۲ شهریور ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84863149
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

قزوین- ایرنا- کشاورزی استان قزوین طی یکسال اخیر بواسطه برنامه ریزی دولت سیزدهم در حوزه تقویت این بخش و ارتقای امنیت غذایی به رکوردهای جدیدی از جمله در خرید و ذخیره سازی گندم و جوجه ریزی و تولید مرغ دست یافته است.

به گزارش حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از 1400 بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
به گزارش ایرنا ، استان قزوین با برخورداری از حدود ۴۹۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی سالانه قادر به تولید حدود چهار میلیون تن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی و دامی) است.این استان کمتر از یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد با این حال حدود چهار درصد محصولات کشاورزی ایران را به تولید می رساند که نشانگر ظرفیت های بالای این استان در بخش های مختلف کشاورزی است.

وجود دشت حاصلخیز قزوین قابلیت ویژه ای به این استان برای تولید محصولات کشاورزی استراتژیک داده است. با این وجود طی سالیان اخیر چالش کم آبی همواره تهدیدی بزرگ پیش روی کشاورزی قزوین و تولید محصولات مهم نظیر گندم بوده است، اما طی یکسال گذشته با تدابیر دولت سیزدهم و با وجود کاهش سطح زیر کشت توقیفات بزرگی در این زمینه حاصل شد به طوری که رکورد خرید گندم در این استان شکسته شد و همچنین تولید گندم نیز با وجود کاهش بارندگی ها افزایش یافت.

در کنار این مساله باید به افزایش قابل توجه جوجه ریزی در مرغداری های قزوین اشاره کرد و آنرا از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه تامین امنیت غذایی در استان قزوین برشمرد.

در این گزارش به بهانه فرا رسیدن هفته دولت نگاهی به دستاوردهای بدست آمده در حوزه کشاورزی استان قزوین انداخته ایم.

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

شکستن رکورد خرید تضمینی گندم در قزوین

رضا افلاطونی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال ۱۷۶ هزار تن گندم به شکل تضمینی از کشاورزان قزوینی خریداری شده که این رقم ۶۴ هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش یافته و شاهد رشد حدود ۵۶ درصدی خرید بوده ایم.

این مسوول با اشاره به شکستن رکورد خرید تضمینی گندم و ذخیره سازی آن به نسبت وضعیت زیر کشت و رشد قابل توجه نسبت به سال قبل، گفت: افزایش ۵۶ درصدی خرید تضمینی گندم در قزوین امسال نسبت به سال گذشته در حالی که بارندگی ها ۳۸ درصد کمتر از سال پیش بود و همچنین با کاهش سطح زیر کشت روبرو بودیم از توفیقات قابل توجه کشاورزی این استان و گام بزرگ در راستای تامین امنیت غذایی در قزوین بوده است.

   رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآورشد: سطح زیر کشت محصول در زمین های زراعی استان قزوین در سال زراعی فعلی ۲۵۰ هزار هکتار بوده که ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است و این موضوع به دلیل اجرای برنامه های بهره وری آب و کاهش سطح کشت آبی استان و همچنین وقوع تنش های کم آبی و خشکسالی و حذف بخشی از سطوح کشت گندم به ویژه در دیم زارها رقم خورده است. 

این مسوول گفت: با وجود کاهش سطح زیر کشت محصولات پاییزه آبی از ۸۳ هزار هکتار به ۷۹ هزار و ۵۰۰ هکتار با مدیریت به زراعی بهینه میزان تولید در قزم ۳۱۹ هزار تن پایدار بوده است. 

وی یادآور شد: سطح کشت گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل ۳۳ هزار هکتار کاهش داشت و از ۱۶۱ هزار هکتار به ۱۲۸ هزار هکتار رسیدبا این وجود تولید گندم در استان قزوین ۲۲ هزار هکتار نسبت به سال قبل بیشتر بود.

افلاطونی همچنین با اشاره به اهمیت تامین بذر استاندارد برای ارایه به کشاورزان گندم کار و جوکار،گفت: در خرید بذور گندم و جو نیز امسال با خرید ۱۰ هزار و ۵۳۴ تن بذر نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش عملکرد داشتیم.

وی اضافه کرد: در کنار خرید این مقدار بذر، یکهزار و ۳۱۱ تن بذر گندم دیم نیز از کشاورزان خریداری شده و به عنوان بذر در سال آینده بین کشاورزان توزیع می شود.

این مسوول گفت: در حوزه بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی قزوین شاهد اتفاقات خوبی بودیم، به طوری که با تهمیدات مدیریتی اعمال شده و ارایه توصیه های فنی سطح کشت محصولات پرمصرف شامل سبزی و صیفی و جالیزی در سطح ۹ هزار هکتار باقی نگه داشته شد و پیش بینی می شود تولید این محصولات با وجود اینکه افزایش سطح زیر کشت را در آنها شاهد نبوده ایم با رشد ۱۵ درصدی همراه باشد.

وی اضافه کرد: در راستای کاهش وابستگی به نهاده ها و تامین خوراک صنایع دامی، امسال کشت محصولات علوفه ای در سطح ۴۸ هزار هکتار را شاهد بوده ایم که هزار هکتار بیش از سال گذشته است و پیش بینی تولید در این خصوص ۱۷۵ هزار تن است که حدود چهار درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد.

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

جهش تولید در دیم زارها با هدف کمک به امنیت غذایی و رفع محرومیت روستاها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: طرح ملی جهش تولید در دیم زارها نیز امسال در سطح ۳۰ هزار هکتار در استان قزوین شامل ۲۴۰ روستا با هزار و ۳۵۰ بهره بردار کلید خورد و قصد داریم در سال زراعی آینده آن را به سطح ۶۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

این مسوول گفت: این طرح با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام(ره) دنبال می شود و نقش مهمی در محرومیت زدایی در روستاها و کمک به تامین امنیت غذایی جامعه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: در این طرح محصولات مهم و استراتژیک نظیر گندم و جو و حبوبات و همچنین گیاهان دارویی در اراضی دیم کشت می شود و کشاورزان طرح تحت حمایت هایی همچون بیمه قرار گرفته و نهاده آنها تامین می شود.

وی یادآور شد: امسال با انجام عملیات به زراعی و مراقبت های لازم و حمایت از کشاورزان و تامین نهاده ها، عملکرد محصولات دیم در گندم ۲۱ درصد، علوفه ۱۷ درصد، عدس و جو هرکدام ۱۶ درصد و نخود ۱۲ درصد را شاهد بوده ایم.

این مسوول در ادامه از احیای دشت قزوین به عنوان یکی از مهم ترین کارویژه های سازمان جهاد کشاورزی استان یاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی به طور جدی این مهم را دنبال می کند و رئیس جمهور نیز در سفر خود به استان چندین بار به این موضوع تاکید داشت.

کمک دولت سیزدهم برای احیای دشت قزوین

افلاطونی اظهار داشت: البته احیای دشت قزوین یک پروژه فرادستگاهی است و به همت سایر دستگاه ها نیز نیازمند است و برنامه ریزی خوبی برای این موضوع صورت گرفته است.

وی افزود: دولت می کوشد ضمن حفظ و احیای دشت قزوین، از قابلیت این دشت حاصلخیز برای کمک به تامین امنیت غذایی کشور استفاده کند و در همین راستا شاهد اختصاص اعتبارات خوبی برای تقویت آبیاری نوین در دشت قزوین بودیم.

این مسوول با بیان اینکه بخش قابل توجهی از ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان در کنار حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب سفر رییس جمهور به بخش کشاورزی به احیای دشت قزوین کمک می کند، گفت: در همین راستا امسال ۳۱۷ میلیارد تومان برای تقویت آبیاری نوین و کمک به احیای دشت قزوین از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اختصاص می یابد.

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

رشد ۴۶ هزار تنی تولید گوشت قرمز، مرغ و شیر در قزوین

محصولات پروتئینی نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی جامعه و حفظ سلامت شهروندان دارد از این رو یکی از دغدغه مهم دولت ها پایداری تولید این محصولات است.

با وجود بحران هایی نظیر خشکسالی و تورم در سطح جهان بسیاری از دولت ها در تلاشند تا از کاهش تولید این گونه محصولات جلوگیری کنند اما به واسطه تدابیر دولت سیزدهم در استان قزوین شاهد رشد تولید این گروه از محصولات کشاورزی بوده ایم.

حمیدرضا عزتی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با تمهیدات اندیشیده شده طی پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در تولید محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز، مرغ و شیر با رشد روبرو بوده ایم.

وی یادآور شد: در پنج ماهه امسال مجموع تولید گوشت سفید و قرمز و شیر در استان قزوین ۴۱۱ هزار و ۶۰۳ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۶۵ هزار و ۴۳۶ تن بود.

این مسوول به آمار تولیدات این محصول در سال جاری و مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه امسال ۳۶۹ هزار و ۳۰۲ تن شیر در دامداری های استان قزوین تولید شد که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۳۲۶ هزار و ۲۱۲ تن بود.

عزتی افزود: در سال جاری ۱۶ هزار و ۸۱۷ تن گوشت قرمز در استان قزوین تولید شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۷۶۵ تن بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: در سال جاری همچنین شاهد تولید ۲۵ هزار و ۴۸۴ تن گوشت مرغ در استان قزوین بودیم که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۳ هزار و ۵۵۹ تن بود.

این مسوول یادآور شد: ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی را نیز در فروردین امسال با سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه شاهد بودیم که رشد قابل توجه تولید در تابستان امسال بود.

وی همچنین از رشد ۴۰۰ درصدی خرید و دخیره سازی مرغ از سوی اداره کل پشتیبانی امور دام قزوین در پنج ماهه امسال نسبت به مجموع سال قبل خبر داد و گفت: با این وجود هیچ گونه کمبودی در بازار مرغ نخواهیم داشت.

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی قزوین

توسعه مکانیزاسیون نقش مهمی در حرکت از کشاورزی سنتی به مدرن دارد و طی همین مدت کوتاه با تمهیدات دولتی گام های بلندی در این زمینه از سوی دولت برداشته شده است.

حمیدرضا تبسمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: توزیع تسهیلات خط ۹ مکانیزاسیون به میزان ۷۷۰ میلیارد ریال که ۱۰۲ درصد اعتبار تخصیص برای استان جذب شد از مهم ترین حمایت های صورت گرفته از کشاورزان استان در طی یک سال اخیر بود.

وی یادآورشد: در راستای ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی قزوین همچنین در این مدت شاهد توزیع ۲۳۳ دستگاه تراکتور و ۱۳۹ دستگاه دنباله بند و ۱۱ دستگاه کمباین از اعتبارات خط ۹ مکانیزاسیون، معرفی ۴۲۲ کشاورز به میزان هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از خط ۱۰ مکانیزاسیون و جذب ۸۷ دستگاه به مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال بودیم.

تبسمی افزود: توزیع ۲۵ دستگاه بذرکار کشت مستقیم و استفاده در طرح جهش دیم زارها از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی استان قزوین بوده است.

این مسوول گفت: با حمایت های انجام شده در این مدت کوتاه همچین شاهد بهره برداری از ۲۲ طرح صنایع تبدیلی با ظرفیت تولید و فرآوری حدود ۸۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و اشتغالزایی باری ۷۰۰ نفر در استان قزوین بودیم.

وی اظهار داشت: ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی قزوین به عدد ۱.۹۷ اسب بخار در هکتار از دیگر توفیقات بدست آمده در این مدت بوده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین یادآور شد: ۳۳۷میلیارد تومان تسهیلات اصلاح هدفمندی یارانه‌ها امسال به بهره‌بردان خرد بخش کشاورزی قزوین پرداخت شده است که نقش مهمی در پایداری تولید محصولات کشاورزی داشته است.

ثبت رکوردهای جدید در کشاورزی قزوین، حاصل برنامه ریزی دولت سیزدهم

اجرای ۲۴۰ هزار هکتار رفع تداخل در اراضی کشاورزی قزوین

رفع تداخل در اراضی کشاورزی با تعیین تکلیف وضعیت مالکیت اراضی بین دولت و اشخاص و همچنین حدنگاری (کاداستر) یکی از راه های حرکت به سمت کشاورزی مدرن و پایدار است.

در دولت سیزدهم اجرای طرح رفع تداخلات اراضی کشاورزی و پیشبرد طرح حدنگاری در استان قزوین با سرعت بالایی دنبال شده که نتایج خوب و امیدوار کننده ای را به همراه داشته است.

مهدی رحمان دوست مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در یکسال گذشته ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان رفع تداخل شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: رفع تداخل اراضی کشاورزی قزوین لازمه اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) و صدور اسناد تک برگی برای زمین‌های کشاورزی به شمار می‌رود از این رو یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: میزان اراضی حدنگاری شده در این مدت نیز ۴۰ هزار هکتار بوده است.

این مسوول گفت: با سرعت بالای کار در این حوزه، رفع تداخل اراضی ملی و کشاورزی استان قزوین تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید که دستاور بزرگ برای بخش کشاورزی استان خواهد بود.

رحمان دوست در پایان یادآور شد: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی از طریق رفع تداخلات  و حدنگاری، برکات و ثمرات زیادی را به همراه دارد که از جمله آنها باید به تعیین تکلیف وضعیت مالکیت زمین های زراعی، پیشگیری از تولید پرونده برای دستگاه قضایی، جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز و پایداری فعالیت های کشاورزی اشاره کرد.

رهاورد:

در کنار دستاوردهای یاد شده در بخش کشاورزی قزوین طی یکسال گذشته، در هفته دولت امسال ۶۷ طرح با اعتبار ۴۱۷ میلیارد تومان نیز به بهره برداری می رسد که به توسعه این بخش کمک خواهد کرد.
در جریان سفر رئیس جمهور به استان قزوین نیز ۲ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص و تزریق به بخش های مختلف کشاورزی این استان به تصویب رسید که به مرور شاهد تخصیص آنها خواهیم بود که رونق این بخش را با خود به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha