دانشگاه‌ها باید مسایل جامعه را از منظر علمی بررسی و به دولت کمک کنند

‌تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه‌ها باید مسایل جامعه را به صورت ریشه‌ای و از منظر علمی بررسی و به دولت کمک کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز شنبه در نشست خبری افزود: رییس‌جمهور در جلسات مختلف تاکید کرده است که دانشگاه برای حل مسایل به کمک دولت بیاید،‌ من اعتقاد دارم دانشگاه ها علاوه بر اینکه باید به سمت حل مسایل جامعه قدم بردارد، باید یک گام فراتر و جلوتر باشد.

وی یادآور شد: دانشگاه ها باید مسایل را به صورت ریشه‌ای بررسی و مساله را از منظر علمی حل و فصل کنند چرا که گاهی اوقات نهادها و سازمان ها مسایلی که مطرح می کنند، به واقعیت نزدیک نیست.

رییس دانشگاه تهران در بخش دیگری از این نشست خبری درمورد برنامه های آینده این دانشگاه تصریح کرد: این دانشگاه در دوره جدید فعالیت برای رفتن به سمت دانشگاه کارآفرین مطالعات متنوعی انجام داده و در این زمینه کارگروه‌های مختلف تشکیل شده است، از مهرماه ۱۴۰۱ به تدریج بسته تحول آموزش دانشگاه تهران در دانشگاه اجرایی می شود.

مقیمی گفت: می‌طلبد که در جلسات مستمر درمورد این بسته تحولی بحث و بررسی کنیم و از تجربیات گذشته و در دوران آموزش مجازی استفاده کنیم، دوران کرونا شاید تهدیداتی برای آموزش بود ولی در دل این تهدیدات فرصت های خوبی هم برای محیط آموزش عالی ایجاد شد و ما می توانیم از تجربیات دوران آموزش الکترونیکی و تهیه دستورالعمل آموزش ترکیبی در دوران پساکرونا استفاده کنیم.

وی به شعار امسال دانشگاه تهران باعنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسوولیت پذیری اجتماعی اظهار داشت: لازمه جهاد علمی برای تحقق شعار دانشگاه کارآفرین جهاد علمی عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی است و از طرف دیگر آوردن علم به محیط اجتماع است چرا که مردم اعتماد زیادی به دانشگاهیان دارند هرچند که در سال‌های اخیر  به دلیل اینکه کمتر نخبگان را در حل مشکلات دیده شده این اعتماد کمتر شده است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: دانشمندان و اساتید را باید به صحنه اجتماع بیاوریم تا مردم حس کنند که علم می‌تواند مشکلات آنها را حل کند. در این راستا با سازمان فنی و حرفه‌ای هماهنگ کرده‌ایم و منطقه ای در اشتهارد  درنظر گرفته شده است تا دانشجویان  مهارت های کارآفرینی و فرهنگی را بهتر بیاموزند.

مقیمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره جذب دانشجوی خارجی در این دانشگاه گفت: در حال حاضر ۸۶۸ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند که از کشورهای افغانستان و عراق هستند که این تعداد خیلی کم است و در برنامه داریم که سالانه ۲ هزار دانشجو را جذب کنیم.

وی در ادامه از ایجاد واحد مسکونی برای اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه تهران خبر داد و یادآور شد: تامین مسکن اعضای هیات علمی در زمین هایی از دانشگاه تهران که تغییر کاربری داده شده است، در دستور کار است. این دانشگاه دارای ۲ زمین  در انتهای خیابان کارگر شمالی و محدوده موسسه ژئوفیزیک دیگری مجموعه زمین‌هایی است که در پونک و جنب دانشگاه آزاد قرار دارد.

رییس دانشگاه تهران یادآور شد: در این راستا ایجادهشت هزار واحد مسکونی برای کارکنان و اعضای هیات علمی را در چشم‌انداز چهار ساله محقق می کنیم و همچنین ایجاد هزار واحد خوابگاه متاهلی را در دستور کار داریم.

مقیمی درباره برنامه سال تحصیلی جدید در دانشگاه تهران گفت: ثبت‌نام دانشجویان این دانشگاه برای نیم سال جدید تحصیلی از پنجم تا ۱۲ شهریور ماه انجام می‌شود و کلاس‌های درس هم از شنبه ۲۷ شهریور آغاز می شود.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار دانشجو ورودی جدید در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند، افزود: روش‌های آموزش دانشگاه تحولی و ترکیبی است. چند جلسه را به‌صورت حضوری و برخط با توجه به گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها برنامه‌ریزی کرده ایم تا یک نسخه کلی برای رشته‌ها ارایه شود.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این طرح به‌صورت پایلوت و آزمایشی اجرا و آیین‌نامه تنظیم می شود، برای برخی رشته‌ها چهار جلسه اول به‌صورت حضوری و ۱۲ جلسه برخط خواهد بود.

مقیمی ادامه داد: استفاده از فناوری‌های جدید برای آموزش دانشجویان، الزاما به معنی حضور نیافتن نیست البته بخشی از آموزش ها هم ممکن است مجازی برگزار شود.

وی درباره  ساختمان‌های فرسوده دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران به دلیل قدمت طولانی که دارد اکثر ساختمان‌های این دانشگاه مشکل فرسودگی دارند، اگر قرار باشد دارایی های موجود را نگه داریم، نیارمند سالانه هزار میلیارد تومان بودجه هستیم تا وضعیت موجود را حفظ کنیم.

رییس دانشگاه تهران با بیان این که بودجه مقاوم سازی دانشگاه تهران ناچیز است گفت: برای مقاوم سازی ساختمان‌های دانشگاه تهران راهکارهای دیگری از سوی سازمان سرمایه گذاری درنظر گرفته‌ایم، ما در نقاط مختلف کشور ساختمان داریم و برای نگهداری آنها برنامه‌ریزی‌هایی هم درنظر گرفته‌ایم.
مقیمی در ادامه از ساخت مهدکودک دانشگاه تهران توسط خیرین خبر داد و گفت: این مهدکودک با استانداردهای دانشگاه تهران خواهد بود.

وی درباره حواشی ایجاد شده موسسه لغت‌نامه دهخدا توضیح داد: عملکرد قبلی این موسسه مطلوب نبود و به همین دلیل تغییراتی صورت پذیرفته است. چند کارمند که حس مالکیت نسبت به این موسسه دارند، حاشیه‌هایی ایجاد کردند که در حال بررسی هستیم.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد:‌موسسه دهخدا دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است و هیچ یک از استادان همکار این موسسه را ترک نکرده اند. این موسسه و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی علاوه بر کار کردن روی لغت‌نامه، باید بحث اجتماعی شدن علم و ترویج زبان فارسی در کشور را نیز دنبال کند.

مقیمی همچنین درباره افزایش رتبه بین المللی این دانشگاه از ۳۹۶ به ۲۹۵، گفت: یکی از دلایل این جهش دسترسی آزاد به اطلاعات و میزان مراجعه به مقالات علمی این دانشگاه بود. در عین حال درصد زیادی از پایان نامه ها در کتابخانه ها می‌مانند، بر همین اساس رابطه ساختاری بین معاونت پژوهشی و پارک علم و فناوری را افزایش دادیم و خواستار بررسی و اجرایی کردن پایان نامه ها در عرصه کسب و کار شدیم.

وی درمورد راه اندازی باشگاه طلایه‌داران علم در دانشگاه تهران اظهار داشت: این باشگاه در راستای ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه تهران است که به زودی با حضور وزیر علوم افتتاح می شود.

رییس دانشگاه تهران درباره حمایت‌های این باشگاه از اعضای هیات علمی عضو آن هم گفت: پرداخت کل مبلغ گرنت در ابتدای سال برای رفع نیازهای پژوهشی، اختصاص پذیرش یک دانشجوی پسادکترا، تخصیص سهمیه پذیرش دانشجوی دکتری از طریق استعداد درخشان به انتخاب خود محقق برتر و اختصاص هزینه حمایتی برای تهیه مواد آزمایشگاهی از جمله مهمترین این حمایت ها است.

مقیمی در ادامه به راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران طی هشت ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران متعلق به همه دانشگاه است و باید همه افکار با رعایت چارچوب‌ها بتوانند در این رسانه اظهارنظر کنند، حتی در می توانند از مسئول دانشگاه انتقاد داشته باشند چرا که انتقاد موجب پیشرفت می شود.

وی درمورد بودجه دانشگاه تهران یادآور شد: بودجه که برای دانشگاه تهران در نظر گرفته شده حتی کفاف پرداخت حقوق اعضای هیات علمی و کارکنان را نمی دهد و ما باید به روش های درآمدی خود اتکا کنیم که البته سناریوهای مختلفی برای این کار داریم که قرار است به ترتیب اجرایی کنیم.

رییس دانشگاه تهران همچنین درباره بودجه تغذیه دانشجویان گفت: شاید کمتر از 20 درصد منابع مورد نیاز تغذیه دانشجویی از طریق بودجه دولت تامین می شود که امیدواریم تغییری در این وضعیت ایجاد شود. روزانه 900میلیون تومان هزینه بودجه تغذیه دانشگاه تهران است که شاید کمتر از 20 درصد آن را دولت از طریق صندوق رفاه و منابع بودجه ای تامین می کند بنابراین در بحث بودجه بشدت در مضیقه هستیم و امیدواریم که با اصلاحاتی که در بودجه دانشگاه ها صورت می گیرد مشکلات ما حل شود.

مقیمی با اشاره به حضوری شدن دانشگاهها گفت: انتظار داشتیم که سازمان برنامه و بودجه به دانشگاهها توجه ویژه ای می کرد که این اتفاق نیفتاد و ما هیچ تغییری در نوع بودجه در زمان حضوری و غیرحضوری بودن نیفتاد و امیدواریم در مهرماه که دانشگاه ها حضوری می شوند تدبیری صورت بگیرد.
 وی درباره این که گفته می شود دانشگاه تهران پاسخگو موسسه آموزش عالی کاسپین نیست گفت: از نظر ساختاری واحد فنی کاسپین ذیل دانشکدگان فنی تهران مدیریت می شود.زمانی که من آمدم از مدیریت آنجا نارضایتی بود که تغییر مدیریت اتفاق افتاد و همه از این تغییر مدیریت اظهار رضایت کردند. قرار شده است که برای این که از ظرفیت این مجموعه بهتر استفاده شود دوره های تحصیلات تکمیلی را تقویت کنیم و هم رشته های آن را توسعه دهیم یعنی غیر از رشته های فنی، رشته های مدیریت و اقتصاد و حسابداری و برخی علوم های اجتماعی را در آنجا ایجاد کنیم بنابراین نگاه ما به آن مجموعه نگاه تقویتی است.

رییس دانشگاه تهران درباره این سازمان برنامه بودجه چند درصد باید به بودجه دانشگاه ها اضافه کند تا بخشی از مشکلات مالی حل شود گفت: هرچه سازمان برنامه و بودجه پول دهد طبیعتا بهتر است . فکر می کنم که اگر قرار است اصلاحی در بودجه صورت بگیرد یا متممی دولت دهد حداقل 20 درصد باید به بودجه دانشگاهها اضافه کند که بتوانیم سر به سر سال تحصیلی را به پایان ببریم.

مقیمی درباره این که گفته اید بسته آموزشی به صورت ترکیبی است ممکن است بدلیل مشکلات مالی دانشگاه است که دانشگاه ترجیح می دهد آموزش مجازی را همچنان پیگیری کند گفت: اگر به سمت آموزش های ترکیبی می رویم به خاطر کمبود بودجه نیست. منابع مالی که صرف آموزش ترکیبی خواهیم کرد کم نخواهد بود چرا که نیاز به زیرساخت های فنی دارد. آموزش های برخط نیاز به امکانات فناورانه قوی را دارد. آموزش های مجازی ما این بودکه استاد پشت کامپیوتر می نشست و این تعامل به صورت تصویری یا صوتی برقرار می شود اما در آموزش ترکیبی می خواهیم از فناوری های مختلفی برای آموزش اثربخش تر استفاده کنیم و این به معنای این نیست که بگوییم بروید در خانه بنشینید.

وی ادامه داد: حتی در آموزش حضوری ما روش های فناورانه را با حضور دانشجویان و اساتید برگزار کنیم بنابراین روش ترکیبی استفاده از فناوری ها در آموزش است که شاید بخشی از آن هم به صورت مجازی باشد. اما باید بگویم که روش های ترکیبی هزینه های زیادی را می طلبد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha