیتی واقع در شهرستان‌های غرب استان و شهرستان گرگان در افق سال ۱۴۲۵ با پیگیری‌ انجام شده از سوی استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و شرکت آب منطقه‌ای، از وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران است.

حسینی افزود: با اضافه شدن این تخصیص جدید، در مجموع به میزان ۷۲ میلیون مترمکعب (معادل ۳۶ میلیون متر مکعب در سال آب نمک‌زدایی شده) در سال برای تامین کمبود شرب و بهداشت استان موافقت شده که اقدامات مطالعاتی و اجرایی آن به تدریج پیگیری می‌شود تا قبل از سال افق طرح به بهره‌برداری برسد و در اختیار مردم استان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تیرماه سال ۱۴۰۰ تخصیص ۳۲ میلیون مترمکعب معادل ۱۶ میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی شده در سال از آب دریای خزر توسط وزارت نیرو برای گلستان صادر شده بود.

حسینی ادامه داد: بنا به درخواست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مطالعات جانمایی، مدل مالی و زیست محیطی شیرین‌سازی و انتقال که نخستین آب شیرین کن شمال کشور از دریا است توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان انجام و پس از اخذ موافقت زیست محیطی در اوایل سال ۱۴۰۱ برای ادامه عملیات شامل اخذ موافقت خرید تضمینی آب و جذب سرمایه‌گذار برای اجرا، به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال شده است.

گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا یکی از مناطق مستعد بارندگی به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر سیطره خشکسالی و کاهش منابع آبی، زنگ بحران تامین آب را برای این استان به صدا در آورده است.

در این استان شمالی مطابق داده های آماری شرکت آب منطقه ای گلستان، در شرایط نرمال سالانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی تولید می شود که این رقم در سال آبی جاری به دلیل شدت خشکسالی و کم‌آبی به حدود نصف یعنی کمترین رقم کاهش یافته است.

در حال حاضر آب آشامیدنی استان یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری گلستان از طریق ۷۰۰ حلقه چاه تامین می‌شود که این چاه‌ها به دلیل مجاورت با زمین‌های کشاورزی و بروز خشکسالی، دچار افت شدید شده و جوابگوی نیاز آشامیدنی ساکنان منطقه نیست.

تسریع در عملیاتی شدن طرح شیرین‌سازی آب از سواحل خزر گلستان که از سال ۹۷ پیگیری برای دریافت مجوز آن آغاز شد به اعتقاد کارشناسان حوزه آب، راهکار منطقی و مقرون به صرفه و ضروری حل این مشکل به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha