استاد دانشگاه بجنورد: همت دولت سیزدهم در احیای طرح‌های راکد ستودنی است

بجنورد- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد گفت: دولت سیزدهم در سفرهای استانی گام های بزرگی را برای احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد برداشته است و این تلاش دولتمردان ستودنی است.

به گزارش حوزه استان های ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت و گو با محمد شیخ زاده عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد به نقش و اثرگذاری سفرهای استانی دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

استاد دانشگاه: همت دولت سیزدهم در احیای طرح‌های راکد ستودنی است

ایرنا: سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت چه اثرات مثبتی در پی داشت؟

شیخ زاده: رییس جمهور در سفرهای استانی با مشکلات و چالش های حوزه های مختلف در استان ها آشنا شد و برای رفع چالش ها مصوبه هایی را تصویب کرد و در اجرای آن نیز موفق عمل کرده است.

در سفر هیات دولت به استان ها رییس جمهور به همراه وزرا در مناطق مختلف حضور می یافت و ادارات کل در این زمینه از اختیارات کامل برای رفع مشکلات برخوردار بودند و این مورد در توسعه استان ها نقشی اساسی ایفا می کرد.

حضور رییس جمهور در بطن جوامع و اقشار نقطه امیدی برای قشر ضعیف جامعه محسوب می شود که به مرور در تمامی استان ها حضور پیدا کرد و با راهکارهای اجرایی که ارایه می کرد، گره بسیاری از مشکلات باز می شد و مردم عملا رییس جمهور مردمی و میدانی را مشاهده کردند که عزم جدی بر رسیدگی به مشکلات آنها داشت.

سفر دولت سیزدهم در راستای عدالت محوری است چرا که ایشان در مناطق محروم حضور می یابند و بر رفع مشکلات آنها تاکید داشته اند که این مهم یکی از ویژگی های دولت مردمی است.

ایرنا: مهمترین رهاورد سفرهای استانی رییس جمهور چیست؟

شیخ زاده: طرح های نیمه تمام زیادی به عنوان میراث دار دولت های گذشته در استان ها مانده و بلاتکلیف است و رییس جمهور به صورت میدانی در استان ها حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات سرمایه گذاران قرار گرفت و اعتبارات مناسبی نیز برای این طرح ها مصوب شد و به نوبت ابلاغ می شود.

دولت تلاش می کند تا بسیاری از پروژه هایی که نیمه تمام مانده است را تکمیل کند و در این زمینه فعالیت های جهادی مناسبی از جمله در خراسان شمالی در همین مدت یکساله انجام شده است.

خراسان شمالی استانی محروم است و در بسیاری از شاخص های اقتصادی از سایر استان ها عقب است و در سفر بیست و ششم رییس جمهور ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای استان اختصاص یافت که به توسعه استان و عدالت محوری کمک خواهد کرد، علاوه بر این بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی به استان اختصاص یافت که این حجم از اعتبارات تاثیر بسیار زیادی در حوزه اشتغال استان دارد و اینک زمان جذب این اعتبار برای مسوولان استان محروم خراسان شمالی فرا رسیده است.

ایرنا: یک سال از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد ارزیابی شما از عملکرد اقتصادی دولت چیست؟

شیخ زاده: جهان کنونی شرایط نامناسب اقتصادی را تجربه می کند و کشور ما نیز متاثر از این شرایط مشکلاتی دارد که خوشبختانه دولت در این شرایط توانسته ثبات خاصی در کشور ایجاد کند و دولت سیزدهم عزمش را جزم کرده است تا این بی ثباتی را با تزریق منابع و تسهیلات به حداقل برساند.

مقدمات برای رشد اقتصادی در کشور فراهم شده است و تزریق اعتبارات به صنعت و واحدهای نیمه فعال و راکد حجم زیادی از اشتغال در کشور فراهم می کند و ضرورت دارد تا دستگاه های مختلف و سازمان ها در این زمینه هماهنگ و همسو عمل کنند.

ساخت مسکن از دیگر برنامه های راهبردی دولت سیزدهم است که اشتغال زیاد و نیاز مردم به مسکن را فراهم می کند و در این راستا گام های مناسبی در تامین زمین انجام شده است و دیگر مراحل نیز در موعد مقرر اجرا می شود و دولت تلاش می کند تا با ارایه برنامه های کاربردی دوره گذر را با موفقیت پشت سر گذارد و بیشترین دغدغه دولت سیزدهم نیز حول مشکلات معیشتی و اقتصادی می چرخد.

ایرنا: دولت در زمینه رونق شرکت های دانش بنیان چگونه عمل کرده است؟ 

شیخ زاده: دولت سیزدهم توجه خاصی به گسترش و رونق شرکت های دانش بنیان و امید آفرینی به نخبگان و دانشگاهیان دارد و تزریق تسهیلات به شرکت های دانش بنیان که اغلب توسط قشر دانشگاهی اجرا می شوند، توانسته امید را در دل نخبگان زنده کند.

کمک به شرکت های دانش بنیان به نوعی ایجاد اشتغال پایدار را به دنبال دارد که هر بخش گره ای از معیشت این جامعه را باز می کند و دولت نیز به خوبی این اهمیت را درک کرده و در راستای شعار سال اجرایی می کند.

ایرنا: دولت برای رشد اقتصادی از چه ابزارهایی استفاده می کند؟ 

شیخ زاده: افزایش تعاملات با همسایگان در سیاست خارجی ایران از نقاط قوت دولت سیزدهم محسوب می شود، در حالی که در دولت های گذشته به این مهم کم توجهی شده است و از ظرفیت اقتصادی کشورهای همسایه به خوبی استفاده نشد.

گسترش ارتباط با کشورهای همسایه ابزار مناسبی برای توسعه اقتصادی محسوب می شود و نگاه دولت سیزدهم به این کشورها موجب گسترش روادید اقتصادی و توسعه استان های هم مرز می شود.

به گزارش ایرنا، ۱۲ هزار و  ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای ۱۹۳ مصوبه از رهاوردهای سفر رییس جمهور  در دوم تیرماه جاری به خراسان شمالی بود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد، شامل هشت شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج، جاجرم و گرمه است.

خراسان شمالی در سال ۸۳، پس از تقسیم استان خراسان به سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در جغرافیای سیاسی کشور پدیدار شد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha