نگاه راهبردی دولت سیزدهم به تولید و بالندگی صنعت استان مرکزی

اراک - ایرنا - توانمندسازی، رونق تولید و در نهایت بالندگی و توسعه اقتصادی تنها راه رسیدن به توسعه پایدار است که این مهم با نگاه راهبردی دولت سیزدهم به تولید در استان مرکزی محقق شده و پویایی و بالندگی بی‌سابقه‌ای در صنعت این استان حاکم شده است.

به گزارش حوزه استانهای ایرنا،  یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.  

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود.

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این  گزارش به دستاوردهای حوزه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در طول یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم خواهیم پرداخت که آمارها نشان از پویایی و بالندگی این حوزه می‌دهد و با وجود برخی مسائل دستاوردهای چشمگیری به دست آمده است.  

اهمیت تولید و لزوم توجه، حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر از این بخش موضوع مهمی است که سایر بخش ها را متاثر می کند و از این منظر باید کلیدی‌ ترین مولفه‌ها در این راستا مد نظر بوده و در قالب گفتمانی هدفمند برای اصلاح ساختار اقتصادی و رونق تولید تلاش شود چراکه با به گردش درآمدن چرخ‌های تولیدی کشور، بسیاری از مسایل و بحران‌های فعلی اقتصادی جامعه گره گشایی می شود.

استان مرکزی در زمره مناطق پیشگام صنعتی کشور است و وجود صنایع بزرگی همچون ماشین سازی، آلومینیوم سازی، آونگان، هپکو، آذرآب، واگن پارس، پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه باعث شده تا چهارمین قطب صنعت کشور به عنوان نقطه اتکای صادرات غیرنفتی در کانون توجه توسعه اقتصادی قرار گیرد.

وجود صنایع بزرگ و مادر تخصصی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان مرکزی به خصوص در شهرستان اراک، ساوه و شازند نقش آفرینی بیش از پیش این استان در ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد چرا که بخش عمده ای از تولیدات این استان به نقاط مختلف کشور صادر می شود و این مهم نقش موثری در تقویت بنیه اقتصادی کشور دارد.

صدور ۸۱۴ جواز تاسیس واحدهای صنعتی در استان مرکزی 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۸۱۴ جواز تاسیس واحدهای صنعتی یک سال اخیر در نقاط مختلف این استان صادر شد.

علی جودکی افزود: برآورد سرمایه‌ برای اجرای این مجوزهای صنعتی در استان مرکزی، بیش از ۴۲۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال است.  

وی بیان کرد: میزان اشتغالزایی جوازهای تاسیس استان مرکزی در سال جاری ۲۳ هزار و ۸۸۴ فرصت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: در این بازه زمانی ۴۳۲ فقره پروانه بهره برداری در نقاط مختلف استان با سرمایه گذاری ۴۵ هزار میلیارد ریال صادر شد.

جودکی گفت: صدور پروانه برای واحدهای تولیدی استان زمینه اشتغال پنج هزار و ۸۴۱ نفر را در استان ایجاد کرد.  

وی عنوان کرد: شهرستان اراک بیشترین تعداد پروانه بهره برداری صادره، شهرستان ساوه بیشترین اشتغال ایجادی و میزان سرمایه گذاری و شهرستان‌های آشتیان، تفرش، شازند و کمیجان کمترین تعداد صدور پروانه و کمترین میزان اشتغال ایجادی در شهرستانهای آشتیان و تفرش بوده است.

شناسایی ۳۵۴ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان مرکزی 

معاون امور صنایع اداره کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: ۳۵۴ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان تیر امسال در این استان شناسایی شد.

عادل لهراسبی افزود: مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی نیمه تمام استان مرکزی ۱۵۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که در صورت تکمیل، ۱۵ هزار و ۲۹ فرصت شغلی در این استان ایجاد می‌شود.  

وی ادامه داد: شهرستان اراک با ۱۰۲ طرح و میزان سرمایه‌گذاری ۱۹ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال بیشترین و شهرستان فراهان با ۲ طرح و سرمایه‌گذاری ۱۷۵ میلیارد ریال کمترین طرح‌های نیمه تمام صنعتی استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌ است.  

صادرات بیش  از یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار کالا از استان مرکزی

معاون امور بازرگانی اداره کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز با اشاره به عملکرد صادرات و واردات استان طی یک‌سال گذشته اظهار داشت: یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به وزن بیش از ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالا در یک‌سال گذشته از گمرکات استان مرکزی صادر شد

جعفر اصغری گفت: محموله‌های صادراتی استان مرکزی در یکسال گذشته به مقصد ۱۰۱ کشور جهان از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و ازبکستان صادر شده است.

معاون امور بازرگانی اداره کل  صنعت معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: انواع هیدروکربورها، پلی اتیلن‌های سنگین و سبک، شمش آلومینیوم، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، مصنوعات پلاستیکی و یکبار مصرف، مصنوعات شیشه‌ای و بلوریجات، مقاطع فولادی، دستمال کاغذی، کاشی و سرامیک از جمله کالاهای صادر شده از استان در این مدت بوده‌ است.

جعفری گفت: همچنین ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار طی یکسال اخیر به استان مرکزی وارد شده است.

وی ادامه داد: مواد اولیه تولید، پوشک، پاکت آبمیوه و متعلقات، ماشین آلات، اجزا و قطعات، اسانس خوراکی، مواد اولیه خوراکی، مفتول فولادی، کویل آلومینیوم و مواد اولیه بهداشتی از جمله کالاهای وارد شده به استان مرکزی در سال گذشته بوده‌ است.

نگاه راهبردی دولت سیزدهم به تولید و بالندگی صنعت استان مرکزی

وصول پنج هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان مرکزی 

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: پنج هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن طی یکسال گذشته در این استان وصول شد.

سید کمال فدایی فروتن  با بیان اینکه ۱۴ پروانه و ۱۹ گواهی اکتشاف در این بازه زمانی در استان مرکزی صادر شده است افزود: ۳۹ پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی ۱۹ هزار و ۴۹۴ تن و یک هزار و ۱۸۵ تن ظرفیت استخراج در استان مرکزی صادر شده است.

وی ادامه داد: ۷۸۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری طی یکسال از سوی بخش خصوصی در معادن استان مرکزی صورت گرفته که در این فرآیند ۲۲۵ فرصت اشتغال جدید ایجاد شد.

معاون امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت معادن همراه با نظارت این اداره کل در دستور کار قرار دارد.

فدایی فروتن بیان کرد: ۳۶ نوع ماده معدنی از ذخایر قطعی استان در حال استخراج است که بیشترین آن مربوط به معادن تراورتن با ۱۰۰ فقره و سنگ لاشه ۹۸ فقره است و اغلب این معادن در شهرستان‌های محلات، ساوه و زرندیه مستقر هستند.  

وی خاطرنشان کرد: ۶۱۶ معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۲۷ میلیون ۶۰۰ هزار تن و ذخیره قطعی یک میلیارد و ۳۵۱ میلیون تن با میزان سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۹۳۶ میلیارد ریال در استان مرکزی فعال است و چهار هزار و ۷۹۲ نفر نیز در این بخش به کار اشتغال دارند.
 

۴۶ هزار و ۴۳۷ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان مرکزی انجام شد 

سرپرست معاون نظارت و بازرسی اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی نیز بیان داشت: شمار بازرسی های انجام شده طی یکسال گذشته ۴۶ هزار و ۴۳۷ مورد بوده که در این راستا چهار هزار و ۹۸۶ پرونده به ارزش پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.

اسدالله بنی اسدی افزود: شمار گشت های مشترک با اداره کل تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، اماکن عمومی و سایر دستگاههای اجرایی نیز در این بازه زمانی ۳ هزار و ۲۱۱ مورد گزارش شده است.

وی با اشاره به عملکرد مبارزه با قاچاق استان مرکزی نیز اظهار داشت: مجموع شمار بازرسی های کشف کالای قاچاق استان مرکزی صنفی و غیرصنفی ۱۰ هزار و ۷۵۱ مورد بوده که در این خصوص ۱۰۶ فقره پرونده به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.

سرپرست معاون نظارت و بازرسی اداره صنعت معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: مجموع شمار بازرسی کشف کالای قاچاق طی گشت مشترک چهار هزار و ۷۷۵ مورد بازرسی انجام شده که در این راستا ۱۰۶ فقره پرونده به ارزش ۴۰۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.

نگاه راهبردی دولت سیزدهم به تولید و بالندگی صنعت استان مرکزی

تحقق ۳۵۰ هزار دلاری صادرات فرش دستبافت استان مرکزی 

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۳۵۰ هزار دلار فرش دستبافت طی یکسال اخیر از این استان به نقاط مختلف جهان صادر شد.

معصومه ترکمان‌پری افزود: عمده محموله‌های فرش دستبافت این استان امسال به بازار هدف آلمان، ایتالیا، انگلیس، چین و آمریکا ارسال شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ هزار متر مربع از فرش‌های صادراتی این استان طی یک سال اخیر با بهترین کیفیت و بدون کوچکترین نقصی تولید و روانه بازارهای جهانی شده است.

رئیس اداره فرش صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: انواع فرش دستبافت تمام ابریشم، ظریف کرک و ابریشم، تجاری، درشت بافت، گبه و تابلو فرش امسال در نقاط مختلف این استان بافته شده است.

ترکمان‌پری گفت: یک هزار و ۲۹۰ فقره کارت قالی‌بافی و ۶۲۵ مجوز مشاغل خانگی در این بازه زمانی در نقاط مختلف استان صادر شد.

وی بیان کرد: این استان به خصوص مناطق فراهان، ساروق، جیریا، غیاث‌آباد، محلات و دلیجان قطب تولید فرش‌های دستبافت نفیس در کشور است و حمایت از بافنده‌های استان از طریق معرفی به بیمه تامین اجتماعی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به کارگاه‌های بافندگی از برنامه‌های اولویت دار صنعت، معدن و تجارت استان  است.

رونق بازار و احیای واحدهای تولیدی راکد برنامهاولویت‌دار دولت مردمی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری مرکزی نیز بیان داشت: رویکرد دولت مردمی سیزدهم در بخش صنعت و تولید، رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است که این مهم به عنوان یکی از سرفصل‌های کاری دولت از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار گرفته و تاکنون در این راستا نتایج مطلوبی حاصل شده است.  

حسن میرزاخانی با اشاره به حضور رییس‌جمهور در استان مرکزی و بازدید از ۲ واحد بزرگ صنعتی این استان و تاکیدی که بر احیای این واحدها و رسانیدن آنها به روزهای اوج گذشته گفت: دولت سیزدهم برای احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال عزم جدی دارد، هرچند مسائل و مشکلات در این مسیر زیاد است، اما دولت سیزدهم ثابت کرد از زمان روی کار آمدن، اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی دولت مطرح و تاکنون در این زمینه توانسته به موفقیت‌هایی در جای جای کشور دست یابد.

وی تاکید کرد: نبود زیرساخت‌ها، نداشتن مواد اولیه، نبود سرمایه در گردش و عدم توانایی در پرداخت تسهیلات در سال‌های گذشته تعطیلی و رکود یا نیمه فعال‌شدن بسیاری واحدهای تولیدی را رقم زد که در این زمینه دولت با تعامل و همکاری بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به طور جدی پیگیر رفع مشکلات واحدهای تولیدی بوده و برنامه‌ریزی بسیار خوبی در این راستا انجام شده و تامین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب‌ و کارها و بنگاه‌های کوچک، ۲ برنامه مهم و اولویت‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شود.

حدود سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگدر نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha