تلاش دولت سیزدهم راه اندازی فرودگاه قم است

قم- ایرنا- استاندار قم‌ گفت: همه توان دولت بر این است که در دولت سیزدهم فرودگاه بین المللی قم به بهره برداری برسد.

سید محمدتقی شاهچراغی عصر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر گره گشایی از احداث فرودگاه قم اظهار داشت: فرودگاه قم سرمایه گذار خصوصی دارد اما دولت هم آماده است، خودش ورود پیدا کند و با یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی سه چهار جلسه صحبت شد.

وی بیان کرد: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم اختلاف نظر بر این بود که از روز اول سنگ بنا خوب گذاشته نشده بود.

استاندار قم اظهار داشت: وقتی به موضوع فرودگاه قم ورود پیدا کردیم دریایی از مسائلی که از قبل به جا مانده بود را شاهد بودیم و تلاش بر این شد که سازمان هواپیمایی کشوری در مورد لزوم احداث فرودگاه قم قانع شود و خوشبختانه اکنون جمع بندی نظر دولت همراه با نظر مردم و بزرگان قم‌ بر وجود فرودگاه است.

وی با بیان اینکه سالی چندین میلیون زائر داخلی و خارجی به شهر قم سفر می کنند، افزود: آنچه فعلا در دولت در مورد فرودگاه قم جمع بندی شده موضوع تهاتر با نفت است و اکنون فرودگاه قم و منوریل در مسیر تعریف منابع قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر سرمایه گذار فعلی فرودگاه مایل است در قالب تسهیلات کار را ادامه دهد، مشکلی نداریم و اکنون مدلی در مجموعه ارم کیش است که برای کار فرودگاه برنامه کلان نیاز دارد.

استاندار قم تاکید کرد: در مورد فرودگاه اکنون به جمع بندی نهایی رسیده ایم ولی منتظر ماندیم تا سرمایه گذار تعیین تکلیف کند.

وی تصریح کرد: طی یک ماه آینده قطعا فرودگاه قم‌تعیین تکلیف می شود که با ارم کیش ادامه یابد یا این که دولت با تهاتر نفت با بخش خصوصی دیگری کار را ادامه دهد.

استاندار قم در ادامه با اشاره به این‌ که‌ دولت در مسیر شهیدان انقلاب به خصوص رجایی و باهنر قدم بر می دارد گفت: با تلاش بی منت به وظیفه خود در قبال مردم عمل می کنیم.

شاهچراغی با اشاره به این که میراث دار مشکلاتی از گذشته بودیم، اظهار داشت: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم کارگروه هایی در استان وجود داشت که در بخشی از آن ها در قالب سفر دولت سیزدهم و بخشی در راستای اختیارات خود استان استفاده شد تا تبلور دولت مردمی به صورت میدانی و عملی باشد.

وی با اشاره به این که ۲۴۱ مصوبه در سفر استانی رئیس جمهور به قم وجود دارد ابراز داشت: مسائل اساسی مردم در سفر دولت به قم مطرح شد و قرار بر آن بود که ساز و کار نیازهای مردم در سفر دوم را جمع بندی کنیم.

شاهچراغی ابراز داشت: ده ها سفر به تهران داشته ایم و عمدتا ناظر به این بود که چه نیازی برای مصوبات سفر است و در عین حال باید گفت عمده مصوبات سفر رییس جمهوری در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه های هفته دولت ۱۴۰۱ در استان قم ابراز داشت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح پروژه در ۱۸۱ طرح با اشتغال ۴ هزار و ۶۰۰ نفر در قم خواهیم داشت.

استاندار قم افزود: در سفر سال گذشته رییس جمهور به غیر از ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان طرحی که تا ۱۴۰۲ و استثنائا در ۱۴۰۳ جذب خواهد شد به نظر می رسد در سه ماه اول ۱۴۰۲ کل اعتبارات سفر را از دولت جذب کنیم.

وی ادامه داد: برای جلب اطمینان بیش از یک‌ ماه پیش معاون اجرایی رئیس جمهوری برای بررسی مصوبات سفر رییس جمهوری به قم به این استان سفر کرد و گزارش های میدانی تهیه شد.

وی با اشاره به آن چه که اتفاق های خوب در دولت سیزدهم برای قم خواند از جمله رسیدگی به وضعیت مونوریل، مترو، فرودگاه، بافت فرسوده، خانه های زیر دکل، طرح جامع چهل اختران، دروازه ری و طرح های اطراف حرم، مسکن و ریل متروکه قطار در شهر قم را از جمله اقدام ها ذکر کرد.

شاهچراغی افزود: بخشی از مردم حاشیه ریل قطار از قشر متوسط به پایین جامعه بودند و نسبت به عدم جمع آوری آن گلایه داشتند این در حالیست که ریل ها عملا قابل استفاده نبود و جمع بندی بر آن شد که جمع آوری ریل با متولی گری شهرداری و با موضوع جایگزینی خط راه آهن پیگیری شود.

وی ابراز داشت: موضوع مسکن که از شعارهای دولت است در استان‌ قم ۱۲۸ هزار نفر در مسکن ملی ثبت نام کردند و ۹۲ هزار نفر واجد شرایط از مجردها و متأهلان هستند.

وی ادامه داد: طی یک‌ دهه گذشته شرایطی برای تامین مسکن در قم فراهم‌ نشده بود و این ضرورت ورود دولت سیزدهم را نشان می داد و اکنون ۴ هزار و ۸۰۰ واحد در اجرا از ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی در مورد مشکلات ورزش قم نیز گفت: بر این باور هستیم که ورزش ظرفیت بی نظیر برای نشاط اجتماعی دارد و در ورزش قهرمانی همه تلاش ما این است که پروژه های ورزشی مثل ورزشگاه ۴ هزار و ۵۰۰ نفره پردیسان با تامین اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری خاتمه یابد.

وی در مورد مشکلات باشگاه فوتسال لیگ برتری فردوس و شیمیدر در لیگ برتر بسکتبال گفت: فعالیت های متعددی داشتیم که کمک کنیم مشکلات بخش خصوصی حل شود و رایزنی هایی با صاحبان صنایع داشته و به همه تیم های ورزشی قم کمک شود.

شاهچراغی در مورد طرح مترو قم با اشاره به این که‌ قرار بود از شهرداری تهران دو رام قطار گرفته شود، گفت: واگن های کشور از نطر فنی تفاوت دارد و نگرفتن دو رام قطار ربطی به شخص شهردار تهران ندارد.

وی ادامه داد: در مورد مترو قم قرار بر این شد که دولت تامین اعتبار و کمک کند و قراردادی برای تامین واگن از خارج از کشور  بسته می شود یا شرکت واگن سازی تهران برای سرعت دادن یک سری امور کار خود را انجام دهد. تمام تلاش بر این است که بر اساس نوع خط، نوع ریل کنترل و هدایت با مترو قم‌ مطابقت داشته و واگن ها تامین شود.

استاندار قم افزود: قرارداد مترو سال ها در انتظار اصلاح در شورای عالی فنی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مانده بود اما اصلاح قرارداد انجام شد و عددی که باید اضافه شود، مشخص شد.

وی اظهار داشت: در مورد مونوریل قم آن چه قطعی شده این است که شرکت مپنا که ابتدای کار طرح را انجام داده بود در این دولت تعیین تکلیف شد که از محل تهاتر نفت مسوولیت به این شرکت سپرده شود.

استاندار قم افزود: دولت اصرار بر اجرا دارد تا مونوریل در شش و هشت دهم‌ کیلومتر از ابتدای مسیرش تا مصلی قم ادامه یابد.

وی در پاسخ به سووالی در مورد چرایی پاسخگو نبودن برخی مدیران قم به خبرنگاران گفت: اگر مصداقی هست اسامی و مصادیق داده شود البته پاسخگویی امری قطعی است و مصاحبه نکردن به معنای عدم پاسخگویی نیست و هیچ مدیری نمی تواند نسبت به عملکرد خود پاسخگو نباشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز در ادامه این‌ نشست خبری اظهار داشت: رویکرد اصلی دولت احداث فرودگاه بین المللی قم با توجه به ظرفیت های این استان است و اکنون در مجموعه دولت وفاق کامل بر این موضوع وجود دارد.

ابراهیم معتمدی افزود: با توجه به آمار و اطلاعاتی که از سفرهای انجام شده به قم‌ به مسوولان ذیربط داده شد، مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری به این نتیجه رسید که حتما نیاز است فرودگاه بین المللی قم‌ ایجاد شود.

وی ادامه داد: مشکلی که در ادامه‌ مسیر وجود داشت این بود که با یک‌ سرمایه گذاری طرح فرودگاه آغاز شد و با همین رویکرد مسیر فرودگاه را به جلو می بریم که با مجموعه ارم‌کیش ادامه همکاری وجود داشته باشد.

معتمدی بیان کرد: همه تمهیدات بر این بنا داده شد که به هر نحوی با سرمایه گذار فعلی فرودگاه کار را ادامه دهیم.

معاون استاندار قم گفت: شرایطی که برای سرمایه گذار فرودگاه در ۱۲ سال گذشته اتفاق افتاد شرایط خوبی برای ادامه پروژه با مجموعه ارم کیش نیست و باید از ظرفیت های دیگری که وجود دارد استفاده کنیم.

معتمدی بیان کرد: در مورد فرودگاه با تفاهم‌ نامه ای بدون قرارداد و فرآیند قانونی دست به دست هم داده شد که به نقطه ای برسیم که منتظر تعیین تکلیف سرمایه گذار باشیم و تعهد اخلاقی ما می‌گوید که کار فرودگاه را با همین سرمایه گذار ادامه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha