به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از استانداری قم، ابراهیم معتمدی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به پروژههای عمرانی استان اظهار داشت: طبق روال سالهای گذشته، در سال ۱۴۰۱ پروژههایی را در دستور اجرا و افتتاح داشتیم و در جمعبندی پروژههای عمرانی به جهت تزریق بودجه، جذب رقم قابلتوجهی اتفاق افتاد و هفته دولت امسال ۱۸۱ پروژه با ۲,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به بهرهبرداری رسید.
وی با بیان اینکه در هفت ماهه گذشته در جذب منابع دو برابر ۱۰ سال گذشته به قم تزریق شد، تصریح کرد: بسیاری از پروژههایی که از سال ۸۶ به دلیل فقدان منابع رها و نیمهکاره مانده بود، همه در حال تکمیل است و تا پایان امسال بخش عمدهای از پروژهها به بهرهبرداری میرسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با بیان اینکه همه پروژههای بلاتکلیف و نیمهکاره قم، تعیین تکلیف شده است، بیان کرد: پروژه ۱۸۰ واحدی مسکن در پردیسان به بهرهبرداری رسید و پس از این هر سه ماه یکبار برنامه افتتاحیه در مورد مسکن داریم.
معتمدی عنوان کرد: جز استانهای اول در ثبتنام، پایش، واگذاری زمین، طراحی و واگذاری پروژه مسکن به پیمانکار هستیم و برآنیم مسکن را به سرانجام برسانیم.
وی در مورد اولویتهای استان بیان داشت: برنامه نظام مسائل از روستاها و استان آماده شد و ۱۴۲ مصوبه بر اساس سفر رئیسجمهور داشتیم که جذب منابع صورت گرفت، برخی از این پروژهها که در دو دهه اخیر بلاتکلیف بود همانند منوریل، مترو، فرودگاه و سکونتگاههای غیررسمی در این سفر تعیین تکلیف شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تأکید بر اینکه برنامه دولت مشخص بوده و منابع تعیینشده و وارد فاز اجرایی شدهایم، عنوان کرد: بسیاری از پروژههای نیمهکاره نیز تا سال آینده باید به اتمام برسد؛ مگر چند پروژه بزرگ مانند منوریل که دو سال و نیم اجرای آن طول میکشد.
تأمین واگن برای پروژه مترو
وی در مورد آخرین وضعیت مترو گفت: قرارداد پروژه را به روز و از طریق تهاتر آن ادامه میدهیم، تأمین واگن و اصلاح قرارداد از جمله موضوعات مترو بود که تأمین واگن در دست اقدام است و خط بیش از ۹۰ درصد آماده است و واگن در قراردادی از استانهای دیگر قرض گرفته میشود.
معتمدی با اشاره به اینکه خط مترو در فاز نخست از قلعه کامکار تا میدان مطهری آماده است، ابراز کرد: تأمین واگن فرآیندی بوده که طول میکشد ولی در حال تأمین واگن هستیم و بعد از مدتی تست گرم شروع و مسافرگیری انجام میشود.
وی خاطرنشان کرد: هفت پروژه اطراف حرم از جنس تملک وجود دارد که در سال جاری ساماندهی قبرستان نو و شیخان، احداث پارکینگ شرقی، تکمیل فاز پنج بلوار عمار یاسر و تکمیل بخش جنوبی حرم در دست اقدام است؛ دراینباره، منابع از محل ۴۸ هکتاری و مدیریت شهری تأمینشده است و سند انتقالیافته و در اختیار مدیریت شهری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد فرودگاه عنوان کرد: سرمایهگذار فرودگاه با تفاهمنامهای باید اقداماتی را انجام میداده که به سرانجام نرسیده و بخشی از سرمایهگذاری مردم و سرمایهگذار بلاتکلیف بود.
وی اظهار داشت: قبل از سفر مجموعه دولت، استان بر این باور نبود که قم نیازمند فرودگاه بینالمللی است، به این دلیل فرآیندهای قانونی نیز پیموده نشد، متأسفانه احداث فرودگاه فینفسه کار سودآوری نیست و هزینهبر است و شهر فرودگاهی و گردشگری میتواند سود داشته باشد.
فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد
معتمدی تصریح کرد: بااینحال برای اجرای طرح آمادهایم و جلساتی را با سرمایهگذار داشتهایم و هر کمکی که انجام شود در زمینه تسهیلات در خدمت پروژه هستیم و اخیراً نیز مجموعه سازمان هواپیمایی بعد از جلساتی به این نتیجه رسید که فرودگاه توجیه اقتصادی دارد.
وی گفت: فرصت یکماهه نیز برای تصمیمگیری در اختیار سرمایهگذار است وگرنه بخش احداث فرودگاه از گردشگری جدا میشود، سعی داریم فرودگاه به دست سرمایهگذار انجام شود و فرودگاه یکی از زیرساختهای اصلی در تحولات اقتصادی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم افزود: دولت قرار است در جهت تکمیل پروژهها تا پایان سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان به استان قم بدهد که تا پایان سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان را اخذ میکنیم و البته قول مساعد دولت تخصیص همه بودجه تا پایان امسال است و جذب توسط مدیران میتواند تحولات خوبی را در قم رقم بزند.
وی بیان کرد: قم اهمیت زیادی از نظر دولت دارد و عقبافتادگیها باید جبران شود سال آینده بخش زیادی از پروژه را به اتمام میرسانیم، همچنین استاندار دستور داد نظام مساله آینده هر دستگاهی را مشخص کنند تا بدون پروژه نمانیم، بهخصوص اینکه پروژه نیازمند مطالعه و فرآیند قانونی است.
معتمدی عنوان کرد: نظام مسالههای روستاها نیز احصا شده تا ۱۲۳ روستا ساماندهی شود، یکی از دغدغههای جدی این است.
۱۸۲ خانه زیر دکلهای فشارقوی در قم
وی اظهار داشت: برخی منازل زیر دکلهای فشارقوی قرار دارد و ظرفیت ۳۲ هکتاری در پردیسان بعد از سفر رئیسجمهور برای انتقال خانهها تعریف شد، به جهت ملکی عدد خوبی بعد از سفر در اختیار استان قرار گرفته و برکات زیادی داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: هفته قبل بر اساس نقشه، تعداد ۱۸۲ منزل زیر دکلها شناسایی شد که بنا بود خانهها جابهجا شود اما در نهایت مسیر دکلها عوض شد، دراینباره توافقی صورت گرفت تا دکلها تجمیع شود.
وی افزود: طبق برآورد ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تجمیع دکلها است که ۵۰ درصد از وزارت نیرو و ۵۰ درصد از طرف استان هزینه میشود و طرح یک سال و نیم طول میکشد.
۷۰ درصد از زائران کمتر از یک روز در قم میمانند
معتمدی بیان کرد: قم قطب گردشگری و زیارتی است ولی در خصوص زیرساختهای شهر زیارت در حداقل هستیم، ۷۰ درصد از زائران کمتر از یک روز در قم میمانند در سفر دوم رئیسجمهور تأمین زمین برای پارکینگ در ورودی رودخانه و جمکران در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: ۱۳۶ روز سال در قم ویژه مناسبتهای مختلف است و باید در توسعه حملونقل عمومی تلاش صورت گیرد، میزان اتوبوس در قم کم است و با تلاش شهردار ۲۰۰ اتوبوس قرار است تأمین شود اما همچنان انبوهی از مسافران و زائران در مرکز شهر دغدغه اصلی است و باید با توجه به وجود هفت هزار پارکینگ و ورود ۱۵۰ هزار خودرو ساماندهی بهتری از نظر حملونقل و ترافیک داشته باشیم.
قطار سریعالسیر در بخش قم-اصفهان آماده ریلگذاری است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مورد قطار سریعالسیر قم تهران و اصفهان تصریح کرد: این پروژه تکنولوژی را وارد ایران میکند، رئیسجمهور دستور ویژه بر روی این پروژه دادند، قسمت قم- اصفهان نیز آماده ریلگذاری است و قراردادی از طریق بانک مرکزی و چین پیگیری میشود.
وی در ادامه عنوان کرد: مساله آب باید در استان حل شود و این موضوع صرفاً با سد کوچری قابلحل نیست، طرحهایی در زمینه انتقال آب از دریای عمان یا دریای خزر در حال مطالعه است، در زمینه فاضلاب نیز طرحهایی در دست اقدام است.
معتمدی در مورد پروژه شهید کاظمی گفت: این طرح جزو پروژههایی است که شهرداری با شرکت قرارداد داشته و کار به شهرداری ارجاع داده شده است و در اختیار شورا و شهرداری است و فرآیند اجرایی در حال طی شدن است.
وی در مورد پروژه ۴۰ اختران نیز یادآور شد: ۲۰ میلیارد تومان در شش ماه گذشته برای این پروژه هزینه شده است و همافزایی خوبی بین شهرداری و راه و شهرسازی در جهت توسعه طرح وجود دارد.
نظر شما