توزیع کودهای یارانه‌ای برای کشت پاییزه در قم شروع شد

قم - ایرنا - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت:‌ توزیع کودهای شیمیایی یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت محصولات کشاورزی پاییزه همچون گندم و جو و کلزا مطابق با الگوی کشت استان از ابتدای شهریور ماه آغاز شده‌است.

حسین زند روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این رابطه بیان داشت: علاوه بر توزیع کودهای یارانه‌ای برای کشت پاییزه، طی روزهای گذشته تامین و تدارک کودهای مورد نیاز برای کشت‌های تابستانه استان مانند ذرت، پنبه، یونجه و سایر محصولات نیز به خوبی صورت گرفته‌است.

وی افزود: درحال حاضر ذخایر راهبردی کودهای یارانه‌ای در استان بیش از چهار هزار تُن می‌باشد که برای آغاز مقطع کشت پاییزه مقدار مطمئن و قابل اعتمادی است و باتوجه به قراردادهای منعقده با تولیدکنندگان داخلی و خارجی و برنامه تحویل کودهای یارانه‌ای شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در طول دوره کشت پاییزه سهمیه تخصیصی استان تدارک، حمل و از طریق شبکه رسمی توزیع شرکت در استان بین کشاورزان عزیز توزیع خواهد شد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم درخصوص توقف تحویل سهمیه کود اوره بخش کشاورزی از سوی شرکت های پتروشیمی اوره ساز نیز گفت: مذاکرات و ارتباط با مراجع ذیربط و پیگیری های شبانه روزی که از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز با هدف رفع تحویل کود اوره بخش کشاورزی صورت گرفت در نهایت به تنظیم و ابلاغ مصوبه هیئت محترم وزیران در تاریخ سوم مرداد ۱۴۰۳ و تعیین تکلیف مطالبات شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز و الزام آنان به تحویل کود اوره منتهی شد.

وی ادامه داد: در همین راستا شرکت های پتروشیمی اوره ساز توافق نمودند که تا پایان سال ۱۴۰۳ با افزایش مقادیر تحویل روزانه نسبت به تحویل مقادیر مذکور اقدام نمایند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. هم اکنون در سراسر کشور از جمله استان قم طبق روال شبکه بزرگ تامین و توزیع کودهای کشاورزی شرکت، به‌خوبی در جریان است.

زند تاکید کرد: کشاورزان مطمئن باشند که باذخیره سازی مناسب انواع کودهای شیمیایی یارانه‌ای در انبارهای تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و در شبکه رسمی توزیع نهاده‌های کشاورزی شرکت به استقبال کشت پاییزه خواهیم رفت.

گفتنی است بخش کشاورزی ۶ درصد از ارزش‌افزوده استان قم را به خود اختصاص داده است، همچنین ۵۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha